Hej är helt färsk på vw o på forumet.
Som rubriken lyder så är ngt påg o hända, när jag kopplar o sakta släpper kopplingen så när jag nästan är längst upp "krasar" det rejält o även när jag startar bilen så låter det.. kan inte komma på något bättre än "krasar" ett skärande ljud.
la mig nyss under o såg att det sitter en helt ny startmotor på den kan et ha något med saken o göra? det är en bagge -66 o förra ägaren påstår att det e en 1600 motor.
Tacksam för snabba svar:)
Har du kört nått med bilen?
Har den stått still länge (över vintern å inte körd sedan dess)?
ja jag har kört ca 1 mil kanske med den, senast för någon timme sedan. tror den stått över vintern bara. den går o startar utan problem men det låter som sagt lite samt rycker i kopplingen längst upp
Har fått bort motor nu o det ser ut som att dom slipat endel i växellådan.
Är det så att det e olika lådor till motorerna, sitter en 1600i nu
ja man slipar i lådor före typ 67 har jag för mig för o få i 1600.
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg
Har du ring i mitten på tryckplattan?
Ok då är det som det ska då. ja ring satt det där, krasandet berodde nog på att startmotorn gått i kransen. Det va märken i båda två som inte såg allt för normalt ut, då starten va ny o troligtvis aldrig startad med....ska den schimsas in lr?
ja man slipar i lådor före typ 67 har jag för mig för o få i 1600.
Man slipar för att få i 130-kuggars 12V-svänghjul. 
Ali G
Ok då är det som det ska då. ja ring satt det där, krasandet berodde nog på att startmotorn gått i kransen. Det va märken i båda två som inte såg allt för normalt ut, då starten va ny o troligtvis aldrig startad med....ska den schimsas in lr?
Nej det ska inte chimsas något på en VW passar det mesta utan chims.
Är din bil inte 12V-konverterad så har du problemet med kuggen där. 6V har 109 kugg på svänghjulet och 12V har 130.
ta bort tryckplattan och kolla lamellen, låter som om det är problem där.
Ali G
Det va kransen o startmotorn som va problemet, fick justera lite med vinkelslipen
nu funkar det som det ska igen.
Tack för svaren/ Lundin