1

Håller på med ett motor bygge till min 66:a typ1.
Har ar-borrat 1600 block CB CNC 044 mini wedge toppar dubbla webber IDF40
Har tänkt mig 90.5 alt 94mm cylinder (ej ännu bestämt)
Frågan är nu vilken kam man med fördel kan välja till den här.
Tanken är mer en potent daily driver än en fullblods race maskin.
Dock har jag inga problem med en lite "ruff" tomgång

Learning by experience is a great way to spend money...

2

w125 fungeradebrapå gatan för mig iaf :=) trevlig "gat race" kam....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

3 Senaste redigerad av MrPete (2013-06-22 23:01:04)

Personligen skulle jag satsa på nåt som denna, web cam 163

lyft 10,72mm
duration 284
duration @ 0,050" 249
lobcenter 108
insug öppnar 16,5, stänger 52,5
avgas öppnar 52,5, stänger 16,5

Det är ingen mening med att sätta i en monsterkam om inte resten av motorn är byggd för det. Det bästa är om du har flödeskurva på topparna så du vet hur högt lyft det är lönt att ha. Lång duration och mkt överlapp gör bara nytta på höga varv och ger sämre tomgång. Känns denna för snäll finns fler alternativ som är lite vassare.

4

Det blir inte "ruffig tomgång" med en vassare kom. Får man det så är något annat fel. Jag hade stsat på 90,5 och något runt 255-260 vod .050 med de topparna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-06-23 07:26:11)

Har beställt tid för flödning hos PPRMicke . Men CB har ju varit vänliga nog att tillhandahålla flödes siffror. http://forumbilder.se/CEK53/image.jpg

Funderar på webcam 163  alt  W110  (har dock hört att den sliter hårt på lyftare vippor med aggressiva nockar) eller FK7.. Men FK kräver ju utäxlings vippor så lutar mer åt dom andra. Finns ju många alternativ.
Samtidigt vill jag inte sätta i en för "liten" så att den blir begränsande.

6

Fattigmansporsche skrev:

Har beställt tid för flödning hos PPRMicke . Men CB har ju varit vänliga nog att tillhandahålla flödes siffror. http://forumbilder.se/CEK53/image.jpg

Funderar på webcam 163  alt  W110  (har dock hört att den sliter hårt på lyftare vippor med aggressiva nockar) eller FK7.. Men FK kräver ju utäxlings vippor så lutar mer åt dom andra. Finns ju många alternativ.
Samtidigt vill jag inte sätta i en för "liten" så att den blir begränsande.

den kamaxelen är jävlgt fin Web 163
PS
(Om man  läser längst ned i kanten på bilden står det att det är flödat med ????
sådana insug är special  man blir bara lessen av sådan info )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Ja, det är ju bara intressant om det är flödat med just dem insug man tänkt använda. Det bästa är ju om flödet är gjort utan, så kan man jämföra sen mot flöde med de insug man ska ha.

Web 163 ger ganska bra lyft, vill man ha mer kan man ju sätta dit 1,25:1 vippor och få 13,4mm lyft :-)

8

Nä räknar knappast med att kunna få till riktigt dom siffrorna. Ska dessutom använda mig av offset insug då jag gillar stängd lucka.. Så det kommer att begränsa mer. Men topparna i sig verkar ju iaf vettiga. Behöver man dubbla fjädrar för 163 kammen?

9

Verligheten har visa man hamnar på runt 80-85% av CBs siffror.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-06-25 23:21:54)

Micke. Ska jag vänta med att köpa kam till i höst efter flödesmätning? Eller kan jag beställa web cam 163 redan nu?

11

Ska väl inte lägga mig i, men om du inte har ett bra tillfälle att köpa en nu till bra pris kan du ju lika gärna vänta tills flödningen är gjord.

Ska det bearbetas nåt? Hade gjort sätena iaf och backcut på ventiltallrikar.

12 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2013-06-26 10:44:35)

Självklart ska du lägga dig i! Det är väll det som är själva grejen med ett forum?  ICQ/ag
Min tanke är att ha så mycket saker hemma på hyllan som möjligt då tiden är min största begränsning. Så när jag väl får lite tid över för att skruva så vill jag inte behöva vänta på att grejer som saknas.. Så min fråga var väl mer igentligen om om flödningen av toppen kan komma att motivera köpet av en annan kam?
Topparna kommer CNC bearbetade. Om det behövs någon bearbetning utöver det låter jag Micke avgöra när jag åker till honom.