1

Nån som vet eller har teorier om när man behöver leda bort oljan/övertrycket från ventilkåporna.

Jag antar att det har med att göra hur mycket det kommer varvas??

Vad är det värsta som kan hända om jag struntar i det.

2

När du ökar motorvolymen behövs det mer ventilation i blocket.
Om man jämför 1200/1300/1500/1600 har de alla olika ventilations storlekar.
Skadar aldrig att överdimensionera ventilationen vid trimning.
Angående ventilkåporna, går det även att gänga i topparna, för att slippa slangarna vid ventiljustering.
Den naturliga vägen för standard motorn är via stötstångsrören ska ventilera uppe i topparna.
De ska samsas med olja och stötstång.
Vid grov kurvtagning räcker inte detta.
Då hjälper nya ventileringar detta.
Om motorn inte ventileras, börjar det läcka på alla otänkbara ställen.

Min favorit bland ventilationer är CB performance eller Gene Bergs modellen, som sitter på oljepåfyllningen, en slang till varje topp och sedan in i varje förgasare.
Har aldrig ställt till det för mig och dessutom underlättar olje påfyllning.

http://i144.photobucket.com/albums/r182/hazze959/Bil%20Bilder/Folkisarna/HTL329d_zps6d41d834-1.jpg


Hazzan

3

Spekulerar kraftigt, och svwerker vet bättre än jag, men om du skippar dom, men dom behövs, så lär du väl spränga packningar eller dylikt pga övertryck.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

4

Varför går dom in i gasarna(fuggar på sörlänska) ???

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

5

För att det blir sug på cirkulationen och förbränns.

H

6

För att undertrycket ovanför förgasarna hjälper till att suga ut vevhusgaser, dessutom ger det mindre emissioner.

7

Om man har ett välbyggt, avstämt extraktorsystem kan man även sätta ett rör in vid kollektorn med en backventil och slang till vevhusvent, undertrycket som skapas suger ut vevhusgas i avgasröret.

8

På bussar behövs ingen speciell vevhusventilation.
Det är bara på höga varv och vid hård kurvtagning.
Alltså inget vi bussägare behöver bekymra oss om.

Som svar på den ytterst intressanta frågan "Nån som vet eller har teorier om när man behöver leda bort oljan/övertrycket från ventilkåporna.", så vill jag veta det med.
Jag "gissar" att det finns ett förhållande mellan cylindervolym och varvtal och kurvtagning och hur mycket olja det är i motorn.
Och andra sidan sitter det original på klena motorer också.

Alltså egentligen hur mycket luft som pumpas runt i motorn kopplat till hur hög hastighet kolvarna har beroende på oljemängd.
Kan man anta att kompression som leds ner bredvid kolvringarna komplicerar det hela?

För vanlig körning undrar jag om det räcker med den enkla lösningen där det går ett rör ner från oljepåfyllningen ner genom kåporna, nackdelar med detta?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

9

Det har väl inte så mkt med kolvarnas storlek att göra, snarare minskat utrymme mellan vevaxel och vevhus samt varvtal. Eller har jag fel?

Jag anser att vevhusventilation kanske inte alltid BEHÖVS, men heller aldrig kan göra någon skada. Ett minskat tryck i vevhuset ger mer effekt. Ett undertryck ger än mer effekt, detta pga undertrycket hjälper till att tömma cylindern. Dock kan man få otillräcklig smörjning pga att oljan inte orkar ta sig ut till vippor etc. Sen krävs mer än ett par slangar för att skapa så stort undertryck.. Packbixar kan också behöva monteras åt andra hållet för att inte läcka.

Så jag har satt ventilation i båda ventilkåpor och oljepåfyllning till en öppen burk.

10

Det jag menade var att om man har grejer för att ha vevhusventilation ser jag ingen anledning till att inte sätta dit dem, oavsett motorstorlek och tänkt varvtal.

11

MrPete skrev:

För att undertrycket ovanför förgasarna hjälper till att suga ut vevhusgaser, dessutom ger det mindre emissioner.

Då får man ju nästan en modern EGR  ICQ/ab

Alte Liebe rostet nicht!

12

Håller med 9:59 jag ser inga nackdelar på överdimensionerad vevhusventilalton,  kan som bara bli problem om det är för lite,
Extremracers kör tom med vacuumpumpar i blocken......

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

13

Personligen har jag använt detta på över 10 motorer och inte haft några problem.

Typ 2/4, bigblockarn har ju ventilation av topparna till en samlad burk på toppen som senare är kopplad till luftburken.

H

14

Den ventilationen är för att få bort kondens. Det är inte fel med överdimensionerad ventilation men det finns även motorer som går utan ventilation i topparna utan problem. Övertrycket uppstår i blocket och inte i topparna så jag är lite skeptisk till att sätta ventilation där men folk får göra som de vill.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15

Svwerker skrev:

Den ventilationen är för att få bort kondens. Det är inte fel med överdimensionerad ventilation men det finns även motorer som går utan ventilation i topparna utan problem. Övertrycket uppstår i blocket och inte i topparna så jag är lite skeptisk till att sätta ventilation där men folk får göra som de vill.

Är det kanske så att folk ser andra och tänker så gör jag oxå.. Enligt dina tankar.. Som jag tycker vara logiska, Borde man bara ventilera blocket mer!?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

9:59
Du har en slang mellan fläktkåpa och fördelare ser det ut som! Luftkyld fördelare? övertryck i fördelaren, bra mot fukt?
Eller ser jag helt tokigt? ICQ/ag

Post's attachments

HTL329d_zps6d41d834-1.jpg, 384.71 kb, 1136 x 848
HTL329d_zps6d41d834-1.jpg 384.71 kb, 214 downloads since 2013-07-11 

Bubbla -62

17

Stämmer bra, ett triks från porsche 964 tiden.
Tar luft och skickar in i fördelaren. Har för mig att det heter ioner som man jagar bort under fördelar locket.
Detta är inte en brytar fördelare utan brytarlös en, från en kant buss ( gen 3 ).
H

18

9:59 skrev:

Stämmer bra, ett triks från porsche 964 tiden.
Tar luft och skickar in i fördelaren. Har för mig att det heter ioner som man jagar bort under fördelar locket.
Detta är inte en brytar fördelare utan brytarlös en, från en kant buss ( gen 3 ).
H

Ja då har man lärt sig något i dag också!  ICQ/ab

Bubbla -62

19

9:59 skrev:

Stämmer bra, ett triks från porsche 964 tiden.
Tar luft och skickar in i fördelaren. Har för mig att det heter ioner som man jagar bort under fördelar locket.
Detta är inte en brytar fördelare utan brytarlös en, från en kant buss ( gen 3 ).
H

Kom på saab 93orna(59tror jag )  för längre livsländ på brytarna
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

20

michaelth skrev:
Svwerker skrev:

Den ventilationen är för att få bort kondens. Det är inte fel med överdimensionerad ventilation men det finns även motorer som går utan ventilation i topparna utan problem. Övertrycket uppstår i blocket och inte i topparna så jag är lite skeptisk till att sätta ventilation där men folk får göra som de vill.

Är det kanske så att folk ser andra och tänker så gör jag oxå.. Enligt dina tankar.. Som jag tycker vara logiska, Borde man bara ventilera blocket mer!?

Som jag ser det ja. Finns de som monterar en PCV-ventil framför fläktkåpan med gott resultat.

Jag tror att ventilation i kåporna är ett arv från jänkebilsvärlden där det är enklast att montera den just där. Däremot blir det en helt annan grej med överladdat, då det blåser överallt. ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

21

PPRMicke skrev:
9:59 skrev:

Stämmer bra, ett triks från porsche 964 tiden.
Tar luft och skickar in i fördelaren. Har för mig att det heter ioner som man jagar bort under fördelar locket.
Detta är inte en brytar fördelare utan brytarlös en, från en kant buss ( gen 3 ).
H

Kom på saab 93orna(59tror jag )  för längre livsländ på brytarna
/// Micke

Kopplat på insug då antar jag?

Bubbla -62

22

Demian skrev:

Nån som vet eller har teorier om när man behöver leda bort oljan/övertrycket från ventilkåporna.

Jag antar att det har med att göra hur mycket det kommer varvas??

Vad är det värsta som kan hända om jag struntar i det.

Hur mera man varvar hur mera blow by blir det 
sen är det en sak till på vw motorena som inte en gjutet motor block har som flex i cylindena och det blir mera blow by
Om man inte varvar mera än 4000varv så räcker det med std  vill man virda ur mera varv under längre tid så bör man montera dit någon mera slang  från något lämpligt ställe i vevhuset eller i ventikåpan

På supertoring motorena (2l) körde vi med treslangar som vad 15mm invändig enligt hondas spec (två i blocket en i toppen varv register mellan 6000-8500varv ) i VWs fabriks motorer på golfarna var det fyra slangar som varvades 10000varv i rally

Det som händer om man inte har tillräkligt med vent är att motorn blir sölig av all oljedimma som trycks ut ur motorn

I dagens tävlings motorer kör man méd 4-6(sug) stegs torrsumps pumpar för att skapa ett negativt tryck i motorna  så slipper man alla vevhusslangar
I dragracing för man även  med vacumpump  så hårt så man får missfärgning på kolvbultarna (det är om man är tuff nog )


I dagens bilindustri är det en svåraste problemet  att bli av med oljefragmenten i vevhusventen för dom skapar felaktiga emisoner i förbräningen

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

23 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-07-11 16:42:21)

GB63VW62 skrev:
PPRMicke skrev:
9:59 skrev:

Stämmer bra, ett triks från porsche 964 tiden.
Tar luft och skickar in i fördelaren. Har för mig att det heter ioner som man jagar bort under fördelar locket.
Detta är inte en brytar fördelare utan brytarlös en, från en kant buss ( gen 3 ).
H

Kom på saab 93orna(59tror jag )  för längre livsländ på brytarna
/// Micke

Kopplat på insug då antar jag?

Yes 
det fanns en lösning till som går till kupefläkten som satt på 96orna

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

24

Om man har "deep sump" borde det väl vara bäst att förbinda denna med slang(ar) från ventilkåpor/toppar - och sedan ha en rejält grov ventilation ifrån blocket/vevhuset ?

25

mettis skrev:

Om man har "deep sump" borde det väl vara bäst att förbinda denna med slang(ar) från ventilkåpor/toppar - och sedan ha en rejält grov ventilation ifrån blocket/vevhuset ?

Ja det borde vara ett bra sätt att dränera topparna på olja!

Bubbla -62