1

Hejsan

Skulle idag prov starta svärfars gamla pärla. Han köpte den ny 1956, ställde sen in den i ett garage mellan 65-68(han kommer ej ihåg)
Har då idag dragit tunt motorn, den går lätt. Körde utan stift ett tag för att bygga oljetryck. Satte tillbaka stiften, hällde i en skvätt bensin i förgasaren, o körde på.
Inte en enda tändpuff. Tog då bort stiften, de va blöta, så bränslet hittar alla fall ner. Tog sen ett stift o satte på hatten o jordade stiftet o bad sambon dra runt. Ingen gnista alls. Tog då tändspolekabeln o jordade den, inget där heller. Brytare ser ok ut o allr rör sig som det ska. Behöver nu tips på vart jag ska börja felsöka.
Mäta tändspolen? hur? Kontakt mellan tändlås o spole?
Som sagt alla tips välkomna! http://img545.imageshack.us/img545/8383/jy9q.jpg

O en bild på den diamantgröna pärlan. ICQ/ag

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

2

Mät att du har 6v vid tändspolen... om inte..  kolla säkringar. Kablar etc till du har 6v där.
Om du har 6v. Byt tändspole.  Sen är det bara å byta resten eftersom tills det funkar.  Så som tändkablar.  Rotor. Konding. Fördelarlock.. etc...

3

Anade att det var så. Men blir så osäker...
Tack så mycket. Återkommer med info om hur det går. Bilen SKA igång! ICQ/ag

Vw typ 1 1968.

4

Som sagt det behövs 6 volt till spolen.

Om man har det kan man ta av fördelarlocket.
Ställa in den så så att brytarna är slutna.
Sen koppla en tändkabel  med tändstift direkt i tändspolen.
sen slår man  på tändningen och öppnar brytarna (med en mejsel tex), så ska det bli en blå "fet" gnista.

Är gnistan gul byter man kondning först sen tändspolen om felet kvarstår

"ljushuvud"

5

Prova att fila brytarna, det brukar ärga på kontakterna efter så många år.

6

Ja, det är troligen som jonasn skriver oxid på brytarspetsarnas kontaktytor. Endast en lätt filning eller skrapning med något lämpligt brukar räcka för att få igång motorn. I bland lämnar rester kvar på ytaorna efter filning och då brukar jag klippa till en smal kartongremsa och efterputsa med den.

7

Härligt med tips! Kanske blir en sväng idag med då! Batteriet har stått på laddning hela natten.
Tar gärna mot tips på o tömma tanken också. Har ingen pump jag kan stoppa ner. Sitter det slang mellan tank o bensinrör? För vid motorn är det ju inga slangar.
Sen pilarna. De lyser men kommer inte upp. Ska de bara lysa eller ska de blinka? Hur får man igång att de åker upp??
Mycket frågor här nu!!  Har aldrig hållt på med en så gammal bil innan.

Tack för all hjälp jag kan få!

Vw typ 1 1968.

8

Tanken är nog lättast att plocka ur,det är en bit slang i botten som du kommer åt från hjulhuset,sen är det en liten saxpinne där också att ta loss för att lossa handtaget till bensinkranen. Sen är det bara fyra bult uppifrån runt tanken.

9

Byt kondensator innan tändspolen! Kostar 50. kr bara.

Sen kan det väll vara att pilarna sitter fast, smörj "gångjärnen" lite så kanske dom glider upp lätt ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

10

5-56, vd40 eller liknande brukar få igång pilarna, se till att få ner det i magneten i mitten där brukar det kärva mest.

11

Grandell79 skrev:

Tar gärna mot tips på o tömma tanken också. Har ingen pump jag kan stoppa ner. Sitter det slang mellan tank o bensinrör? För vid motorn är det ju inga slangar.

Lossa bränsleröret där det går in i pumpen och tryck på en slang där för att tömma tanken.

12

Oj att det ska strula så mycket, vw måste vara en skitbil eller detta skitexemplar, den har ju bara stått i dryga 40 år... ICQ/ad

Ser ut som en trevlig bil! Du får säkert fart på den med byte av tänddelar, lite startgas och fräsh soppa utan skräp i!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

13

Jo, byt förutom tänddelar;
soppaslang iallafall efter soppapump, bromscylindrar, bromsslangar samt bromsvätska, bered dig på att byta packningar som tex ventilkåpspackningar, och ev nån packbox, samt axeldamasker och fyll på växellådsolja eller kosta på dig ett byte. Oljan i motorn skulle jag åxå byta...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

14

Jag hade samma problem med min Nyrenoverade 56a , Fick sätta dit en extra jordkablel så gick den

15

Nu har jag varit och pillat lite till med baggen. Slipade på brytarna, sprayade rent allt med quickclean. Monterade ihop allt. Slog i bensin. Vred på nyckeln....

Sambon blev visst med på ett hörn också. För övrigt nu smittad med VW-sjukan. ICQ/ag
Nästa gång blir det att slå lös hjulen. Sen slita bort tanken o göra rent(ser skitfin ut på insidan). Verkar dock läcka vid anslutningen(slang?)
Byta oljan, byta garage för att fixa bromsarna.

Vw typ 1 1968.

16

Default/lol

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

17

Man får gratulera.
Hade kanske varit bättre om du byt oljan först.
För nu har ju ev jox/kondensvatten som samlats under åren pumpats runt och motorn saknar ju filter, men ett oljebyte är ju inte fel nu heller.

"ljushuvud"