1 Senaste redigerad av Urban T (2013-06-22 16:49:31)

Är det nån som har måtten på packboxen bakom svänghjulet?

Vi skulle behöva en så fort som möjligt, så jag tänkte leta en hos nån handlare lokalt.
Den gamla, som egentligen inte ser gammal ut, kan jag inte tyda beteckningen på. Det står
"01135-br" på den, SABO made in Brasil.

Edit: Hittade nåt nu, 70x90x10, kan det stämma?

Typ 3 Variant -65

2

70-90-10 stämmer bra. Om vi pratar om en"nyare" typ1 motor?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

lasslo skrev:

70-90-10 stämmer bra. Om vi pratar om en"nyare" typ1 motor?

Om en 1600 är en "nyare" så ja.  ICQ/ag

Är det olika packboxar beroende på årtal?

Typ 3 Variant -65

4 Senaste redigerad av lasslo (2013-06-22 20:56:48)

Jag vet inte om det är en annan packbox på tidigare motorer?
Jag har bara bytt på 13-1600 snurror, dom har samma.
Jag skrev " nyare" för att gardera mig från eventuella nätpåhopp ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Undvik de med "dammtätning" som finns numera hos lagerfirmorna.
DVS en extra "läpp" ytterst, den bränns bara sönder av svänghjulet.....

6

Tack för tips och hjälp.

En till fråga i ämnet:

Nåt man bör tänka på vid montering av ny packbox? Jag undrar eftersom jag tror att den som sitter monterad nu inte har suttit länge men ändå börjat läcka.
Såg att det finns packboxar av både silicon och "vanliga", är de av silicon bättre?

Typ 3 Variant -65

7

Har man en gammal sliten motor så beror läckaget ofta på att lagerläget för axialramlagret är uppslaget så mycket att oljan pressas ut mellan lagret och lagerläget.Det samlas då mera olja innanför packboxen än vad den klarar av att stoppa...

8

stickan skrev:

Har man en gammal sliten motor så beror läckaget ofta på att lagerläget för axialramlagret är uppslaget så mycket att oljan pressas ut mellan lagret och lagerläget.Det samlas då mera olja innanför packboxen än vad den klarar av att stoppa...

Okej, är det alltså om axialglappet är stort som det kan trycka ut olja genom packboxen?
Har för mig att den motorn inte är speciellt glapp, men kollade faktiskt inte innan vi tog bort svänghjulet igår  ICQ/ad

Eventuellt så blir det kanske en beställning på arborrning av 2 st block till hösten  ICQ/ad

Typ 3 Variant -65