1

Till min buss jag köpt har jag inga som helst nycklar, dom har lekts bort av glada barn tidigare.

Nu var det även så att att låsen på dörrarna var sönderslagna med mejsel så min plan är att köpa ett helt nytt kit för att få samma nyckel till allt.

Men nu är problemet att jag får ju inte upp tändningslåset och därvid ligger styrlåset i hela tiden vilket gör bussen lite omobil.

Hur gör jag enklast för att få bort det, det finns som sagt inga krav på att det ska vara helt. Någon som är bättre på detta kanske? Själv skulle jag bli en helt värdelös biltjuv kan jag konstatera.

Slå ner en mejsel och dra runt? Fungerar det? Kapa av? Vad göra?

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

2

snacka med närmsta låssmed, dom kan säkert dyrka det där:)

3

Borde de inte gå och borra ut cylindern??

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

4

Om jag fattat rätt så ha rattlåset gått i? Isåfall bruka man väll kunna med rätt teknik kunna knäcka rattlåset?

5

borra ur lås cylindern så kan man montera en ny sen... att "knäcka låset" som man ser man i filmer.. inte så lätt som många tror..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

michaelth skrev:

borra ur lås cylindern så kan man montera en ny sen... att "knäcka låset" som man ser man i filmer.. inte så lätt som många tror..

Ops sry var bara en idé/tips.

7

Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på en typ2, men jag antar att det inte ser såå olikt ut mot typ1?
Jag tappade vid ett tillfälle bort den (då) enda nyckeln och fick beställa en ny cylinder. För att få bort den gamla fick jag ta bort ratten, lossa hela spakstället och koppla ur det. Sen var det bara att lossa en skruv därunder som håller cylindern och lirka in ett bladmått för att få undan stiftet till rattlåset. Efter det var det inga problem att dra upp hela cylindern. (lite senare fick jag reda på var man kunde hitta nyckelkoden, så det var bara att beställa två nya nycklar och sätta tillbaka originalcylindern...)

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

8

Ja någon biltjuv kommer jag nog aldrig bli kan vi konstatera.

Men jag tog fram borrmaskin och nötte med den en bra stund så fick jag bort det sen. Så nu kan jag manövrera bilen igen, känns skönt. Tack för alla tips.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975