1

Rör nr (1) går som vanligt och är kopplad fram till förarkupén

Rör nr (2) går till värmeutsläppsröret under bakre soffan.

Var ska rör (3) kopplas?

Har kliat mig i skägget ordentligt men kommer inte på det (säkert för andra) uppenbara...
är så förbannad att det står rökpuffar ur öronen på mig. delar ut rallarsvingar till höger och vänster
men inte faan hjälper det

Post's attachments

heater_small 141 heat vents in cargo area.jpg, 1.15 kb, 85 x 64
heater_small 141 heat vents in cargo area.jpg 1.15 kb, 123 downloads since 2013-03-16 

IMG_4493 - PPoint.JPG, 42.53 kb, 342 x 256
IMG_4493 - PPoint.JPG 42.53 kb, 137 downloads since 2013-03-16 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

på min är rör 2 o 3 hopkopplade, den har dock aldrig haft utsläpp under soffan

3

Tobias J skrev:

på min är rör 2 o 3 hopkopplade, den har dock aldrig haft utsläpp under soffan

Det beror nog på vad det är för bussmodell. Denna är en Samba och den har en heat log (tror jag det kallas) under baksätet.

Man ser inte bra på bild men rör 2 går ut på ovansidan och passar perfekt med "heat log'en" när den svetsas på cargo golvet.

Rör 3 däremot verkar menad att kopplas precis som på din men den är inte försluten eller något så... var ska den kopplas?

Post's attachments

heat log.jpg, 37.39 kb, 640 x 448
heat log.jpg 37.39 kb, 147 downloads since 2013-03-17 

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

4

OK. Nu har jag fått svar på mina frågor på The Samba. Rör (2) igenpluggas på en lyx då man i dessa har "heat log" under baksätet.

Så återstår två issues:

1) Var får man tag på en "plugg" så som i (A)

2) Vad har ni använt alt. var har ni köpt isoleringen till huvudvärmeröret (B).

Post's attachments

värmerör PPoint.jpg, 61.9 kb, 799 x 600
värmerör PPoint.jpg 61.9 kb, 150 downloads since 2013-03-18 

5

Gå in på bauhaus eller liknande på vvs-avdelningen, där borde du hitta nåt lock eller plugg som passar ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

6

vad e det för diameter på röret ?
kan kolla isåfall vad vi har på mitt jobb , har en del liknande pluggar

7

vwfreak skrev:

vad e det för diameter på röret ?
kan kolla isåfall vad vi har på mitt jobb , har en del liknande pluggar

Den smalnar av i spetsen så den är nog 2,5 tum, huvudröret under cargo golvet är 3 tum.

Kan mäta exakt imorgon.

8 Senaste redigerad av lowang (2013-03-19 19:43:37)

Jag provade med ett mattsvart sprayburkslock och det passade klockrent. Fast på det stället där värmerören du köpte av mig ska sitta men det är förhoppningsvis samma dim.
Så e du inte supernoga så är det en lösning  ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

9 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-07-03 14:05:41)

Fråga: isolering av luftvärmerören som går under bussen från värmeväxlarna till kabinen.

Jag funderar på att använda avgasbandage samma som man använder på tävlingsbilar för att
avleda värme från motorrummet. Vad säger experterna? Är det någon som har testat?

Jag tänker alltså ersätta den tunna og-liknande filten som säljs bl a på denna site:
http://jogrusa.com/collections/classic- … -50-67-bus

Kommer det att fungera kan man ju i sitt stilla sinne fråga sig.

Kommer rost att bli en större issue jämfört med og asbestfilten som inte sitter lika tight?

Det är en dubbelgolv så bandaget kommer inte bli lika smutsig som i en enkelgolv. MEN. När väl golvet är svetsat kommer
jag inte kunna inspektera eländet. Kanske lika bra.

Post's attachments

avgasbandage.jpg, 74.14 kb, 640 x 458
avgasbandage.jpg 74.14 kb, 122 downloads since 2013-07-03 

10

Avgasvärmebandage suger fukt, inte bra.
Sen är luft en dålig värmeledare, så du kan nog köra utan värmeskydd.
För du ska väl inte ut på vintern och åka? ICQ/ad

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

11 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-07-03 14:32:33)

Originalisoleringen i asbest eller liknande fiberväv tar också upp fukt och vatten.

I mitt fall är det lite bättre då jag har dubbelgolv.

Sen används avgasbandage även på motorcyklar. Hur löser man det med fukt och rost där vet jag inte.

Jag har funderat på att köra utan isolering. Dock, när jag svetsat dubbelgolvet blir det jobbigare om det skulle visa sig att det var en dålig idé.

12 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-07-03 17:50:09)

Enligt uppgift om man ser till att röret är rostfritt och lackat

http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … r-pa2229sv

och man doppar avgasbandaget i citronsyrevatten så slipper man problem med rosten. Tror någon på det?

Jag tänkte dessutom tektyla hela härligheten ovanpå lacken och sedan linda bandaget så vi får se.

"Se till att röret är lackat och fritt från rost innan du lindar, annars är risken stor att det kommer rosta under om det blir fuktigt.
När du lindar, doppa bandaget i vatten blandat med citronsyra. Man doppar bandaget i vatten för att det ska bli enkelt att jobba med, och citronsyran förhindrar korrosion och kan rent av förhindra framtida rostangrepp p.g.a. fukt i bandaget."

13

Har fått reda på mer. Avgasbandage verkar vara rätt väg att gå:
http://www.biltema.fi/sv-fi/Bil---MC/Bi … age-79450/

Frågan är om man behöver ha ljuddämparmatta:
http://www.biltema.fi/sv-fi/Bil---MC/MC … tta-82661/

Post's attachments

avgasbandage.jpg, 100.2 kb, 514 x 625
avgasbandage.jpg 100.2 kb, 128 downloads since 2013-07-03 

14

Måste vara bättre med Armaflex eller liknande, det tar inte åt sig vätska och isolerar nog bättre.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15

Svwerker skrev:

Måste vara bättre med Armaflex eller liknande, det tar inte åt sig vätska och isolerar nog bättre.

"Armaflex DuoSolar 220 är ett dubbelrörssystem för bland annat vakuumrörsolfångare som klarar drifttemperaturer upp till 220 °C."

"Avgaser håller temperaturer runt 450 °C på tomgång och upp mot 800 °C vid fullgas/fullbelastning."

"Avgasbandage Biltema. Värmetålighet: 800 °C, tillfälligt ända upp till 1300 °C"

ICQ/ad

16

Hoppas det inte är avgaser du tänker leda in i bilen:)

Men blir den verkligen så varm luften, när man kör full värme i bubblan i alla fall så är de inga 100 grader på luften som kommer ut. Det är ju kall luft som blåses förbi kylflänsarna i värmekammrarna.
Är också på jakt efter något modernare sätt att isolera dessa rör på bussen jag bygger.
Borde ju finnas något inom VVS som går att använda?

17 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-07-03 21:22:48)

Alex's skrev:

Hoppas det inte är avgaser du tänker leda in i bilen:)

Det beror nog på vem jag har med i bilen...  ICQ/ag

Alex's skrev:

Men blir den verkligen så varm luften, när man kör full värme i bubblan i alla fall så är de inga 100 grader på luften som kommer ut. Det är ju kall luft som blåses förbi kylflänsarna i värmekammrarna.
Är också på jakt efter något modernare sätt att isolera dessa rör på bussen jag bygger.
Borde ju finnas något inom VVS som går att använda?

Nä. Skämt och sidor. Jag har ingen aning om vilken temperatur värmeväxlarluften har precis när den startat sin resa mot kupén.
Jag kommer att isolera ett (framledes) osynligt rör inklämt mellan två igensvetsade dubbelgolv (=inga möjligheter till ockulär besiktning).

Det känns enormt otryggt att vara som knugen (inte helt hundra) på att isoleringsmaterialet håller för hettan. Så 15 meter
avgasbandage från biltema för några tior...  Det lägger jag mina slantar på iaf. Särskilt med vetskapen att det kommer att ryka och
lukta brännt, det är vad som sägs i de rejsfora jag googlat. Känna att det luktar brännt och inte kunna inspektera... nä, så spännande
ska det inte bli. Vill gärna åka i en lättsam och chill stämning...

18

Nä det är sant med dubbelgolvet har man inte lika mycket utrymme för experimenterande. får ta detta på min buss sen där blir inget dubbelgolvet så lätt att riva bort och göra om!

Du får ta en bild innan du sätter dit dubbelgolvet, lär bli onödigt snyggt för att inte synas:)

19

Jag har fått tag på en dämpmatta för värme och ljud. Försäljaren sa att den säljs inte så mycket längre, det är en "hyllvärmare".

KAN DET VARA EN NACKDEL? Jag vill ju inte att den ska värma utan bara hålla värmen.  Default/lol Vad säger panelen?