Hej någon som har erfarenhet av omvandlare från 6-12volt som finns att köpa på tex vwimporten. Orkar den driva en stereo och typ två 6/9or ?
Bara att räkna!
Bilstereo som levererar 2x40W Sinuseffekt drar vid 12 V rent teoretiskt 6.6 Ampere för att styra ut fullt, sedan kan Du räkna med diverse förluster, övrig strömförbrukning i stereon förutom slutstegen, så runt 7,5 Ampere skulle jag tro är närmare sanningen.
Bara att se vad omvandlaren levererar i ström så vet Du..
Men nöjer Du Dig med att plocka ut 10-15W ur stereon så räcker en 5 Amperes omformare säkerligen..
Du kan ändå inte maxa den eftersom det vid full utstyrning kommer att bli fluktuationer i både ström och spänning med tillhörande distortion och annat oljud.
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Bara att räkna!
Bilstereo som levererar 2x40W Sinuseffekt drar vid 12 V rent teoretiskt 6.6 Ampere för att styra ut fullt, sedan kan Du räkna med diverse förluster, övrig strömförbrukning i stereon förutom slutstegen, så runt 7,5 Ampere skulle jag tro är närmare sanningen.
Bara att se vad omvandlaren levererar i ström så vet Du..
Men nöjer Du Dig med att plocka ut 10-15W ur stereon så räcker en 5 Amperes omformare säkerligen..
Du kan ändå inte maxa den eftersom det vid full utstyrning kommer att bli fluktuationer i både ström och spänning med tillhörande distortion och annat oljud.
Så med andra ord kommer det låta skit.. Hur har ni som kör med 6 volt löst stereo biten på bästa sätt?
Nja, jag kollade min anläggning..den drar ca 8 Ampere när jag blåser på rejält!
Då har jag 2 GAS 9:or i bak..
Det handlar ju också om hur tungdrivna högtalare Du har..
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Nja, jag kollade min anläggning..den drar ca 8 Ampere när jag blåser på rejält!
Då har jag 2 GAS 9:or i bak..
Det handlar ju också om hur tungdrivna högtalare Du har..
Då slår jag till på denna:
http://www.conrad.se/SPÄNNINGSOMVANDLAR … ;pi=518108
Klarar 10a
Har precis beställt en... Synd
Då skickar du till dom och avbeställer fort som tusan
Skicka mail och ångra order