1

Har problem med att tändstiften slocknar om jag lägger den en liten stund på varvstoppen,
om jag tex gör en däckvärmare på varvstoppen så kan ett eller 2 stift slockna och den går sen som en kratta , om man sen pumpar den lite på gasen så kommer den tillbaka efter ett litet tag.
bredbandslamdan ligger bra, kör gnistan med en msd 6 digital-2 mot blaster ss spole,......

kör jag "vanligt" och bara trampar på så går den bra, misstänker jag har för kalla stift ? kör ngk dr7es om jag minns rätt....

vad kör ni för stift på 044 topparna som fungerar bra? ( har strax över 10 i komp )

//Nobbe

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

2

vad har du för avstånd på stiftena 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

ca 0.7 skulle nog kunna öka på egentligen med den spolen. men har inte ändrat gapet sen jag plockade dem ur kartongen....

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-07-02 17:55:06)

Är du säker på 0,7 dom brukar vara 0,9
Dom är nog jäkligt bra i värme  för 6orna brukar smälta
Här området  annvänds DP7EA-9 (12mm)på gata o stripp
Du kanske har D7EA (0,8) (12mm)som har elektråden längre in i förbränings rummet
Det är inte så att det glappar i en kabel för det vibbrerar som fan när man kör på varvstoppen i värmningen
Nästa sak att kolla upp är att boxen som du har drar 0,8 amp pär 1000varv för det går åt en massa ström när man gör sådant under en längre tid
Sen när man har släckt ett stift så brukar dom vara förbrukade  ICQ/ac 
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

5 Senaste redigerad av Nobbe (2013-07-02 19:40:27)

Det är DR7ES stift som jag kört med. mätte gapet till 0.7mm ...

http://nobbe.kicks-ass.net/diverse/oval_56/stiftet.JPG

bilden är tagen efter hemresa från hammarstrand där jag marchat snitt ca 3000 - 3500 rpm "obelastat" ....

lambdan ligger runt 1.0 under fullgas och last men kan vandra inom "grönt" 1.0 -> kanske till 1.3 obelastad dvs lite tunnt utan last.....
Själva kärnan är lite vit kanske ? men kroken är fint ljusbrun däremot är "yttre ringen" invändigt lite svart / sotig ?

jag har säkert surat ner den nån gång när man glömt trattskydden på ICQ/ad och då har den blivit rejält sur snabbt, men den har ändå startat bara man gnuggat lite med maxgas....
kan tänka mig det är det som gjort sotet ? ingen svartrök ur motorn under körning iaf .....

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-07-02 20:18:51)

Du var tuffing att köra snålt tycker jag
det svarta runt om gängan är inget att bry sig om 
det ser ut som det har gått lite snålt
det är jävligt lätt att få spikningar om du ligger 1,0> och motorn vill gärna tröga lite i ax
När axpumpen går in är det lätt att du hamnar nere på 0,75-0,8 i lamda
Vi brukar lägga dom på 0,95 på landsväg så dom inte går förvarma
på strippen 0,85-0,86 för max effekt

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7

Jo den nya konfiggen vill defenitivt ha mer sås än den gamla, ska ta och gå upp på munstyckena lite...

8

Hittade en gammal tråd om släckta stift som jag lyfter lite.
Jag har liknande problem med liknande stift.
Min ghia med en halvtuff 1835a, dubbla 44or, inget jättekomp, bänkad till 105hk släcker stift, ett eller två varje säsong. Och en säsong är nog max 5-600mil.
Jag fattar inte varför? Vanlig gammal bosch 009 fördelare, brytarlöst system, gammal bosch blå spole. Och jag kör inte alltför hårt, iaf inte länge.
Den går kanske lite åt det feta hållet, stiften är svarta när jag byter.
Jag har inte koll på elektrodavståndet? vad bör det ligga på? 0,8-0,9 nånting?

Jag kör med NGK D6EA, har även testat D7EA med samma resultat. Testade även DPR6EA-9 en gång.

Nu hände det igår igen, så jag börjar bli trött på att byta stift.. Och jag har en trött gänga i topp, så det är frågan hur många gånger jag kan byta  ICQ/ah

Jag har samma stift i bussen och där släcks dom aldrig? Så vi behöver inte gå in i NGK/bosch vilket tändstift är bäst diskussionen  ICQ/av

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

9

fans det inte insats gänga på bilbuttrix
typ.. vet dock inte hur bra dylika fungerar ICQ/bw
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000021790

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Nu är stiften bytta och bilen går fint igen.
Jag funderade lite förut och kom fram till att jag kanske själv har orsakat problemet  ICQ/ah
Jag har ju haft som en kul grej att ha riktigt låg tomgång, så låg att den håller sig igång men man tror att den stannar mellan varje tändning  ICQ/ag
Jag tänker nu att det nog kan belasta stiften en del... först blir ett stift rejält blött, sen tar det en stund innan det får tända, för att sen bli blött igen. Det borde nog kunna döda stift?
Den går ju fett när den går så extremt lågt i varv.

Och båda de sista gångerna den släckt stift så har bilen varit utlånad, kanske den har fått gå lite för länge på tomgång då?

Vad tror den samlade kunskapen om den teorin?

Buss 65
Ghia 57

11

michaelth skrev:

fans det inte insats gänga på bilbuttrix
typ.. vet dock inte hur bra dylika fungerar ICQ/bw
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000021790

Jag har faktiskt använt en sån insatsgänga från biltema en gång på min gamla pickis som hade org 1600EP.
Blåste ut ett stift på motorvägen, körde på tre cylindrar till garaget. Bytte bil, åkte till Biltema och köpte den. Monterade med motorn i bilen  ICQ/bf
1,5h efter jag tappade stiftet var jag på rull igen..
Den motorn gick nog 1500-2000mil till innan den havererade pga nitarna till kammen lossade. 
Då passade jag på att ta isär och titta på ”lagningen” av toppen. Det såg helt ok ut, inte ens några sprickor hittade jag.

Men den lagningen vill jag nog inte göra på denna toppen... lång gänga och ganska stora ventiler, och mer effekt.

Buss 65
Ghia 57

12

lasslo skrev:

Nu är stiften bytta och bilen går fint igen.
Jag funderade lite förut och kom fram till att jag kanske själv har orsakat problemet  ICQ/ah
Jag har ju haft som en kul grej att ha riktigt låg tomgång, så låg att den håller sig igång men man tror att den stannar mellan varje tändning  ICQ/ag
Jag tänker nu att det nog kan belasta stiften en del... först blir ett stift rejält blött, sen tar det en stund innan det får tända, för att sen bli blött igen. Det borde nog kunna döda stift?
Den går ju fett när den går så extremt lågt i varv.

Och båda de sista gångerna den släckt stift så har bilen varit utlånad, kanske den har fått gå lite för länge på tomgång då?

Vad tror den samlade kunskapen om den teorin?

Lasse
Till 99% så har du inte tillräckligt med tänd energi på låga varv ( volten minskar under 1000 varv)
med den feta blandningen  som du har på låg tomgång   ( får ingen ström från generatorn )
Kollade inte blandningen när du körde på rullana hos Jpm
Om dom är svarta  så kan det vara olja som kastas upp från kolven eller läckande ventilstyrningar på insug som drar med olja   kan även vara för mycket soppa
För mycket soppa  släcker man ofta inte stift ( om det inte är ofantligt mycke) men att bränna bort olja då får man ha ett litet känkraftverk i bilen Typ MSD
Olja dödar stift  snabbt
En körning med bredbandslambda  brukar tala om vad problemet är  Är bestyckningen ok  och det blir svart ändå så är det olja( hc)
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

13

Tack för svaret micke.

Jag är övertygad att den går alldeles för fett på tomgång/lågvarv, det luktar mycket oförbränd soppa bakom den när jag kör sakta... Jag har tänkt justera/kolla med lambdan länge, men aldrig riktigt tagit mig tid till det  ICQ/ah
Den går ju så bra trots illa lukt och fet blandning på tomgång  ICQ/bk  ICQ/ad

stiften jag bytte igår var ganska svarta, framförallt på cyl 1 & 3. Jag tror inte det är olja som gör dom svarta, jag tror på sot från fet blandning.
Jag ska börja med att justera in förgasarna så den får mindre soppa, och gå ner i lågfartsmunstycke om det behövs, när jag tror mig vara nära testar jag med bredbandlambdan.
Och höja tomgången till iaf 8-900 varv.

Buss 65
Ghia 57

14

lasslo skrev:

Tack för svaret micke.

Jag är övertygad att den går alldeles för fett på tomgång/lågvarv, det luktar mycket oförbränd soppa bakom den när jag kör sakta... Jag har tänkt justera/kolla med lambdan länge, men aldrig riktigt tagit mig tid till det  ICQ/ah
Den går ju så bra trots illa lukt och fet blandning på tomgång  ICQ/bk  ICQ/ad

stiften jag bytte igår var ganska svarta, framförallt på cyl 1 & 3. Jag tror inte det är olja som gör dom svarta, jag tror på sot från fet blandning.
Jag ska börja med att justera in förgasarna så den får mindre soppa, och gå ner i lågfartsmunstycke om det behövs, när jag tror mig vara nära testar jag med bredbandlambdan.
Och höja tomgången till iaf 8-900 varv.

Kolla så det inte är en nålventil som läcker Lasse
kolla även nivån på flotören  Om dom är lite hög ( kan bli så i bland om tycket ligger på gränsen till högt) så kan 1-3 få mer soppa på grund av det
I bland kan maskin luta lite framåt  då blir lite kas på 1-3
Det med effekt är det högfarts delen som ger det
Om det luktar soppa i röret  då är mycket förstora lågfart ( hur är det med oljan luktar den soppa också )
Ps  man kan labba med höjden på flotörena för den skall få mindre på lågfart ( men det är ett vågspel )
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke