Trevlig midsommar på er glada....
Gla midsommar på dig med! Fina bilder!
28 2013-06-22 21:16:07 Senaste redigerad av hero (2013-06-22 21:52:15)
Gla midsommar på dig med! Fina bilder!
Nja.. Jag fick ner bilen snabbt och ville hinna testa innan gästerna kom.. Så ett tappat objektiv +shorts i skogen var inget som levererade de bästa bilderna.. men den gick att köra med någorlunda iaf!
Edit; något trött.. TACK var ju meningen att jag skulle skriva! 
Kul att denna delen av forumet väcks till liv. vattenkylt till trots..
Nåja. Imorse fick jag nog av att bilen stod 1h bort, så jag fick nog och beställde försäkring och ställde på den. Och hemåt for det runt lunch.
Det var inte speciellt kul med tanke på att tempmätaren inte funkar, men jag stannade ungefär var 5-10min för att kontrollera och det gick som tur är, alldeles utmärkt.
Så nu står bilen här hemma istället. Planen är att fixa det märkbara och sedan få tid till en besiktning, så man får papper på vad det är som behövs fixas.

Hur går jag lättast tillväga för att få tempmätaren att funka?
Hmm fler bilder på kranen vore intressant
bla. infästningen i bilen. och ev stödben.
har vissa ideer.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Hmm fler bilder på kranen vore intressant
bla. infästningen i bilen. och ev stödben.
har vissa ideer..
Fixar imorgon! 
Imorse kom jag över en text där det stod följande
If neither the fuel gauge or temperature gauge are working it could be due to fault with voltage regulator which is a small transistor mounted on the circuit board at the rear of the instrument cluster.

Ställde hoppet till detta, och åkte till Michelsens bil som är aukturiserad återförsäljare för VW och reservdelar för att köpa en ny.
Konversationen avlades på detta vis.
-Hej jag skulle vilja ha en sådan här manick. Den sitter på en t3 syncro 91a.
-Nejdå, det finns inga t3or från 91. Det är en t4a.
-Nej det är en t3a.
-Men du sa att det var en syncro, en transporter då eller?
-Ja, en transporter. En t3a. Från 91.
-Nej, det är en t4a. Det finns inga t3or från 91.
-Men det är alltså en t3a. Dom slutade med dom det året.
-*SUCK* SITTER MOTORN FRAM KANSKE?
-Nej den sitter bak. Det är en t3a, tro mig..
-Nä, vi tittar på en 90a...
Vid detta laget hade resterande personer på Michelsens avbrutit sitt hängande över diskarna och småsnackande för att ersätta det med tomma blickar åt samtalshållet.
Finns inga hemma, får beställa hem. 260kr. Ja och så fick det bli..
Åkte till en skrot och plockade en för en 20lapp. Som senare visade sig ändå inte funka.. Vilket får mig att fundera på om det är det som ska bytas ut ändå.
Men det är trots det, mötet på Michelsens som jag stör mig allra mest på just nu.
Knepigt med okunniga vwfolk ibland. Tur man känner killen på reservdelar i södertälje 
Istället för att köpa dyrt skit kan du lika gärna köpa en ny för 19kr 
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=19829
Ja, jag visste inte vad jag skulle säga där riktigt. Jag erkänner, jag var/ÄR rätt grön när det kommer till dessa maskinerna. Men att höra sådant från någon som enbart jobbar med VWs.. gjorde att det kändes tveksamt på om jag ens vill tillbaka..
Hoppas att han googlade direkt efter jag gick därifrån så han fick lärt sig något iaf!
TITTA! Fantastiskt! Ett stycke beställt redan! CHECK!
Blir till att skita i det andra då helt enkelt.. kan ju köpa 10sånna för det priset...
Vad tror ni om detta...?
en 1000lapp för kapellet och ställningen... Har redan rådfrågat Hasse och hört vad han har att säga om det, 
Vad tror ni andra?
Gummit på de flesta är helt slut och en småreva a max 10cm uppe i taket+ andra 1cm nötta delar..
Det finns företag som reparerar kapell till långtradare och kan säkert reparera även detta. Gummi delarna åldras och finns säkert att få tag på. Nackdelen är ökad vindkänslighet och ökat luftmotstånd i landsvägshastigheter.
36 2013-06-28 11:45:55 Senaste redigerad av hero (2013-06-28 11:54:23)
Tiden får se hur det blir med detta kapellet.. tyckte det var roligt med namnet pga att bilen är så mossig.. men eftersom Hasse berättade lite priser på hur mycket bra kapell utan reklam/revor osv kostar så.. ja.. jag får se iaf!!
Jag håller iaf på att slita mig gråhårig över tank och tempmätaren.. behöver VERKLIGEN lite hjälp nu. Finner mig sittandes i förarsätet gång på gång med frågan "jaha och vad fan gör jag efter detta då..?"
Jag har bytt ut regulator. Det hjälpte inte.. 
Mätte med en ljuspenna(är detta ens rätt sätt att kontrollera det??) på kontakt 6 och 7 och ingenting.
Gick till tanken där bak och mätte med ljuspenna direkt på kontakten ingenting.
Följde kabel från tanken till att den försvinner upp i hytten vid passagerarstol fram. Vart fan tar det vägen sen??
Försökte från andra hållet och följde den svart/lila kabeln från den stora vita kontakten ner till säkringshållaren. Och sen då?
Alltså jag famlar i mörker.. och jag HATAR bil-el..
VAR får tank/temp ström ifrån?? Om jag inte kan mäta att det kommer upp till den vita kontakten i instrumenpanelen, eller kan mäta att där kommer el på kontakten vid tanken måste där väl ha hänt något i mitten..? Men VAR..?
Det kan väl inte hjälpa om jag bara byter instrumentpanel väl? Allt övrigt funkar ju på den. Men jag hoppades så innerligt att det bara var regulator eftersom tank+temp som inte funkar = regulatorproblem. Men icke...
Jag vill ju kunna köra och känna mig säker på att den inte kokar och att jag inte får soppatorsk i en ravin eller något..
Edit* Byter ut transistor mot regulator och snurrar till det hela tiden. vet inte ens om jag fick det rätt denna gången.. förvirring och frustration hand i hand!
Bensinmätare, värmemätare, oljetryckslampa och laddningslampa får "plus" från strömlåsets "15". Tankmätaren jordas via givaren i tanken. Givarens resistans förändras med flottörens läge.
Bensinmätare, värmemätare, oljetryckslampa och laddningslampa får "plus" från strömlåsets "15". Tankmätaren jordas via givaren i tanken. Givarens resistans förändras med flottörens läge.
Det här kan väl vara något...?!
Jag tar på mig skolgosseuniformen och frågar... vilken är 15..?
Har suttit i 45min och letat kopplingsschema / wiring / stromlaufplaene och stirrar mig blind. Kan ju knappt läsa en på svenska..
Jag vill verkligen be om ursäkt om det verkar som att jag vill att någon annan gör jobbet åt mig. Jag är smått rädd för att fråga.. 
39 2013-06-28 18:01:52 Senaste redigerad av michaelth (2013-06-28 18:04:09)
tändnings plus =15 dvs när tändningen e på har man ström..
Till skillnad mot.permanent plus =30. dvs alltid ström på. detta e Bosch nummer..
och dessa nummer ser man på kopplings scheman, och div ingående detaljer.. tex ser man nr 15 och 1 på en tändspole.. där 1 lika med brytarspets..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jag har redan PMat Michaelth lite bilder på den! Men om du vill kan jag lägga upp dom i tråden, så hittar kan vi nog klura på en lösning att få dit en kran på din variant innan BRC 
Ja du Henke, måste säga att jag gillar din DH, är ju ett bra bruksfordon med kran och allt. Jag vill också ha en 
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand
Ja du Henke, måste säga att jag gillar din DH, är ju ett bra bruksfordon med kran och allt. Jag vill också ha en
Kom o köp
Vi ska nog lösa den här elhistorien Anders!
"Har du haft något otalt med en flock albatrossar?"
Och så var välkommen in på svensk bilprovning i Kristianstad.. En halvtimme innan jag hade bokad tid. Det var uppenbarligen något som fångade deras öga.
Dom skrattade rätt friskt under hela inspektionen, men mest skrattar jag på vägen hem, för ut kör jag med helt rent papper....!
"Otroligt fin under" "den ser riktig bra ut invändigt" "du får en 2a på lacken; utstickande föremål"
Och en timme innan hade jag panik för jag märkte att jag inte hade någon tuta.. Biltema och parkeringsmek räddade mig där!

Grattis! Det är en härlig känsla när nervositeten ersätts av triumf.
1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89
Ql !! synd att ordinarie besiktnings period e nära.. men va f.. den fixar du ju då också.. 
Tack h-ö ! Jag mötte två motorcykelpolispatruller (jävla ord) på väg upp. Varav en faktiskt stannar mig. Men han skulle bara informera om att köra sakta framöver pga bärgning.. Snacka om att vrida upp känslorna när man redan sitter o är nervös för att man upptäckt att man inte har något signalhorn.. Var på väg till besikting så han hade ju inte kunnat säga något, men ändå 
Ql !! synd att ordinarie besiktnings period e nära.. men va f.. den fixar du ju då också..
Ja tanken var ju inte att det skulle gå så här bra! Jag ville ju bara ha ett papper på vad jag skulle fixa tills jag verkligen skulle in... Skit också 
Så ja!
Då har man fått parkeringsförbud framför lägenheten eftersom hyresvärden menar att "den är en skamfläck".
Här är 9parkeringsplatser varav 2-3 nyttjas. Och praxis är 1 plats per hyresgäst, och det går givetvis icke att rubba på!
Jag tror jag fick höra att "den är så ful" ca 5 gånger under samtalet.
Undrar om det är praxisen eller utseendet det verkligen beror på..
AVUNDSJUKA!!!
DET är vad det beror på!! Hur många andra fordon har du på parkeringen då?
1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89
ibland har jag en Peugeot 406 som står där.
Jag hade väl förstått om det var så att parkeringen jämt var upptagen med andra bilar, men i en by på ca 300 pers och i ett hus med 2 tomma lägenheter kan jag inte påstå att det är ett fruktansvärt drag på dom där parkeringsplatserna... Sista tiden är det bara jag som stått där.
Någon går igång på att ha lite makt! 
Verkar som att din hyresvärd kommer få en till tom lägenhet inom kort
han verkar ju helt ding. Om han inte är mer rädd om sina hyresgäster än så. Och det verkar ju finnas fler lediga bostäder där du bodde så det är ju bara att byta.
Lycka till med flytten