1

Jag fick anmärkning på detta hos bilprovningen.
Alltså hjulen svänger inte tillbaka efter man gjort en sväng och släpper ratten.
Man får helt enkelt vrida tillbaka själv.

Detta har jag just nu:

Notch 63:a skivbromsframvagn
Däck 195/50/15
4 kg luft i hjulen
Toe in 4mm
Sänkt

Jag har en fått en svag tendens till återsvägning med toe in justeringen men jag tycker inte det räcker.
Vad kan jag mer göra?
Brukar det vara återsvägning på gammbilar?

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

2

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18745

Bubbla -62

3

Aha, där ser man.

Nå, castern är svår att fixa eftersom framvagnen ser annorlunda ut än bubbla.
Jag tror jag ska fara till en firma och få toe in exakt justerad, det var svårt själv.
Höja bilen känns inte som ett alternativ. Då jag inte har justerbart.

Ev borde väl smalare däck hjälpa?

4

Det finns gummikragar som sitter nere runt framvagnen, av olika tjocklek. Tror att det skiljer några mm mellan gamla och nyare typ. Annars kan du lägga mellan mer gummi innanför framvagnens nedre rör.
Du har väl redan utgått ifrån att justera övre kulbult max bak och nedre max fram?
Hoppas du får ordning på det ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

5

Silverbug skrev:

Det finns gummikragar som sitter nere runt framvagnen, av olika tjocklek. Tror att det skiljer några mm mellan gamla och nyare typ. Annars kan du lägga mellan mer gummi innanför framvagnens nedre rör.
Du har väl redan utgått ifrån att justera övre kulbult max bak och nedre max fram?
Hoppas du får ordning på det ICQ/ab

Intressant. Sänkningen var redan gjord när jag köpte bilen så jag vet inte hur kulbultarna är justerade. Jag ska kolla i repboken om det står nått om kulbult justering.

Räcker det att lossa framvagnen lite och trycka in lite gummi?

Jag har nämligen kylvattenrör som går mellan framvagnsrören så att ta ner den är ett elände.  Eller.... eländet är att lyckas fylla kylsystemet igen.

6

Lite ot kanske, men varför 4 kg i hjulen?

7

4kg... Jag bara testade lite. Tänkte att hjulen kanske skulle svänga tillbaka lättare med högre tryck.
Jag tänkte även prova smalare däck samt att vikta ner bilen fram.
Mest bara för att se vad som händer.

Hursomhelst var jag in och gjorde en proffs hjulinställning. Ställdes in på +00.18 minutgrader från tidigare +00.40 (toe in)
Jag tyckte inte det blev nån större skillnad men bilen gick iallafall genom besiktningen idag.

Eller....Jag fick 3 nya anmärkningar eftersom det gått mer än 2 månader och därför en ny besikning.