1

Efter mycke om oc men så fick vi ihop den nya motorn i helgen, provstartade den och körde den i 25 min på 1900rpm för att köra in den nya kammen och lyftarna, de gick bra och inge missljud från motorn alls, däremot så sjönk oljetrycket till cirka 1bar, bytte olja efter det och skulle provåka en liten sväng, kom 500meter och sen vart motorn stum, ha plockat borttoppar och cyllar och de ser normalt ut, stakarna kärvar inte heller, däremot så va de torrt bakom svänghjulet och de  är nött på ramlagret varje 45grader! har inte hunnit med något mer, undrar mest vad som kan ha hänt, blir väl å beställa en ny vev och lager antar jag! mvh/Christian

2

Av någon anledning har det inte kommit fram olja. Antingen har lagerspelet varit fel eller en kanal täppt.
Inte allt säkert att veven är skadad. Riv och kolla.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

Av någon anledning har det inte kommit fram olja. Antingen har lagerspelet varit fel eller en kanal täppt.

kan de vara nått fel med oljereduceringen? ränkte på om dem fastnar i öppet läge vad händer då? sen tycker jag de är skumt att inte de är slitet jämnt runt  ramlagret vid svänghjulet, är som 4 gropar i det!

4

Det kan ha varit för litet axialspel och andra saker men inte mycket att spekulera i innan man rivit.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Christian87 skrev:
Svwerker skrev:

kan de vara nått fel med oljereduceringen? ränkte på om dem fastnar i öppet läge vad händer då? sen tycker jag de är skumt att inte de är slitet jämnt runt  ramlagret vid svänghjulet, är som 4 gropar i det!

Lagret har 4 försäkningar som inte har någonting med det som hänt nu att göra - de behöver du inte oroa dig för!
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

6

Onedecadelater skrev:
Christian87 skrev:
Svwerker skrev:

Lagret har 4 försäkningar som inte har någonting med det som hänt nu att göra - de behöver du inte oroa dig för!
ICQ/ab
Johan

okej la aldrig märke till de när jag monterade det ICQ/ab tänkte att de hade blivit något fel med axialspelet, mätte in det till 0,11mm så de skulle ju ha funkat! får se varför de inte smörjt då! spelar de någon roll hur man satte oljefiltret? satte mitt högt upp och vågrätt! men tycker ju att de ska ha tryckts igenom olja ändå.

7

0,11 är ju perfekt så (0,10 +- 0,03 är toleransen).
Som sagt riv och titta noga, noga på alla delar medan du plockar ned den....
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

8

jo tycker inte att de ska vara problemet, måste vara nått skumt med smörjningen, antingen att blocket sitter igen eller att  oljan inte kommer igenom filtret, använde en 26mm Schadek pump som e pluggad sen igenom ett Fram Hp filter och in i blocket igen, sen att oljetrycket låg på 3bar och sen sjönk till knappt 1bar! blir galen av att fundera, ligger ute och kör lastbil hela veckorna så ha inte den tiden man vill ha att skruva!

Onedecadelater skrev:

ICQ/ab
Johan

9

Som sagt, om du fått högt tryck och sedan har någon av reduceringsventilerna hängt sig i öppet läge....

10

Christian87 skrev:

jo tycker inte att de ska vara problemet, måste vara nått skumt med smörjningen, antingen att blocket sitter igen eller att  oljan inte kommer igenom filtret, använde en 26mm Schadek pump som e pluggad sen igenom ett Fram Hp filter och in i blocket igen, sen att oljetrycket låg på 3bar och sen sjönk till knappt 1bar! blir galen av att fundera, ligger ute och kör lastbil hela veckorna så ha inte den tiden man vill ha att skruva!

Onedecadelater skrev:

ICQ/ab
Johan

Ps kolla ditt HP1 Filter  det kan ha kollapsat i filter delen och då får du inte ut någon olja in i motorn
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Tack för tipset!  ICQ/ab är dem filtren inge bra? fick för mig att dem skulle vara bäst när man läste runt lite!

PPRMicke skrev:
Christian87 skrev:

Onedecadelater skrev:

ICQ/ab
Johan

Ps kolla ditt HP1 Filter  det kan ha kollapsat i filter delen och då får du inte ut någon olja in i motorn
/// Micke

12 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-07-03 16:57:37)

Det är tveksam kvalitet på framfilter
Sen finns det KINA kopior av dom oxå som är skit men dom är billiga
Kolla om det är olika stora hål i inloppet på filtret eller att dom är taskigt gjorda hål på inloppet på ditt filter (hålen innan för oringen)
Om så är det storrisk att det har kolapsat
Om jag var dig skulle jag börja med att skära sönder ytter skalet på filtret
Ta ett foto på filtret så vi får se om det är skit filter du har fått
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Kan bekräfta att HP1 filtrerna är skit nu för tiden ! Har haft jätteproblem med dom till min nybyggda maskin . Bytte till KN och efter det så fungerar det perfekt  ICQ/af

West Coast Volks
Attitude is everything !

14

Om ditt vevhus inte var arborrat och fräst axiellt så kan det vara lagrets glapp i lagerläget som du uppfattade som axialspel..

15

Vilket KN filter ska man köra då? Artikelnummer eller nått Default/smile kan vara bra å ha tills man ska byta nästa gång.

16

stickan skrev:

Om ditt vevhus inte var arborrat och fräst axiellt så kan det vara lagrets glapp i lagerläget som du uppfattade som axialspel..

blocket är nytt och lagren glappade inte i blocket ICQ/ab

17

Ok...Ja,du måste ju riva ner allt för att kolla vad som hänt... Default/hmm

18

jo ska börja med de så fort jag kommer hem, har bara 1-2 dagar ledigt varje vecka å ligger borta så man ha inte tid över som man vill ICQ/ae

stickan skrev:

Ok...Ja,du måste ju riva ner allt för att kolla vad som hänt... Default/hmm