Hej!
Efter att ha varit utan luftkylt i närmare 8år (ni vet detdär vanliga som kommer emellan ibland:barn,husköp,barn igen...) så har jag kommit till dendär punkten där man inser att man helt plötsligt faktiskt börjar få lite egen tid igen att ägna åt någonting totalt onödigt och barnsligt,dvs opraktiska bilar som det alltid är något fel på!
För länge sedan fick jag syn på en till synes övergiven Seeblau -66 på pallbockar,mitt ute i den Småländska obygden (nästan iaf...)
Pga träd och snår så har den bara gått att se ifrån allmän väg höst och vinter,vår och sommar har den inte synts pga löv och barr på alla träden där den står,men den har hela tiden funnits i bakhuvudet dom sista åren..
För några dagar sedan hörde en kompis av sej och undrade om jag var sugen på ett Bubbla-projekt.Av olika anledningar så skulle han hjälpa en vän att bli av med en hel del gamla bilar,så det fanns en del att välja på dessutom.Fick några mms av honom igår,och visst fan var den blåa -66an med på en utav bilderna!
Har idag varit och undersökt bilen på lite närmre håll,och nu är ju inte suget mindre direkt...
Det är här ni kommer in i bilden,när jag åkte luftkylt senast så var Meanbugs forum ganska nystartat,men det verkar inte längre finns,så nu får ni väl kanske dras med mej här istället..
Hursomhelst,bilen är som sagt en Seeblau -66.Av vad jag kunde se idag så har den klarat sej väldigt bra ifrån rost (stått på pallbockar på asfalt) Den enda egentliga rosten jag kunde se idag var lite bubblor i nederkant på en dörr,ena fästet till bakstötfångaren inuti hjulhuset såg lite muggigt ut,men stötfångaren satt iaf där den skulle.Pga snö och massa annat otyg så kunde jag inte göra någon närmre koll av underredet,men det man såg av trösklar osv var helt,fotstegen satt fast där dom skulle.Reservhjulsbaljan var 100% rostfri! Bilen verkar vara helt komplett med lysen,stötfångare osv,dessutom riktigt fin i kromet.Kunde inte heller göra någon närmre koll på inredningen,låg massa skit i bilen,men den verkar vara komplett iaf. Det negativa då,det finns ingen motor i bilen...
Innertaket var trasigt över förardörren,bilen verkar även ha fått en smäll i taket precis över förardörren,så där var det lite buckligt,även övre delen av dörren hade fått sej en kyss,gick dock att öppna och stänga felfritt.Det går nog att göra iordning ganska enkelt skulle jag tro... Vidare så saknades vindruta och vänster sidoruta bak,men det var nog allt.Till det lite jobbigare hör dock att bilen står registrerad på någon i Uppsala,35 mil ifrån mej!! Efter lite detektivande har jag dock lyckats hitta bilens rätta "ägare" på Facebook,så ett meddelande är skickat till honom. (Första gången på 5 år som jag har haft någon verklig nytta av FB...
) Skiter det sej med papprena så tror jag dock inte att det blir något av affären öht,om man inte skulle springa på några papper på en 66a dvs...
Hon som bilen står hos nu vill ha 3000:- för den,går väl säkert att pruta någon femhundring också. Är detta ett vettigt pris? Fick en såndär känsla i kroppen som man får ibland när man pillar på vissa bilar...Dörrarna gick att öppna/stänga som om att det vore en ny Mercedes,färgen är (enligt mej) bland dom snyggaste,tom pappen över kablarna i bagagerummet satt kvar och var i fint skick!Den kändes jävligt komplett och förskonad ifrån bonnmeck helt enkelt. Sen lär man säkerligen hitta rost om man väl börjar rota i den,men så är det ju alltid med gamla bilar
Att den saknar motor och några rutor ser jag dock inte som något större problem,sånt brukar alltid gå att hitta bara man engagerar sej lite.Planen är inte heller att gör något pedantrenovering,snarare mest att se över bromsar och dyl,slänga i en motor (alla kablar hängde i motorrummet,inte en enda var avklippt..) Lägg till ett par vettiga hjul och en ordentlig sänkning så har man ju en rolig glidarbil till sommaren.... Nu blev det visst en hel uppsats av detta,men är 3000:- ett vettigt pris för en Bubbla som stått många år utomhus (gissar på åtminstone 5-6år)och dessutom saknar motor,men verkar helt klart räddningsbar i övrigt?
Mvh/Miche