1

Vid besiktningen av våran T1 -66 blev den underkänd pga att ratten ej går tillbaka till neutralt läge efter sväng vid körning
Hur justerar man detta?
Magnus

GAAS

2

Gör en framvagnsinställning!

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Både försprånget, castern dvs styraxellutningen (jfr gaffellutningen på en cykel som gör att det blir stabilt och man kan släppa styret), och toe-in hjälper till med detta.
I detta fall, ja om det inte är väldigt mekaniskttrögt, så tror jag först på toe-in.
Eller är den mycket sänkt så att castern är liten?

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

4

Reine skrev:

Både försprånget, castern dvs styraxellutningen (jfr gaffellutningen på en cykel som gör att det blir stabilt och man kan släppa styret), och toe-in hjälper till med detta.
I detta fall, ja om det inte är väldigt mekaniskttrögt, så tror jag först på toe-in.
Eller är den mycket sänkt så att castern är liten?

Om den har sänkt framvagn så får man detta fenomen
Felaktig ackerman vinkel på styr armarna och casten är fel  höj upp bilen sen in o besikta
Ställ framvagnen 1mm toe in
///  Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Tack för tipsen!
Testar att ställa upp sänkningen max och provköra.
Magnus

GAAS

6

Fixa castershims under nedre framvagnsröret så brukar det bli mycket bättre.  ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

7

enda nackdelen ..för dom som kör slammat... caster "chipsen" (ser ut som en pringel) höjer lite. men helt klart blir vägkänslan mycket bättre. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Det är mycket som man får avstå ifrån eller kompromissa med om man ska ha bilen liggande på marken.Tex besiktning och andra mindre betydelsefulla saker.. ICQ/ad

9

Tack för tipsen.
Max uppställd till bes. och den fungerade som den ska för att gå igenom!!
Mvh
GAAS

GAAS

10

Hur blir det på en 57a? Min ratt går inte heller tillbaka till neutralt läge. Framvagnen har aldrig blivit ändrad

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

11

Kolla styrsnäckan så det finns fett/olja i den, jag hade samma problem och mitt fall hjälpte inte hjulinställningen fullt ut. Det är styrväxelfett på senare bubblor men tror att det är nått mer oljelikt på din tidigare, men som sagt kolla att det finns smörjmedel i den. Har den stått länge kanske det är läge att göra ren den och byta innehållet, det går också justera snäckan lite om man har för mycket glapp i ratten.

Kanske nån annan kan hjälpa dig med vilken typ av smörjmedel du ska ha, jag köpte vanligt styrväxelfett på volvo till min -70 men tror att det rekommenderas nått mer oljeliknande till tidigare bubblor. 

/Foppa

12

okej någon som vet vad för olja som ska i styrsnäckan på en 50-talare?

13

Kom på att jag diskuterat detta ämne förut, hittade tråden efter lite letande...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=17348

/Foppa

14 Senaste redigerad av Kjell T (2013-07-01 07:43:40)

Kan det vara så att någon skruvat på justerskruven som sitter på styrväxelns lock? Med den skruven påverkar man spelet mellan kuggarna. På styrväxlar av snäcktyp är spelet minst i mittläge och blir större mot ändlägena.
Efter en tids användning slits styrväxeln vilket  resulterar i att förspänningen på snäckskruven/rattaxelns lagring försvinner. Detta slitage, som småningom leder till ett litet axialglagg på snäckskruv/rattaxel (i styrväxeln), ger upphov till vobbel i styrinrättningen. För att motverka detta vobbel försåg VW bilarna med styrdämpare, fastän det riktiga vore att regelbundet justera om lagringen.
Om detta spel FELAKTIGT justeras/kompenseras genom att skruva in justerskruven som trycker sektoraxeln närmare snäckskruven och därmed minskar på kuggspelet kan resultatet bli en styrväxel som kärvar och samtidigt glappar.
Börja med att skruva ut skruven i locket en aning och se om styrningens returrörelse då fungerar.
Justering av snäckskruvens lagring görs med sektoraxeln urplockad ur styrväxeln. Samtidigt bör naturligtvis övrig lagring inspekteras. På typ1 styrväxlar brukar bussningen för sektoraxeln i styrväxelns lock ibland kunna vara sliten.

15

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/Skaumlrmavbild2013-07-04kl212718_zps8d72ce9b.png

så står det i en intruktionsbok för min bil.

men var hittar man sånt?