1

Fick in motorn i bussen idag och kunde köra 20m sedan slutade kopplingen att fungera. Jag spände vajern lite och fick då kopplingen att fri koppla. Nu känns det som att den går fritt men om jag har motorn igång och trycker ner kopplingen så "skriker" det. Är det bara att justera vajern lite till eller något annat tex urtrampningslagret.

Jag vet inget om skicket förutom att jag kände på lagret innan och det snurrade lätt. Det sitter en solfjäderkoppling och en 1600 motor i bussen. På lamellen fanns det spår kvar men jag mätte aldrig tjockleken.

Hur justerar man in koppling? Kan man mäta sig fram eller är det bara att prova sig fram.

utan vw just nu... :-(

2

Det är nog urtrampningslagret som skriker.

Det ska vara ett spel på pedalen på 2-4 cm.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Du kan ha fel koppling..Du ska nog ha en tryckplatta med ring mot urtrampningslagret...

4

Jag tror spelet på pedalen är större än 4 cm. Den går trögt halvvägs sen går den tungt resten av vägen. Ska kolla om jag kan justera den mer i kväll.

Om jag har fel koppling vilken del är det jag saknar. Har försökt kolla på bilder men hittar bara två varianter. Den gamla hederliga och den med solfjäder finns det flera varianter av solfjäderkopplingar?

5

Solfjäderkopplingen med ring är väl den som ersätter den äldre kopplingen om jag begripit det hela rätt..

6

Orkade inte riva ut motorn ikväll men kollade lite mer på kopplingen.

Om jag trycker ner kopplingen så att jag har ca 3 cm kvar tills den bottnar så frikopplar den och jag kan lägga i en växel utan att den skriker. Trycker jag ner mer tills den bottnar så börjar det skrika lite.

Kan det vara så att jag har över spännt vajern?

Vågar man köra så här till besiktningen ca 1 mil eller ska jag satsa på att riva ur motorn i morgonkväll?

Hur vet man vilket urtrampningslager man har och till vilken koppling det passar. Jag hade en koppling av den gammla typen på en annan 1600 motor som såg fräsch ut. Men jag vill ju gärna vet att den passar mot urtrampningslagret innan jag lyfter i motorn.

7

Vilken koppling du ska ha beror på vilken årsmodell du har på lådan, det nya lagret med stödring kom till årsmodell -71.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Om din buss är en 66:a så ska du ha den äldre tryckplattan med ring i mitten mot urtrampningslagret.