1

Vart går gränsen mellan early och latebay?

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

2

Early 68-72? och late 73-79 eller? ICQ/ag Eller så är det 68-71

Typ 2 -71 Buss                 Typ 3 -61 Notchback               
Typ 2 -72 Dubbelhytt                             
Typ 2 -64 Enkelhytt                   
Typ 3 -68 Variant

3

Hmmm Jiiisper spännande info. ICQ/ab  har en buss på G som står som-73 men i trafik första gången dec -72 ingen som vet mer exakt?

4

Tidig bay är väl 68-71 & 72 var väl "one year only" ? sen sen bay 73-79 ?
Men jag kan ha fel ICQ/ae

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

5

Spänningen stiger den heter "VW KOMBI 231231" om det kan bringa klarhet. Om det är "one year only" kanske den är lurig att hitta delar till,

6

vart sitter främre blinkersen på den upptill eller nere vid kofångaren?

7

På en 72:a i orört skick sitter blinkers nere. Vid byte av plåten i samband med skada levererade VW endast nya plåtar med blinkers upptill from något datum. Därför ser man ibland 72:or med blinkers på "fel"ställe.
Så kan det vara många gånger vid köp av "originalreservdelar".

8

T2a = 68-71
T2ab = 72
T2b = 73-79

Denna märkning kör man med i Tyskland.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

9

Om den är uttagen dec. 72 är det säkert en -73 års modell. Utseende som senare modell alltså.

Kombi betyder glasad buss med enklare inredning i bakre delen.

[

10

Japp det är nog en 73 blinkers sitter uppe vid luftspjället ska kolla om jag hittar döm beteckningarna 25hapman hänvisar till men i dagsläget så är det 97% 1973 års modell.
Tack så mycket för hjälpen

11

Vw kombi 231231 heter min 74:a också, dock mer självklart att denne är en late. Lycka till med bussen ICQ/af

412 ls variant -74 ( min 1:a bil, borta sen länge...)
1302s -71
Typ 2 -74
412 le variant -73
Typ 3 variant -64
412 pickup -73

12

Kjell T skrev:

På en 72:a i orört skick sitter blinkers nere. Vid byte av plåten i samband med skada levererade VW endast nya plåtar med blinkers upptill from något datum. Därför ser man ibland 72:or med blinkers på "fel"ställe.
Så kan det vara många gånger vid köp av "originalreservdelar".

Kul fakta, man lär sig något nytt varje dag!

Typ 2 -71 Buss                 Typ 3 -61 Notchback               
Typ 2 -72 Dubbelhytt                             
Typ 2 -64 Enkelhytt                   
Typ 3 -68 Variant

13 Senaste redigerad av Edström (2013-07-05 18:47:12)

Min DH är 72a. och precis som nämnts ovan renoverad front i ett tidigare liv & då fått blinkers uppe. Men när jag renoverade den så flyttade dom hem igen dvs ner.
72 har stora pannkaks motorrummet men lilla motorn & gamla fotstegen fram nya skärmkanterna.. även bromsok mm är oyo. men grymt kul modell tycker jag ICQ/ab

trekroner : Ska du köpa buss? Hade inte du en fin buss nyss trekronor ICQ/ae
Ring om du behöver guidning i dessa "gamla" bussar ICQ/ag

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

14

Min -72a har  som sagts tidigare gamla fronten,,gamla kofångaren bak och nyare luftintag bakljus mm,,, räknas iallafall som early bay på earlybay forumet i england,,,här vet jag inte då vi har långt många fler som vet här än i england ICQ/ad

Typ 1 -58

15

Edström skrev:

Min DH är 72a. och precis som nämnts ovan renoverad front i ett tidigare liv & då fått blinkers uppe. Men när jag renoverade den så flyttade dom hem igen dvs ner.
72 har stora pannkaks motorrummet men lilla motorn & gamla fotstegen fram nya skärmkanterna.. även bromsok mm är oyo. men grymt kul modell tycker jag ICQ/ab

trekroner : Ska du köpa buss? Hade inte du en fin buss nyss trekronor ICQ/ae
Ring om du behöver guidning i dessa "gamla" bussar ICQ/ag

ha jo men det var en riktig fuling som köpte trekronor så nu måste jag ju ha en ny     ha h'a aa aa  Default/lol  Default/lol  Default/lol

16

Är väl fram till augusti 72 om det ska klassas som early,  åtminstone ren oyo. Efter hör de mer till 73 då vissa fler plåtdetaljer skiljer som jag fattat de som.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

17

72:or har "gamla" stötfångarna och det var första året som det var möjligt att få med 1700 "typ4" motor som alternativ till 1600 motorn.