1 Senaste redigerad av Urban T (2013-06-30 11:23:27)

Vi bytte packbox igår på grabbens bil, en Notch -65 med typ 1 1600 motor 200 mm koppling.
Efter provkörning börjar det rinna olja vid delningen mot växellådan. Nu har jag grubblat på vad som gått snett och kom då på att jag såg en o-ring liggande en bit utanför garageporten när svänghjulet var demonterat.

Det är lite stökigt i vårt garage, därför trodde jag att o-ringen kom från nåt annat.

Ska det sitta o-ring på detta svänhjul? Eller ska det tätas på nåt sätt?

Typ 3 Variant -65

2

Ja,det ska säkert vara en o-ring till det svänghjulet...

3

stickan skrev:

Ja,det ska säkert vara en o-ring till det svänghjulet...

Tack för snabbt svar som alltid Stickan.

F*n att man jämt ska ha så bråttom, då blir det ofta fel när man skruvar. Men gör om gör rätt  ICQ/ab

Typ 3 Variant -65

4

Nu behöver vi lite snabb hjälp för att kunna montera tillbaka motorn igen.

Tog ur motor nu på förmiddagen, svänghjulsmuttern hade lossnat, trots att vi drog den som vi tyckte ordentligt.

Nu åter till frågan:
Ska det verkligen sitta o-ring på det här svänghjulet? 109 kuggar 200 mm.
Eller ska det sitta nån plåt där istället? Vart isåfall?

Mycket tacksam för snabba svar.

Typ 3 Variant -65

5

Också bilden då  ICQ/ab

Post's attachments

svhjul.JPG, 670.02 kb, 1296 x 968
svhjul.JPG 670.02 kb, 129 downloads since 2013-06-30 

Typ 3 Variant -65

6

Det där är fel svänghjul till en 1600-motor! Det är till en äldre 1500-motor och ska inte ha o-ring! Det passar heller inte på den nyare vevaxeln för svänghjul med o-ring.

7

Den satt där när bilen köptes, och har körts rätt många mil innan vi tog ur motorn.

Kan det sitta en äldre vevaxel i motorn?
Hur ser man på vevaxeln om den är gjord för o-ring eller inte?

Kan man sätta dit ett svängjul med 4 stift? Nåt sånt kanske vi har liggande.

Typ 3 Variant -65

8

Här kan du läsa lite om vilka svänghjul som finns och vilka som passar mot varandra. Den som gjort detta har fulat och det har nu drabbat dig.
Ska du åka 6V så är bästa sättet att skaffa ett 130-kuggars svänghjul och en startmotor från en -67'a, den har rätt kugg men är 6V.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Den är konverterad till 12 volt, även startmotorn är 12 volt.
Det som gäller är alltså att slipa ur lådan så större svänghjul får plats?

Ska läsa tråden du tipsade om.

Typ 3 Variant -65

10

Urban T skrev:

Den är konverterad till 12 volt, även startmotorn är 12 volt.
Det som gäller är alltså att slipa ur lådan så större svänghjul får plats?

Ska läsa tråden du tipsade om.

Det finns inga 12V startmotorer som passar mot 109-kuggars svänghjul!

11

Den som satt ihop det här har lyckats verkar det som  ICQ/ad

12 v startmotor och 109 kuggar. Det har funkat problemfritt, men man ser att det inte kuggar i helt perfekt.

Vi har ett 130 kuggs svänghjul liggande, men det har bara 4 hål för stift, bör man borra 4 till? Motorn är lite trimmad.

Har för mig att jag sett en guide till hur man slipar ur i växellådan, ska försöka söka här på forumet, eller är det nån som vet vart det finns?

Post's attachments

stmot.JPG, 518.43 kb, 1296 x 968
stmot.JPG 518.43 kb, 117 downloads since 2013-06-30 

Typ 3 Variant -65

12

12V startmotor mot 6V svänghjul funkar ett tag tills kuggarna på svänghjulet är nerslitna och förstörda.

13

Nu kommer fler funderingar i det här ämnet. Man måste ju fråga för att lära sig nåt  ICQ/ad

Vi satte dit ett 200 mm 130 kuggs svänghjul och drog åt. Då blev det ett axialglapp på flera mm.
Tog bort svänghjulet och satte dit samma 200 mm 109 kuggs utan o-ring som satt där tidigare. Nu blev axialglappet helt okej verkar det som.

Vad kan man dra för slutsats om det här? Sitter det en vevaxel som inte är gjord för o-ring i motorn?
Det är en AS motor enligt instansningen, om det finns olika vevaxlar, passar dom i alla block?

Känner mig lite förvirrad av allt det här så det finns kanske nån enkel förklaring som en förvirrad man inte tänkt på  ICQ/ab

Typ 3 Variant -65

14

Om motorn har AS som motorkod så är jag övertygad om att veven ska ha ett svänghjul med o-ring.Dom axlar som finns för äldre svänghjul passar förstås åxå i vevhuset så visst finns det en teoretisk chans att nån av nån anledning monterat en äldre vev.Tex för att den var 8-stiftad.... ICQ/ad

15

Urban T skrev:

Den satt där när bilen köptes, och har körts rätt många mil innan vi tog ur motorn.

Kan det sitta en äldre vevaxel i motorn?
Hur ser man på vevaxeln om den är gjord för o-ring eller inte?

Kan man sätta dit ett svängjul med 4 stift? Nåt sånt kanske vi har liggande.

Vevaxelen är lite konisk "närmast lagret" och det gör att nyare svänghjul inte bottnar ordentligt (syns om man tittar noga.....)

//Björn