1

Håller på att försöka nysta i vem som kan hjälpa mig med ett problem jag trodde skulle vara lättare än det visat sig.

Jag köpte för en tid sedan en VDO-klocka med sprucket glas på tradera, jag trodde det bara var att byta ut glaset, men vid demontering visar det sig vara placerat bakom en fals av klockans aluminiumchassie, dessutom är glaset fasat:

http://img515.imageshack.us/img515/948/20130301101914.jpg

http://img812.imageshack.us/img812/376/20130301101943.jpg

Har pratat med två lika glasmästare och när den andra firman säger "att sånt här gör vi inte" efter att de tagit emot klockan och haft den hos dem i ett par dagars tid, utan rekommenderar mig till Hansen Racing, blir jag lite konfys. Så nu vänder jag mig till er här, har någon här en bra idé på var man kan vända sig? Vad man kan göra åt saken?

Jag tänker mig att det inte behöver vara så knepigt, man kan låta glaset fixeras av den kromade sarg som ska sitta utanpå och kan man inte fasa glaset, då kan man väl helt sonika göra det tunnare, bara hålet i mitten för justeringen finns. Vad tror panelen?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Ta reda på vilket bilmärke den härstammar ifrån, lösningen finns kanske hos det märkets entusiaster.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Innan KGK flyttade till Enköping (låg då vid Häggvik), så hade de en instrumentverkstad som man med fördel lämnade sina VDO-mätare till. De gick igenom dem, bytte delar om det krävdes och kompletterade med givare.

Kanonservice och inte alls speciellt dyrt, men vad jag förstått så har denna verkstad lagts ner.
Supertrist om så är fallet, men man blir inte förvånad. I dessa tider när alla avdelningar på företagen skall mätas med avsikt på lönsamhet läggs de bryskt ner om de inte når upp till vinstkraven ICQ/am

Att man kan vinna något i andra änden i form av nöjda kunder (som återkommer och handlar mer/annat), goodwill etc skiter de i. Detta går ju inte att mäta...

Hur som helst, prova att ringa KGK och fråga vettja! Jag kan ju ha fel, verkstaden finns kvar och jag suttit och hetsat upp mig i onödan ICQ/ag

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

4

Kolla med:

http://instrumentjige.se/

5

Jag tror det är ett universal eftermarknadstillbehör. Trådnamnet av det tyska "das ei" (stavning?) "ägget" på svenska. Saknar här sin karaktäristiska kåpa, men det är en fristående klocka. Jag gav inte mycket för den även om de brukar tinga en bra slant på marknader när säljaren vet vad han säljer, men det känns ändå inte relevant att punga ut samma slant som om man renoverade en Porschemätare eller till ngn udda Engländare.

Jag tar tacksamt emot förslagen och ska väl fortsätta spåna och ringa runt när jag är ledig på kontorstider igen, dvs på tisdag.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6 Senaste redigerad av Piraten (2013-03-02 00:06:53)

Varför inte göra ett nytt glas i plexi eller lexan? Ingen ser skillnaden, och Du kan lätt få det falsat/fasat med egna verktyg.

Sätt en ventilslip i en svarv, även som mothåll, och pressa fast plasten mellan gummikopparna, sen kan Du försiktigt svarva det med fasning och allt:)

Tack för öarmet förresten:) Riktigt trevligt ICQ/ad

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

7

Med reservation för att det är några år sedan och minnet kan vara lika rökt som företaget. Har för mig att jag sett något litet "hål i väggen" som verkade syssla med gamla mätare i kvarteren söder/"vänster" om Fleminggatan sett från Kungsbrohållet, typ Agnegatan kanske.

California über alles, über alles California

8

Sök rätt på någon gammal "urmakar-gubbe" han kanske kan hjälpa dig.

http://www.suf.se/index.php?option=com_ … p;Itemid=1

Lycka till
ICQ/ab

Typ1 1200-62, 1302 Cab -72,  SAAB 92B-55, T2 buss-79