1

Hej på er, jag har kört totalfast i min felsökning.

Bilen (std 1600) startar lätt och går ok på tomgång, om än lite förhöjd, när den är kall, men så fort den blir varm är fullständigt omöjligt att få eländet att gå. Den går orent på varv, men stendör om man släpper ner den.
Jag tror den tänder som den ska, och jag har kollat brytaravståndet. Jag har haft isär och gjort rent förgasaren två gånger, jag har prövat mer eller mindre alla inställningar som finns på förgasaren, men inget gör någon större skillnad.
Jag har inte haft ur stiften nu det sista, för jag var tvungen att dra till jobbet, men det känns som om den går fett, den blöddrar och skjuter.

Om någon har lite idéer att hjälpa mig vidare vore det mycket uppskattat.

-68 Ragtop Baja

2

Har du justerat choken?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Ja, den ser ut att funka. Spjället helt stängt vid kallt, och helt öppet vid varmt.
När spjället är stängt går bilen, men inte när det öppnar helt.

-68 Ragtop Baja

4

Nu har jag vart ut en sväng igen...
Bilen går fett, stiften är kolsvarta.

I alla fall, jag har kollat allt igen. Ventiler, tändning, choke, förgasare. Jag får helt enkelt inte skiten att funka.
Den går när den är kall, men så fort spjället är öppet går han på tok för fett.

Jag har i alla fall tänkt lite. Vad som hände när bilen vart stående var att jag tappade tomgången. Vad jag då konstaterade var att den elektriska avstängningsventilen inte fungerade. Jag köpte en ny och monterade, och sedan dess har det varit så här. Jag börjar fundera på om den nya ventilen var felaktig. Den klickar och drar som den ska, men kanske den har fel längd eller nåt? Vad gör den egentligen? Kan man ta ur den och plugga hålet?
Snälla hjälp, sommaren går fort, men bilen står  ICQ/ac

-68 Ragtop Baja

5

Jag har både en och två förgasare där stången i ventilen saknas och det går kanon att köra utan, har aldrig riktigt märkt någon skillnad mot förgasare där den sitter kvar och fungerar.

6

Hrodebert skrev:

Nu har jag vart ut en sväng igen...
Bilen går fett, stiften är kolsvarta.

I alla fall, jag har kollat allt igen. Ventiler, tändning, choke, förgasare. Jag får helt enkelt inte skiten att funka.
Den går när den är kall, men så fort spjället är öppet går han på tok för fett.

Jag har i alla fall tänkt lite. Vad som hände när bilen vart stående var att jag tappade tomgången. Vad jag då konstaterade var att den elektriska avstängningsventilen inte fungerade. Jag köpte en ny och monterade, och sedan dess har det varit så här. Jag börjar fundera på om den nya ventilen var felaktig. Den klickar och drar som den ska, men kanske den har fel längd eller nåt? Vad gör den egentligen? Kan man ta ur den och plugga hålet?
Snälla hjälp, sommaren går fort, men bilen står  ICQ/ac

Dina förgasare földar över till 99%
Starta med att göra rent soppa pumpen (det sitter tryckvakter i den )
om det är skit i den så får du förhögt soppa tryck (svarta stift ) gör ren förgasarna specielt nålventilena i fuggarna
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Jag var inne på det också.
Jag har haft isär både förgasaren (34 pict 3) och bränslepumpen, men hittar inget fel.
Sen var jag inne på att det tryckte över i toppen på förgasarn, så jag limmade i den packningen, men ingen skillnad. Det blir väl att ta isär allt igen.

-68 Ragtop Baja

8

Det är säkert nålventilen i förgasarlocket som läcker! Pga för högt tryck från pumpen eller att den är sliten..Byt till en ny!

9

Haft isär allt igen. Ventilen verkar täta som den ska när jag testar med tryckluft. Jag provade dessutom att schimsa ner nivån i flottörhuset. Det vart ingen större skillnad.
Jag funderar nu på om det på någat annat sätt kan läcka igenom i förgasaren, eller om jag i alla fall har ett tändproblem, även fast det inte verkade så först...

Är det någon i närheten som har en solex 34 att låna ut/sälja/tappa bort/what ever så att jag kan få testa och se?

Jag ska se om jag kan göra ett ryck och börja flytta runt tänddelar i morron, men motivationen går ner fort efter några dagar tyvärr...

-68 Ragtop Baja

10

Hrodebert skrev:

Haft isär allt igen. Ventilen verkar täta som den ska när jag testar med tryckluft. Jag provade dessutom att schimsa ner nivån i flottörhuset. Det vart ingen större skillnad.
Jag funderar nu på om det på någat annat sätt kan läcka igenom i förgasaren, eller om jag i alla fall har ett tändproblem, även fast det inte verkade så först...

Är det någon i närheten som har en solex 34 att låna ut/sälja/tappa bort/what ever så att jag kan få testa och se?

Jag ska se om jag kan göra ett ryck och börja flytta runt tänddelar i morron, men motivationen går ner fort efter några dagar tyvärr...

Det jävligaste är att det är ingen ide att kolla nålventilen med tryckluft om du inte kan ställa ned trycket till 0.18bar
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Å fan.
Då är vi nog nåt på spåren.
Ska se om jag har nån annan bränslepump liggande i förrådet, och se om det hjälper.
Tack för tipset, jag trodde det var nog att ventilen tätar.

-68 Ragtop Baja

12

Naturligtvis hade du rätt Micke!
Elpump och bränsletryckregulator löste problemet!
Nu har jag bara lite hög tomgång, med luftskruven helt inskruvad ligger jag runt 1500 rpm. Jag misstänker att spjället inte stänger riktigt, eller att det dra tjuvluft, men det spelar inte så stor roll, det är bara en tillfällig motor i alla fall. Kommer att komma tusen nya frågor i projekttråden snart när jag börja smälla ihop nästa motor.

-68 Ragtop Baja