1

Ska besikta ovalen nu, så jag har plockat ur 2176an, som startmotor till den kör jag normalt med en självlagrad imi starter vilket fungerar utmärkt. ICQ/ab

Men nu hadde jag tänkt hänga in org 1200an och puttra genom besiktningen!

Den har 6 original volt startkrans, men när jag skulle montera in org startmotorn såg jag att den inte passade i bussningen. då den var för tight.
provade borra upp bussningen men då nöp borren och hela bussningen tryctes ut.... ""¤#%¤"%

Jag behöver bara ta mig genom besiktningen så undrar jag lite om vilken bussning jag ska leta reda på?
dvs 6v i nyare swinglåda, torde vara riktigt tunna väggar...

nån som provat köra utan startmotorbussningen i denna kombo ? verka glappa ett par mm med en 6v start utan en bussning i en nyare 12v swing ?
jag menar jag ska bara ta mig genom besiktningen ICQ/ad sen åker nya lådan i..... funkar de som en temporär lösning ?

//Nobbe

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

2

Det fanns en bussning för 6v startmotor i 12v låda hos Paruzzi som är 12,5 invändigt och 13,5  utvändigt.Inte mycket till gods där inte ICQ/ab

3

Du kan svarva en i stål efter som det är några få starter som det gäller fetta en axelen så det inte skär
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Om jag haft en svarv så hadde det nog redan varit gjort ICQ/ad

Paruzzi verkar ha en i lager, skickar de från sverige eller måste man vänta på transport från nånstans i europa ?

http://www.paruzzi.com/webshoppen/?grou … oord=01587

5

Paruzzi skickar från Holland. Det tar från 3 dar och framåt beroende på storlek på paketet. Din bussning pillar dom ner i ett kuvert så det borde gå snabbt.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

6

En sån här kanske?

http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid … 1f116b6759

1966 Splittpickup "VWerner"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=192

Medlem i Halmstad Luftkühlers

7

Finns även hos CSP i hyllinge

8

CSP skulle jag rekommendera om du har bråttom, du betalar med kort över telefon och har bussningen i lådan dagen efter.

9

Bussning  beställd !  :=) tackar för hjälpen!

10

Kan bara säga av erfarenhet: Köp inga eftermarknadsbussningar. EMPI bussningen är så dålig att Dalhems tar inte hem den om man inte tvunget vill det.

CSP:s bussning vet jag inte hur den är. Förhoppningsvis bättre ICQ/ab
Gå till en smidesverkstad så gör de en på några minuter i bättre material eller ring PPR micke så tillverkar han en till dig annars för en liten peng om man ber snällt.

11

Mohawk skrev:

Kan bara säga av erfarenhet: Köp inga eftermarknadsbussningar. EMPI bussningen är så dålig att Dalhems tar inte hem den om man inte tvunget vill det.

CSP:s bussning vet jag inte hur den är. Förhoppningsvis bättre ICQ/ab
Gå till en smidesverkstad så gör de en på några minuter i bättre material eller ring PPR micke så tillverkar han en till dig annars för en liten peng om man ber snällt.

den behöver bara hålla genom besktningen så e jag nöjd ICQ/ad
imi startern som jag normalt kör med är självlagrad, och använder inte bussningen.

12

Öppnar denna tråd igen..
Har samma problems som ovan. Får inte i 6v starten i växellådan som är av nyare typ (12v) 
Någon som har liggandes eller är det att beställa?  Vilken shop går fortast att få hem ifrån?

//Tomas

"S"lowbugz 023

13

vet inte om classicvw har sådan liggandes, men jag tar 99.9% av det jag behöver därifrån. tips är att ringa så brukar det gå snabbt

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

14

Sådär då var en bussing beställd från csp. Men frakten va dyr för en grej på några gram.  Jaja men man gör som som gubben sa när jag ringde. Beställ på nätet och betala med kort. 75:- i frakt.

"S"lowbugz 023