1

Går det att byta generator rakt av i min 1200, eller måste man dra ut motorn för att komma åt? Ska 12v konvertera snart och undrar om nån tagit ur sin generator utan att skruva isär allt för mycket.

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

2

Om du ska byta till 12v startmotor bör du väl byta svänghjul och då måste du ändå ut med motorn. Men det går att köra med 6 v startmotor bara man inte gnuggar för länge.

Du borde få ut generatorn utan att lyfta ut motorn.

utan vw just nu... :-(

3

Ok! Tack
För jag tänkte ha kvar 6v startmotorn. Kör på den tills den tar slut.

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

4

Det är lite bökigt att komma åt, men det går!

DH -69
Buss -66

5

Glöm inte att tornet som generatorn sitter skruvat på är annorlunda, samt att förgasaren kan ta i den nya generatorn, då 12v har grövre diameter.

6

Walle skrev:

Glöm inte att tornet som generatorn sitter skruvat på är annorlunda, samt att förgasaren kan ta i den nya generatorn, då 12v har grövre diameter.

Ok! Har ju köpt nytt torn såklart, men att förgasaren skulle ta i va nåt nytt för mig!
Hur mycket? Att det är tajt eller måste man göra någon specialare?

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

7

Jag fipplade med en 1200 en gång, och skulle bygga om till 12v, men det blev inget med det, pga förgasaren. Har för mig att det var armen till accpumpen som tog emot. Om man förlänger halsen på förgasaren kanske man kommer förbi problemet. Det finns kanske även annat utförande på förgasare.

8

Ska bli spännande att se om jag får ihop det!
Jag återkommer när jag börjat (efter midsommar).

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

9

Walle skrev:

Jag fipplade med en 1200 en gång, och skulle bygga om till 12v, men det blev inget med det, pga förgasaren. Har för mig att det var armen till accpumpen som tog emot. Om man förlänger halsen på förgasaren kanske man kommer förbi problemet. Det finns kanske även annat utförande på förgasare.

Du hade helt rätt! Blir för tajt  ICQ/ac
Skit oxå. Trodde det skulle gå lite lättare.
Måste fundera ut nån smart lösning, för 12 volt måste jag ha!!

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

10

Jag har samma problem, att just accpumpen tar i lite i generatorn (inga problem att köra, så länge man inte har bråttom). det är så pass lite det tar i så jag hoppas att det ska gå med en distans mellan förgasaren och insug. Värt att testa, enkel lösning isåfall! ICQ/ab

11

Jacob skrev:

Jag har samma problem, att just accpumpen tar i lite i generatorn (inga problem att köra, så länge man inte har bråttom). det är så pass lite det tar i så jag hoppas att det ska gå med en distans mellan förgasaren och insug. Värt att testa, enkel lösning isåfall! ICQ/ab

Skulle det räcka med några tjocka packningar som distanser???
Det handlar väl inte om allt för många mm va?
Eller tror du det behövs något mer radikalt  ICQ/ag

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

12

Det var inte så mycket det tog i trots allt. Gick bra med en distans emellan.
Gick även rätt galant att byta torn och generator utan att plocka ur motorn.

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70