1 Senaste redigerad av Ceejay (2013-06-17 21:45:37)

Hej,

som rubriken lyder vill min motor (2-liters GE med insprut från -79) inte starta alls efter montering. De har varit iväg för renovering på firma, så jag är inte orolig för att de skulle gjort nåt galet. Kan konstatera att bränsle får den, det hörs att pumpen går och det luktar oförbränt efter startförsöken. Däremot verkar den inte tända nåt vidare, den är inte i närheten av att starta känns det som. Den hostar inte ens till. Alla tänddelar är desamma som satt på förra året, visserligen inte nya eller i toppskick, men vållade inga problem då, och är kontrollerade och rengjorda allihop. Detsamma gäller för kablar och jordpunkter. Tilläggas kan för övrigt att motorn renoverades för sin stora aptit på olja och lusten att trycka ut densamma... När jag i ren desperation provar med startgas smäller det högt efter en stund, och då har den tryckt ur sig antingen det stora insugningsgummit från luftmängdmätaren eller nån av vakumslangarna som går från densamma eller från spjällhuset (heter det så?). Se bilder nedan. I närheten av att starta var den inte de gångerna heller.

Tips välkomnas hemskt gärna! Har läst massa trådar här utan att finna något riktigt bra.

Post's attachments

bild 1.jpg, 39.93 kb, 448 x 336
bild 1.jpg 39.93 kb, 162 downloads since 2013-06-17 

bild 2.jpg, 52.2 kb, 448 x 336
bild 2.jpg 52.2 kb, 169 downloads since 2013-06-17 

bild 3.jpg, 41.64 kb, 448 x 336
bild 3.jpg 41.64 kb, 144 downloads since 2013-06-17 

2

Tändningen som inte står rätt ?
har de klyvt blocket under renoveringen är det inte säkert fördelardrivningen sitter i exakt likadant läge,
försök grundinställ tändningen så puffar det säkert till lite bättre :=)

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

3

Jag har funderat på just det, för motorn har varit helt nedplockad. Å andra sidan är det det enda som den verkstan sysslar med, så vore märkligt om de satt det hela fel, men visst har tanken slagit mig. Har försökt få tag i en stroboskoplampa men det verkar omöjligt att få tag på, så hur kollar jag den utan en sådan? Kan jag se markeringar för grundinställningen nånstans?

4

Om du ska kolla efter grundinställning av tändning eller efter originalmarkeringarna så funkar biltemas stroboskoplampa. Om man har en annan tändkurva eller en som inte stämmer överens är det bäst med graderad remskiva och/eller ställbar stroboskoplampa.

5

Är man helt utan strob och inte hittar några markeringar så kan man grovt kolla att den är i tdc på rem skivan , 1ans kolv ligger då i topp och verifiera att båda vipporna på den cylindern är oaktiverade då skall fördelar armen peka på cyl 1 tändkabel

Men sen vill du nog kolla med stroblampan för att få det rätt ICQ/ab men den bör vara i närheten av att kunna starta....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

6

Ok bra, då vet jag iaf var det går att få tag på en. Får kolla upp om tändningen står lite fel eller om den är helt felmonterad på axeln. Borde väl gå¨att se eller mäta sig till på nåt vis.

7

Typiskt, jag som saknar de där gradmarkeringarna som ska sitta vid skivan, eller menar du att det finns en markering på själva skivan? Isf  finns det ju hopp, ska upp till garaget och kolla i morgon, hittar jag den har jag iaf nånstans att börja.