1

Impuls handlade en t3 dubbelhytt för ett tag sen, och visste vid köpet att den hade flackande oljetryck.
Har nu också märkt att den trycker ur oljan ur stickan, främst vid belastning
Jag har mina teorier om vad som spökar men tänkte höra om någon annan varit för samma
Problem?
Det är alltså en 1.6 td

2 Senaste redigerad av Kjell T (2013-07-05 06:22:36)

Stort cylinderläckage pga slitage är det vanligaste.
En annan märklig svaghet är att "aggregataxelns" lager slits mycket på dessa motorer trots att den driver enbart oljepump och vakuumpump.

3

Om den trycker oljan så är vevhusventilationen igenkladdad. Lyft på den svarta snusdosan som sitter på topplocket, då borde det upphöra.

4

Inget svar på ovanstående fråga, men en erfarenhet jag har från förr och passar på sätt och vis in här.
De första diesel Golfarna på 1,5 liter 1977-1980 hade vevhusventilationsslangarna ordnade på annat sätt än senare 1,6liters. När motorn blev lämpligt sliten och olja samlades i insugsserien och bilföraren efter en stunds körning i högre landsvägshastigheter släppte gasen gjorde motorn en liten svängningsrörelse och oljan som samlats i insuget åkte in i insugkanalerna och fungerade som bränsle. Detta bränsletillskott var ju inte på något sätt reglerat varvid motorn gick upp i varv när föraren släppte gaspedalen!
Det är många mekaniker som av denna orsak skruvat bort insprutningspumpen och skickat den för kontroll.
VAG tog fram en serie med slangar och anslutningsfläns för modifiering av vevhusventilationen för dessa motorer. Problemet försvann efter denna ändring.

5

Svenne duva, detta var min första tanke! Har tagit bort slangen från dosan å dragit en ny till en lös burk så får vi se vad som händer! Det verkar vara just vid landsvägskörning och framförallt vid belastning, och visst, det blir rätt bra tryck i ventilationsslangen så teorin om att ringarna släpper igenom en del är ju ganska trolig efter 26ooomil!
Som det är nu så har problemet inte återkommit, men jag har ju också plomberat stickan med en trasa ifall att, ska titta om det läckt ut något imorgon! Min andra teori var, eftersom turbon verkar vara ganska glapp, att den skulle kunna trycka in laddtryck genom oljereturen, vet inte om det är möjligt? har aldrig hört det tidigare, men i min fantasi borde det ju kunna hända?

6

Förresten så blinkar ibland oljetryckslampan efter att man kört lite längre sträckor och sedan står på tomgång (det blinkar alltså, inget fast sken med tillhörande summerljud som uppstår när 3 liter olja har passerat oljestickan i fel riktning  ICQ/ag) Vad beror det på? Dåligt tryck? Eller för låg oljenivå?

7

Om det är originalmotorn och den gått 26000mil inse fakta den är slut och går på övertid normalt i dessa bilar byttes motorerna mellan 15-20000mil

8

Hona loppen, nya ringar och kör igen bara! ICQ/ab

9

Röret för oljestickan går ända ner till under oljenivån. Ta och kapa av det så det slutar en bit över oljenivån så kommer ingen olja ut genom oljestickan. Grundproblemet är dock något annat.

10

Diesel David, bra idé! Dock verkar problemet ha varit vevhusventilation, Annars hade jag tänkt någon form av låsning på stickan, typ som på en automat, men måste säga att din idé va både bättre å enklare!
Tänkte byta ringar på den, men orkar inte lägga ner energi på å plocka ur den, riva den å stoppa i med okänt resultat, blir nog istället en 1. 9 td eller en tdi om motor byte blir aktuellt...