Hej! Vad ska man tänka på när man åker iväg på en 100mil lång resa med bubblan? Har bytt motoroljan o kollat växellådsoljan också. Vad är bästa farten med en bubbla med original 1200 motor så att den inte behöver jobba för mycket?
Ligg inte och segdra på växlarna är ett bra tips till att börja med. Desto mer du varvar, desto mer kyler ju fläkten också. ;-)
Sen alla möjliga verktyg och reservdelar är ju rätt självklart. Har inte gjort någon sån resa själv så har inte så mycket att komma med.
Mobiltelefon och några lämpliga nummer längst vägen.. till lämpliga boxerville medlemmar
Sen skall man inte ha för bråttom med gamla bilar...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Haha
men 100km/h måste man nog kunna köra?
5 2013-07-13 21:33:03 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-07-13 21:34:33)
Ståltråd är aldrig fel att ha med om gaswire skulle gå av
skruvmejsel en 13nyckel och bladmått
Reserv fläkt rem är aldrig fel
försök att köra så motorn varvar 3000-3400 för bästa kylning
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Vad motsvarar det för fart? Hur mycket varvar en bubbla vid 90km/h?
7 2013-07-14 09:39:15 Senaste redigerad av pät (2013-07-14 09:40:38)
Det beror helt o hållet på vad du har för däckstorlek.. Skillnaden i varvtal mellan original diagonaldäck och lite lägre radialer är som dag och natt.
Men klart du kan ligga och köra 90. Bubblan är ju byggd för att klara av fullgas hela tiden, för det är även marschfarten (sägs det ju iaf...) 
Jag har bara 175/65-15 bak och jag kan ligga i 90 utan problem. Och då har jag dessutom sämre utväxling än du har tror jag.
mina däck är 165/80-15, så då kommer jag att köra i 90km/h
För din slutväxel är till 99,99% 4,375 och fyran är 0,89
testa med denna sida om däck
http://www.knaggen.se/dackrakning.htm
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Har varit två svängar till BR och det är tur och retur 214mil och det alvarligaste haveriet jag haft är en brusten fläktrem....motorn min är en 1300 årsmodell 65 och vxl är original 62:a, bakdäcken är 185/65-15 och hastigheten vi har hållit är 85km/h för det mesta...du bör nog ligga därikring för även om motorn ursprunligen var designad för att ligga på maxvarv hela tiden så är det då mitt fall 50 år sen....
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt
Den absolut viktigaste faktorn är att motorn är i bra skick. Jämn kompression på alla burkar och att alla ram och vevlager ligger inom toleranserna. Har de senaste 10 åren åkt på långturer i Europa med allt från trimmat till original 30hk och haft väldigt få problem eftersom motorerna oftast har varit renoverade med nya lager. Finns inga verktyg som kan fixa ett lagerhaveri eller en trasig vevaxel. Däremot kan man chansa och om det händer något så tar man problemet då och får oftast lite nya kamrater på köpet. En extra gasvajer och kopplingsvajer är inte fel, men har man bytt ut det mesta som är 40år plus så är det bara att åka. Go tur.
Blir ingen resa med den bilen, växellådan har börjat läcka olja.
Tråkigt!
Annars om det blir ändå, hitta en lastbil att ligga bakom, reserv olja och lite slit reservdelar :-)
överfyll lådan och ta med dig en extra dunk så fixar det sig nog.....ett litet läkage får inte hindra en.....
Bubblan är ju byggd för att klara av fullgas hela tiden, för det är även marschfarten (sägs det ju iaf...)
Det där är en missuppfattning. Det som uppges vara toppfart är inte det som vi idag ser som toppfart, dvs maximal hastighet. Det är den farten som bilen är konstruerad att klara av och den hastigheten ska även kunna fungera även som marchfart.
Ali G
pät skrev:Bubblan är ju byggd för att klara av fullgas hela tiden, för det är även marschfarten (sägs det ju iaf...)
Det där är en missuppfattning. Det som uppges vara toppfart är inte det som vi idag ser som toppfart, dvs maximal hastighet. Det är den farten som bilen är konstruerad att klara av och den hastigheten ska även kunna fungera även som marchfart.
Tyckte också att det inte lät rimligt att ligga på maxvarv hela tiden....min fixar då inte det. Så vad är då hastigheten den är konstruerad för?