1

jag har problem med att min bay med typ4 motor dubbelförgasare  smårycker vid jämn fart. Alltså snabba småryck hela tiden märker inget vid acceleration. har synkat gasspjällen, kan det vara blandskruvarna? dom är inte synkade än.

2

Ratwell är en grym källa, kolla denna:

8. Idle mixture

Tweaking the idle mixture is tricky with an exhaust analyzer...more on this when I revisit the article. Bentley instruction are hard to witness sometimes but are the best to go on:

Warm the engine first
Set idle speed to spec
Slowly turn in the mixture screw until the idle speed drops noticeably
Gradually turn out the screw until the faster speed is achieved
Slowly turn in the screw again, until the speed drops by 30-50rpm, the turn out 1/4 turn.
Reset the idle speed to spec
That's it for adjustment. Go driving and check the idle speed again.

Hela artikeln om pdsit här:

http://www.ratwell.com/technical/DualCarbs.html

Kör hårt!
//Daniel Thelin

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

3

majesty skrev:

jag har problem med att min bay med typ4 motor dubbelförgasare  smårycker vid jämn fart. Alltså snabba småryck hela tiden märker inget vid acceleration. har synkat gasspjällen, kan det vara blandskruvarna? dom är inte synkade än.

Om det har stått hela vinten så kanske det skulle passa att göra rent fuggarna
för det låter som den bara går på axpumparna sen får det förlite/förmycket soppa

Den stackars bilen har well gått i 30år utan rengörning för dom är inga evhetsmaskiner 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4 Senaste redigerad av majesty (2013-06-22 23:44:15)

surfbum skrev:

Ratwell är en grym källa, kolla denna:

8. Idle mixture

Tweaking the idle mixture is tricky with an exhaust analyzer...more on this when I revisit the article. Bentley instruction are hard to witness sometimes but are the best to go on:

Warm the engine first
Set idle speed to spec
Slowly turn in the mixture screw until the idle speed drops noticeably
Gradually turn out the screw until the faster speed is achieved
Slowly turn in the screw again, until the speed drops by 30-50rpm, the turn out 1/4 turn.
Reset the idle speed to spec
That's it for adjustment. Go driving and check the idle speed again.

Hela artikeln om pdsit här:

http://www.ratwell.com/technical/DualCarbs.html

Kör hårt!
//Daniel Thelin

Tack för tipset! följde guiden verkade som den gick lite för fett, dock så löste sig inte problemet ICQ/ac

5

Jag har faktisk plockat isär rengjort förgasarna och bytt ut bussningar till spjällaxelarna tom! kollade idag en extra gång med startgas den drar inte tjyvluft heller.

Funderar lite på tändningen ska rotorn kunna glappa lite sidled? hela axeln går att vrida lite, men även rotorn glappar lite mot axeln med handkraft, men det kanske inte rör sig ändå när motorn är igång,bara en iaktagelse.

Den går rätt så bra i motorn ändå, mot vad den har gjort (förrut villa man bara använda fullgas nästan för den gick så kasst)
Dock så har man lite en känsla när man gasar på lite att det är en fördröjning att det så att säga bygger upp inför accelerationen, inte som ett stort ryck men som en fördröjning. felinställda accpumpar? för snålt eller för mycket?

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-06-23 09:52:48)

majesty skrev:

Jag har faktisk plockat isär rengjort förgasarna och bytt ut bussningar till spjällaxelarna tom! kollade idag en extra gång med startgas den drar inte tjyvluft heller.

Funderar lite på tändningen ska rotorn kunna glappa lite sidled? hela axeln går att vrida lite, men även rotorn glappar lite mot axeln med handkraft, men det kanske inte rör sig ändå när motorn är igång,bara en iaktagelse.

Den går rätt så bra i motorn ändå, mot vad den har gjort (förrut villa man bara använda fullgas nästan för den gick så kasst)
Dock så har man lite en känsla när man gasar på lite att det är en fördröjning att det så att säga bygger upp inför accelerationen, inte som ett stort ryck men som en fördröjning. felinställda accpumpar? för snålt eller för mycket?

Jag vill inte vara taskig men
Nålventilena brukar vara slut  efter 30 år
Som dom sa till Daniel på misab (gammal weber agentur) man skall byta nålventiler nästa lika ofta som man byter olja
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7

blandskruvarna på spjällhuset? eller ventilerna till flottören? just ja min tomgång pendlar lite nästan 5o varv

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-06-23 11:15:39)

Till flotörena (nålventil)
Om (nålventilerna) flotörna är dom i nivå  och du behöver inte fippla med tomgångs skruvarna (blandskruvarna )
Dom är bara till tomgång och lite på lågfarten
Det är mera vanligt att dom är slut än att dom är riktiga (nålventilerna )
När du får för hög nivå  så suger förgasaren isig för rik blandning och motorn har svårt att tända den mixen och motorn går ned i varv
nästa sek blir det rätt mix  = att den upp o ned i varv
Har du kollat att du har rätt avstånd på dina tändstift om dom är förstort avstånd så orkar den inte tända för rik mix
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

Jag har ungefär samma fel på min 2.0 med insprutning. Jag börjar misstänka fördelaren. När jag kollar tändningen med stroboskop så  står märket still på tomgång (visserligen på ca. 10 grader f.ö.d.) men när jag gasar på så avancerar inte märket mjukt och fint, utan börjar hoppa vid 16 grader för att gå mjukt och fint igen mellan ca. 20 - 28 grader f.ö.d. Det stämmer ganska bra med att den går ryckigt på mellangas men går som en dröm när man ligger på 90 - 110. Jag har bytt till brytarlöst. Kanske värt att kolla på din med.

1975 latebay med ´79 GE motor

10

Det följde med nya ventiler till flottören i packningssatsen, men jag använde dom gamla för jag hade så stort problem att få upp nivån i förgasaren(dom nya gjorde dne ännu lägre) har tom slipat nerr packningarna jag hade till 0.5mm och då är inte nivån helt uppe som dne ska ändå, 14mm på ena och 15mm på andra. Ena förgasaren fuktar så jag kanske har problem med läckande ventil på den?tändstiften är inställda på 0.6 nyligen kollat komp låg på  130 130 140 150.

Min vill gärna tända lite för tidigt tror den är inställd på 32 nu och 6 på tomgång ska vara 7.5 egentligen men då blir max ännu högre. Min går alltså ryckigt när jag ligger jämn hastighet, hade jätteproblem med ryck vid lättare accerleration förut men det är löst med synkning. Vart köpte du brytarlöst någonstans har funderat på det, måste man byta fördelare då till en 009? sköter brytarlösa någonting med tändkurvan max förtändning mm?

11

Jag köpte mitt brytarlösa från classicvw. Tyckte det var rätt billigt och enkelt att montera. Jag har orginalfördelaren med vakuum och den passade utan problem. Det enda jag fick modifiera var rotorn som jag kapade av ca. 5mm i botten för att den skulle hamna där den ska.
Detta botade dock inte mitt problem. Det blev aningens bättre, men inte bra. Med tanke på vad jag skrev i mitt förra inlägg så tror jag att mitt fel kan bero på sliten / kärvande fördelare. Jag har ännu inte byggt upp modet att plocka av den och kika ( jag vet, jag är feg  ICQ/ab ) men det blir nästa åtgärd. Du kan ju kolla tändningen ( vakuumslangen av) och kolla med stroboskop om din tändning avancerar mjukt och fint hela vägen. Bara ett tips ICQ/ab

1975 latebay med ´79 GE motor