Har en 1303 som stått ett tag, så när bilen avstängd kan jag lägga i 1-2-3-4 utan problem,
men när jag startar den, går det inte att lägga i någon växel överhuvudtaget.
Märker det att om du startar den med växel i och nertryckt kopplingspedal,
vill han gärna gå framåt. Men det går i att få i någon växel.
Jag tror eftersom han stått så länge att lamellen inte kopplar ur
som han skall, eller? Annat fel? Skrota låda?
Lamellen brukar kunna fastna på svänghjulet om bilen stått länge..
Stickan har säker rätt. Men innan du river ur motorn så kolla att kopplings vajern är tillräckligt spänd. Om vajen är för slak så kopplar lammellen inte ur ordentligt och växlarna blir svåra (omöjliga!) att få i.
Driver lite som du slirar på kopplingen ? Eller som om den inte kopplar ur alls ?
Han verkar koppla ur som han skall, men driver lite framåt när kopplingen är nertryckt och du startar med växel i. Tror ni att lamellen är helt slut eller kan man starta bilen med 1:an
i och köra framåt och tillbaka på vägen för att få den att lossna? Ska kolla kopplings vajern. Ska försöka att plocka ut den ur garaget och kolla över den ordentligt.
Nu är jag ju lite osäker på vad jag skall göra med den här bilen, då jag har hittat mig en -62 bubbla. Då jag har en trim motor liggandes på en pall i en massa år helt nyrenoverad,
vore det då inte skoj att i så fall uppgradera bilen till en 12V. Funderar på kan man plocka 12V delar vindrutemotor, startmotor, generator och växellåda på 1303:an och sätta i -62:an?
Ska i så fall behålla 1600 motorn, då den kan vara bra att ha i framtiden. Men det blir ju inte mycket kvar utav 1303:an, eller skall jag sälja 1303 som han står, han är ju inte så dålig.
Vad tycker ni? Skall säga det att 1200 som är i -62:an sitter fast. Kan inte behålla allt det en köper, för jag har platsbrist..
Det här var bilder tagna utav den som jag köpte bilen utav. Den typ 3 motor som är på första bilden står numera på min baksida..
Räcker med största sannolikhet att spänna på wiren lite om den slirar lite max nertryckt.... så kommer växlarna att fungera som de ska, lite udda för de e inte en sån sak som händer av sig själv direkt? men antar man kan bytt motor / koppling / wire eller låda innan du köpte den...
Antingen är wiren för slak eller så har lamellen fastnat i svänghjulet.
Om lamellen fastnat i svänghjulet så brukar den lossna om man kör bilen och kopplar ur några gånger..
Bilen ser helt ok på bilderna. Om bilen är fräsch förövrigt dvs golvet och inredningen etc och går bra i motorn besiktad? så tycker iaf jag att det är synd att slakta den för så få delar. Fixa drivningen sälj den och köp delar till 62:an alt köp en dåligt (rostig ful rutten skuren 1303:a) för en billig peng och ta delar ifrån.
Flera utav er angav kopplings vajern som var felet, så jag ut i garaget, bort med hjulet, upp på pallbock.
Mycket riktigt glappet var som på en gammal kärring, c:a 7-8mm. Böjen på själva kabeln såg ändå att vara riktig.
Försökte att skruva på vingmuttern men han satt som järnet. På med lite smörjmedel, men ändå följde hela kabeln
med, men den påföljden att när jag väl inte orkade att vrida mer, så släppte jag muttern och den slog till mig något så
djävulskt på pekfingret när han väl snurrade tillbaka. Satan i gatan vad ont det gjorde.
För skriva detta utan att använda pekfingret går inte så fort.
Så jag la på en massa smörjmedel, får försöka mer i morgon. Några bra förslag att lossa vingmuttern?
1303:an har dåligt golv på höger sidan och måste bytas, vänster i stället är bra. Inredning måste bytas/renoveras.
Motorn går bra nu. Ej besiktigad. Lite dålig lagning på stötdämpar tornet på höger sida.
Om man skall köra med en växellåda från en 1303:a i en 62:a, får jag köpa ny nos kon då?
Använd en svetstång att hålla i vajern. Det hjälpte för mig.
"-62:a" har en svingvxl. 1303(S?) är IRS(utgår från att du vet skillnaden Sving/Pendel VS IRS?) Noskonen blir nog det lilla problemet, men: JA, du måste byta noskon (+ "lite" till.. ). MEN om du har en 1300S, dvs. en pendelvxl. fr. 73-, räcker det med att bara byta noskon.
Var ute i garaget idag och fick lös muttern till slut.
Ställde spelet väldigt tight, men samma sak händer.
Utan bilen är i gång, kan du växla 1-2-3-4, men startar du bilen i neutralen
och försöker lägga i växel är det mer eller mindre omöjligt. Lägger man i
backen smäller det till i växellådan och växeln är i. Startar man med växel i, vill han gärna
gå lite framåt, men då kan jag släppa upp kopplingen till dragläget och han går
sakta framåt och trycker jag ner kopplingen så verkar han koppla ur.
Kan det vara lamellen som har fastnat eller? Då borde väl inte jag kunna
göra så att när jag startar bilen med växel i och kan då krypköra framåt tillbaka.
Inte mycket utrymme i det lilla garaget att köra framåt och tillbaka.
Ska jag köra gata upp och gata ner eller?
Har en bra bild på skillnaden sving och IRS som är bra:
Händer mig ibland när VW:n stått i lada över vintern - att lamellen klibbar/rostar fast.
Lösningen är att varmköra motorn, sedan hissa upp bilen bak, därefter låsa kopplingspedalen i nedtryckt läge med en träbit/planka.
Sedan får den stå med växel i och kopplingen nedtryckt med motor igång - brukar lossna efter några minuter.