1

Köpte ett Speedster projekt där det följde med "sänkta" spindlar, vad menas med det?
Är det något som måste användas om man ska sänka framvagnen?
Vilket är bäst? att köpa en ny sänkt framvagn eller ge sig på att svetsa i sänksatser (vilket jag aldrig gjort)på den gamla framvagnen?
Herrejäklar vad mycket frågor jag kommer att ställa.

stenis
orust

2

Marantz skrev:

Köpte ett Speedster projekt där det följde med "sänkta" spindlar, vad menas med det?
Är det något som måste användas om man ska sänka framvagnen?
Vilket är bäst? att köpa en ny sänkt framvagn eller ge sig på att svetsa i sänksatser (vilket jag aldrig gjort)på den gamla framvagnen?
Herrejäklar vad mycket frågor jag kommer att ställa.

stenis
orust

Att köra med  sänkspindlar För då funkar fjädringen som den skall
På en sådan spindel är spindelbulten uppflyttad cirka 76mm(2,5") från centrum linjen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-07-05 18:51:56)

Jag gjorde ordning allt inför svetsning och sen lämna jag bort svetsjobbet på stommen.
Han fick fixa lite med stommen innan svetsning med men bra mycket billigare än köpa en ny.
Sen korta jag ju den med.
Han ville ha en öl låda för jobbet, tycker va bra hehe   ICQ/ae

4

Nu hade jag ju inte tänkt att korta den, endast möjlighet att sänka om det behövs.
Är det svårt att montera sänksatser?
Svetsa är inget problem.

stenis
orust

5

på kulbult så är de enkelt, sen beror de lite på årsm vad som måste grejas.
på min 66,a så måste man byta styrled och har för mig undre led. iaf ett snabbt jobb.
skönt med fjädring och rätt caster.
dom breddar även lite utåt.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

6 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-07-06 09:29:04)

Sänka + korta

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11768

Sänka

http://beachbuggy.se/forum/viewtopic.ph … ka+kulbult

Minns inte vad johan skrev om det var 90 graders vridning från original och sen vrida sänksatsen 15mm neråt.

7

Sänkspindlarna är bra. Bolt-on och sänker i vanliga fall c. 5cm utan att ändra på fjädringsgeometrin. Dvs. original dämpare mm funkar fint. Vill man sänka ytterligare så behöver man även svetsa i ställmån med sänksatser.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

8

Har du ändå isär framvagnen för att byta spindlar, måla osv är det inte mycket jobb alls att svetsa i sänksatserna! Så bara gör det även om du inte tänker sänka mer så är det gött att ha de där ifall du vill finjustera höjden sen:)

9

OK!
Har skrivit detta på annan plats här i Forumet men,
Om jag sänker med sänkspindlar plus sänksatserna kommer väl däcken ta i skärmkanterna måste jag även korta framvagnen?
Bil Porsche Speedster.

stenis
orust

10 Senaste redigerad av ozeo (2013-07-06 22:42:11)

beror ju på look du vill ha samt hur bred bilen är.
på min bubbla är framvagnen okortad med 5 tums fälgar och däcken ligger jäms med skärmkanten.
har tunna däck 145/65 så dom ligger ca 2cm nedanför kanten men jag gillar stuket.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

11

356:orna torde ha mer rum i skärmarna också än bubblorna?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

12

Det är just det som är problemet, ingen som vet med säkerhet,,,,,,,
Har ju byggt mina bubblor med originalhöjd och aldrig behövt fundera på detta problem förrän nu.
Vill nog gärna ha lite låg look men inte brutalt för min väg är inte för vägskrapor, skogsväg.  ICQ/ae

stenis
orust

13

Finns ju nog nåra speedsterbyggare här så dom borde ju ha nån info?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

14

Men de lyser med sin frånvaro tydligen.  ICQ/ad

stenis
orust

15

Att tänka på är att droppade spindlar breddar ca 12mm per sida!
Så jag tror du behöver korta framvagnen, i varje fall lite. Så då är
det lika bra att montera sänksatser! Enklare att få den i rätt höjd då också.

16

Så du menar att 50mm räcker, vill ju inte att det ska se ut som de häringa tok kortade framvagnarna som ser ut som de skulle välta i en kurva. ICQ/ag

stenis
orust

17

Det beror ju på vad du tänker använda för fälgar oxå.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

18

2" kortat kan nog funka bra. Dom finns ju att köpa färdigt också om man inte vill bygga själv!

19

Dessa, vet ej vad det är för något.
Följde med i paketet, 15*5,5.

stenis
orust

Svwerker skrev:

Det beror ju på vad du tänker använda för fälgar oxå.

Post's attachments

Attachment icon P7050563.JPG 696.05 kb, 54 downloads since 2013-07-07 

20

är väl bara o ge sig på o mäta. stoppa dit framvagn med allt o kika. 5,5 fälgar med sänkspindlar skulle jag tro inte funkar allt för bra.
är framvagnen isärplockad? annars kanske jag
kan mäta lite på min bubbla oså. har porsche replikor på 5,5 tum hemma om de är lika prylar.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

21

Stoppa dit och stoppa dit,,,,,,,,  ICQ/ae
Allt är isärplockat och då menar jag ALLT, finns inte en chans att testa.  ICQ/ac
Har beställt en 5cm kortad framvagn med sänksats i, hoppas att det räcker.  ICQ/ag

stenis
orust

22

annars finns de smalare porschefälgar o köpa fram om du känner du kan leva med det. om de nu visar sig att de inte passar nå bra.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

23

Nu har jag beställt en 5cm kortad och med sänkisar i.
Få se om det räcker.

stenis
orust

24

Använd originalfälgar, eller replikas, de har mycket bättre ET än de där 5-spoke.

/ P


Marantz skrev:

Dessa, vet ej vad det är för något.
Följde med i paketet, 15*5,5.

stenis
orust

Svwerker skrev:

Det beror ju på vad du tänker använda för fälgar oxå.

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968