1

Hej!
Slängde in en "bättre begagnad" 1600-motor i min -74 Baybuss (skulle som det så ofta heter, vara jättebra).
Motorn visade sig gå kanonbra, tyst och fint med bra drag.
Problemet är bara att oljetempen blir oroväckande hög, ca 110 grader vid normal arbetsbelastning.  ICQ/ac Har givaren placerad i oljestickan och den är kalibrerad med mätaren.
Har provat att ställa ner tändningen resp. justera förgasaren utan något resultat.
Har nu 10W-40 Helix-olja av medioker kvalitet. Kan tillägga att jag har monterat ersättningsrör istället för original värmekamrar samt att förra ägaren till motorn trodde det satt annan kam i den.
Vore tacksam för tips och synpunkter. ICQ/ab

2

Igenkorkad oljekylare?
Antagligen full med böss som hindrar luftflödet!
Är det doghouse på den så är det ju ganska lätt att komma åt för renblåsning..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Jo det är Doghouse. "Böss"? Skräp i luftflödet, inte i oljeflödet? Du menar att man i så fall skulle kunna blåsa rent den med motorn på plats?

4

Funkar termostaten? Dvs att den expanderar och ser till att "flärparna" i fläktkåpan står rätt?
Har för mig att tempen ska ligga på ca 100 grader? Default/hmm

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.

5

Termostaten öppnar hur som helst. Kanske jag trots allt borde prova att ta bort den helt?  Default/hmm

6

Borgmästar´n skrev:

Jo det är Doghouse. "Böss"? Skräp i luftflödet, inte i oljeflödet? Du menar att man i så fall skulle kunna blåsa rent den med motorn på plats?

Jaa, löv och annat skräp i kylaren:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

7

Borgmästar´n skrev:

Hej!
Slängde in en "bättre begagnad" 1600-motor i min -74 Baybuss (skulle som det så ofta heter, vara jättebra).
Motorn visade sig gå kanonbra, tyst och fint med bra drag.
Problemet är bara att oljetempen blir oroväckande hög, ca 110 grader vid normal arbetsbelastning.  ICQ/ac Har givaren placerad i oljestickan och den är kalibrerad med mätaren.
Har provat att ställa ner tändningen resp. justera förgasaren utan något resultat.
Har nu 10W-40 Helix-olja av medioker kvalitet. Kan tillägga att jag har monterat ersättningsrör istället för original värmekamrar samt att förra ägaren till motorn trodde det satt annan kam i den.
Vore tacksam för tips och synpunkter. ICQ/ab

Den är nog inte så frisk
I alla bussar o pickuper brukar det vara baksug i motor luckan så svårare att suga luft
Och därför sitter det ett större oljekyl i dessa bilar än i bubblor 
Man kan göra ett hål och montera dit en slang i framkant på främre kylpåten framför fläkten
På vissa bilar har motortempen gått ned 15% eller mer
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

En slang "ut under bussen, framför motorn" som sedan mynnar framför fläkten? Grvolek som motorns luftslang?
//Borgis

9

Borgmästar´n skrev:

Kan tillägga att jag har monterat ersättningsrör istället för original värmekamrar

Ta eksosbandasje på J-tubes'en , så stålingsvärmen inte når topparna. Evt en plåt/värmedeksel mellom topp og J-tubes. Gammelt triks som sänkte temperaturen i topparna, og oljetemperaturen.  De gamla värmepottene virket som värmedeksel.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

10

Hmmmm, verkar ju en smart idé att isolera J-tubsen.
//Borgis

11

Borgmästar´n skrev:

En slang "ut under bussen, framför motorn" som sedan mynnar framför fläkten? Grvolek som motorns luftslang?
//Borgis

Det räcker med 30 cm slang
Du har högsta tryckpunkten av luften framför motorn 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Har testat och isolerat J-tuberna samt plockat bort termostaten och ställt upp spjällen fullt, ställt tändning och förgasare ännu en gång..............en liten provtur, bussen går underbart...............men efter ett tag kommer tempen krypande upp mot 110 grader.....arrgh!

13

BYT OLJEKYLAREN!!!

Gasar till det rasar!

14

Eller kan lite dill hjälpa ICQ/ab

Gasar till det rasar!

15

Jag har doghouse-oljekylare i lösvikt om du behöver! ICQ/ab

DH -69
Buss -66

16

Borgmästar´n skrev:

Har testat och isolerat J-tuberna samt plockat bort termostaten och ställt upp spjällen fullt, ställt tändning och förgasare ännu en gång..............en liten provtur, bussen går underbart...............men efter ett tag kommer tempen krypande upp mot 110 grader.....arrgh!

Inte för att vara taskig men har du kollat upp hur olje trycket är ???
För om det är fördåligt så får man metall kontakt o värmen stiger
och slutet kan vara nära
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

17 Senaste redigerad av mr_nickee (2013-07-02 21:57:25)

hur mäter man lättast oljetrycket? Och va borde det vara?

18 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-07-03 07:20:07)

mr_nickee skrev:

hur mäter man lättast oljetrycket? Och va borde det vara?

Det finns något som heter oljetrycks mätare
Som monteras med ett T stycke (givare och givare till tryckmätaren )
Arbetstrycket skall vara 3bar eller mera.  Under 1,5bar så brukar det bli varmt som fan och då är förmodligen inte motorn så frisk
Om olje lampan lyser(0,4 bar) vid 5000varv så har man 2sek innan motorn är död
ligger lampan o blinkar på tomgång så är slutet nära (uppslagna lagerläge till 99%)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

Vad är det för gänga på oljetryckskontakten/givaren?

20

M10x1, sedan är den väl till och med konisk