1

Köpte för ca en månad sedan en bubbla -66 som varit ståendes i ca 20år.
Om den varit uppstartad under dessa år vet jag inte.
Saker som gjorts än så länge är: rengjort tanken och dragit ny soppaledning genom bilen. Alla slangar är nya, nytt bränslefilter, ny bränslepump, nya stift och tändkablar, ny rotor och fördelarlock, nytt batteri och ny jordfläta.

Har mätt så att där är ström ute och det verkar det vara överallt.
Motorn går runt när jag vrider på nyckeln men den startar inte..

Har även kollat tändningen så den stämmer samt rengjort brytarspetsen m.m.
Kollat säkringarna (de under ratten, finns det fler?)

Men något måste jag ju missat men vad?

2

Kondensator

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

3

kolla om soppa kommer fram?
kolla så de är gnista?
startgas el en skvätt soppa i förgasarn?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

4 Senaste redigerad av Lurvas (2013-07-06 09:46:41)

Kondensator, brytare och tändspole är det sista som jag har kvar att byta.
Men frågan är väl om det är något av det? Kan man kolla om kondensatorn är defekt?

Soppa kommer fram nu efter byte av pump och har testat hälla soppa i förgasaren men utan resultat.
Kolla gnista ska göras så fort frun är ledig och kan vrida om nyckeln på bilen. Eller har någon tips på hur man gör det själv? ICQ/ab

Edit: Lyckades lura med frun ut för att kolla och som jag lite misstänkte så ingen gnista.
Frågan är varför eller ska man helt enkelt byta ut de sista el komponenterna och hoppas på att något då helt enkelt hjälper?

5

Mät så du har spänning fram på tändspolen.
Om du har det och brytaren ser bra ut hade jag börjat med att byta kondensator då den är billig, och ändå lär behöva bytas förr eller senare.

-68 Ragtop Baja

6

Jag bestämde mig för att inte chansa utan beställde ny kondensator, brytare och tändspole. Sen hoppas jag verkligen bilen startar. Har varit otroligt optimistisk med den och sagt flera gånger till frun "Idag kommer den starta"..
Så nu hoppas jag att allting funkar och funkar länge efter denna genomgång av motorn.
Målet har hela tiden varit att försöka få igång den till Airmeet som är i byn nästa helg. Återstår att se om det lyckas. Har bromsarna kvar att gå genom när/om bilen startar..

Om den mot förmodan nu inte hoppar igång efter att sista delarna blivit bytade. Vad skulle det kunna vara då eller sen ska den helt enkelt starta?
Funderar på om det kan ha att göra med förgasaren eller den automatiska choken?
Tänker nämligen steget längre nu med tanke på att det redan varit ett fel innan med pumpen som inte funkade. Trodde ju därför att den skulle starta efter det. Bytte lite av tänddelarna mest för att det kändes som att det inte kunde skada. Detta var dock innan jag insåg att även tändningen var kass och inte bara avsaknaden av bensin...
Så nu räknar jag med mer motgångar.. Default/tongue

7

Tändspolen köper du i onödan. Är nästan 100 på att det är kondensatorn! Hade samma symtom. Ingen gnista alls, bytte kondensatorn och då kom det gnista!

8

Filat/rengjort brytarn med magnetfil?
Har du rätt avstånd på brytarn? dvs 0,4mm.

Bubbla -62
Buss -60

9

kontakterna runt spolen? finns där stret och sitter dom som dom ska?
annars kan de inte va så mycket mer än de du sagt.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

10

Kan mycket väl vara att tändspolen är ett onödigt köp men ser det mer som en investering. Efter detta är allting bytt och borde innebära bekymmersfri körning i många år framöver.

Brytaren är rengjord och inställd, dock inte med magnetfil?
Men även ny brytare kommer förhoppningsvis i veckan.

Har kollat samtliga kablar på motorn och allt verkar 100 även på den fronten.

Hoppas innerligt att det är kondensatorn eftersom så många verkar tro på den. Så att problemet löser sig i veckan och jag kan gå vidare till nästa bekymmer. ICQ/ab

11

Tändspolen är inte helt onödig ändå. De är lite av en färskvara, och blir sämre över tid.

-68 Ragtop Baja

12

Kolla säkringarna också. Hade en trasig på min och letade fel på motorn en gång men då va det säkringen.

"S"lowbugz 023

13

Nu behövs det fler tips.
Kondensatorn är bytt men hjälpte inte.
Annan tändspole är på gång men eftersom ingen trodde att det var den så är nu frågan om det hjälper eller ej.
Vad skulle det annars kunna vara? Har fortfarande ingen gnista.

Hoppas nämligen kunna få igång bilen ikväll och köra den till Airmeet imorgon. ICQ/ab

14

99 av 100 kondensatorer byts helt i onödan! Jag har skruvat VW i 48 år och aldrig upplevt att en bil inte startar pga trasig kondensator.

15

Ehrs skrev:

Kolla säkringarna också. Hade en trasig på min och letade fel på motorn en gång men då va det säkringen.

Spänningen till tändspolen är osäkrad så en säkring kan det inte vara!

16

Det är inte så att spänningen sjunker när starten går så det inte orkar bli gnista?
Har du testat att ladda batteriet, eller att lägga på startkablar.
Annars är det väl bara tändspolen kvar, har du mätt och sett så det inte är avbrott i den?

-68 Ragtop Baja

17

Skönt att veta att det inte bör vara en säkring då. Har kollat till imellanåt.
Batteriet har stått på laddning hela dagen idag så ikväll bör iaf inte det vara något bekymmer.
Det jag har mätt är så att det kommer ström bak och överallt där det bör vara spänning. Allting verkar då ha stämt.
Hoppas verkligen det är spolen så den hoppar igång ikväll. Även om det innebär att det blir en natt av skruvande Default/tongue

18 Senaste redigerad av Hellberg (2013-07-12 17:59:20)

Så blev det för mig, ingen gnista pga trött batteri efter jag bytt kondensatorn, så det tog mig 2 dagar innan jag fick igång bilen... Fanns inte starthjälp till 6 volt  Default/lol testa ladda iallafall och mät ordentligt och mycket startgas ICQ/ad

Edit: den går nog igång ska du se!

19

Nu får jag snart nog av den där motorn.
Bytte precis till en tändspole som ska funka, dock begagnad. Bra kräm i batteriet men ingen start.
Har ingen startgas hemma så det kan jag inte använda heller.
Ska försöka lura ut frun en sväng sen för att se om det är gnista men misstänker att det fortfarande är dött.
Nu har jag fan nytta allt i el väg utom brytare/fördelare.

Har fan aldrig varit med om en bil som vägrat lika mycket som denna...

20

Har du 6 eller 12 volt?

Nu är jag kanondålig på sånt här så jag spekulerar mest.. Men jag höll på länge utan att den äns hosta till. Tillslut så tog jag bort bensinen och körde bara med startgas och efter en stund så hoppade den till, ooooooh härlig känsla. Fortsatte en stund och körde sen med bensin och startgas och fick tillslut fart på den. Hade ju inte varit igång på 40 år så det var ju endå ganska otroligt att den startade, skulle väll behöva gå igenom den men just nu så går den så fint så! ICQ/ag

21

6 volt.
Känns inte som att det hade hjälpt i mitt fall så länge jag inte lyckas få fram någon gnista.
Det värsta är att det skulle inte förvåna mig om det är något otroligt litet som spökar till det hela..

22

Har du kollat jordkabeln inne i fördelaren, som jordar brytarplattan?

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

23

Hade kollat alla kablar..
Hade dock lyckats med att inte få ner fördelaren riktigt så det snurrade ju inget... Dagens handhavandefel.... ICQ/an
Nu är den nedtryckt, tändningen ställd, tomgången ställd och nu väntar en natt med oljebyte, få rätt på bromsar och byte av kofångare fram och bak. Eventuellt även uppborrning av dörrsprintar och montering av nya och speglar.. Imorgon är det ju träff! ICQ/ag

Tack alla för svar och råd! ICQ/ab

24

Grattis! Så simpelt det kan vara va  Default/lol

25

Gött att det löste sig, synd att du fick köpa massa saker i onödan, men sånt är livet.

-68 Ragtop Baja