1 Senaste redigerad av Hellberg (2013-06-16 18:35:13)

Har fått en knasig idé om att göra en skräddarsydd trälåda som man sätter på takräcket, i den är allt man behöver, sedan drar man en 3.5mm sladd in i kupén bara genom fönstret eller någonting. Bara för att man inte ska behöva röra någonting i bilen och samtidigt så blir man en åkande megafon så alla i stan kan lyssna när man kör förbi  ICQ/af Sen när man inte behöver den så kopplar man bara bort den!
Det blir ju en ganska maffig låda så man kommer få plats med många högtalare!

Kan förövrigt ingenting om ljud så lite hjälp och idéer skulle ju vara kanon ICQ/ag

Nu är inte jag någon utbildad expert på illustrator så det fick bli en halvtaskig paintskiss bara så ni kanske förstår min idé

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/takraumlcke_zpsd765856e.jpg

Någonting som skulle fungera i praktiken? hur gör man om det helt plötsligt skulle börja regna? säkerhet, vikt o.s.v o.s.v?

Att det kommer se löjligt ut håller vi utanför ämnet ICQ/ad

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

2

Det är ju galet, haha  ICQ/af
Det är en sak att spela högt inuti bilen, det går ju att skruva ner, hoppsan liksom.. Men denna dylika pjäs ovanpå bilen är uppenbarligen gjort för att spela för andra, alltså på gränsen till olagligt, rätta mig om jag har fel.. Man måste ju betala royalty till STIM (stimpäng) när man spelar musik för andra utanför det privata sällskapet.
För övrigt är det ju värsta party-grejen  ICQ/af  lite som en sån där stor stereolåda man kan ha med sig på strandpartyt

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

3

Handy skrev:

Det är ju galet, haha  ICQ/af
Det är en sak att spela högt inuti bilen, det går ju att skruva ner, hoppsan liksom.. Men denna dylika pjäs ovanpå bilen är uppenbarligen gjort för att spela för andra, alltså på gränsen till olagligt, rätta mig om jag har fel.. Man måste ju betala royalty till STIM (stimpäng) när man spelar musik för andra utanför det privata sällskapet.
För övrigt är det ju värsta party-grejen  ICQ/af  lite som en sån där stor stereolåda man kan ha med sig på strandpartyt

Precis vad den är till för  ICQ/ad  strunta i lagar och om andra kommer njuta. Hur ska jag gå tillväga för att den ska klara fukt och alla säkerhetskrav?  ICQ/af

Experter?! ni alla kan gärna få samlas här och hjälpa mig med detta  ICQ/ag

4

Högtalare för marint bruk vore väl optimalt!
Kanske även typ ett tak på lådan så det inte rinner rakt på.

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

5

Nu är det väll inte meningen att den skulle användas om det regnar, utan mer när det är strålande sol, dock så vet man ju aldrig om det börjar regna och då får man vara snabb med att lyfta bort den! Men det lilla regnet som kommer på lådan ska inte kunna förstöra någonting..

6

Jadu, varför inte bara köra med typ biltemas marinhögtalare (eller dyrare) och bygga boxen i våtplyfa & foga alla skarver & hål, samt ev måla den med en vattentät färg (fråga färghandeln) Då lär du t.om. kunna dyka med fanskapet utan att vara orolig ICQ/ad året-runt box..!!

7

Eller plasta en låda. Kanske i form av en bagge?? ICQ/ag

Vw typ 1 1968.

8

Plast skulle ju göra den lättare, men det får jag avstå.. Hur är kvalitén på högtalare för marint bruk? Prestandamessigt och ljudet?

9

Tror inte man hör någon direkt skillnad på en högtalare som sitter i en låda på taket. Det kommer nog "skröla".
Sen kan man ju bygga en baslåda i den också. En bandpass kanske med portar ut i sidan.
http://www.conrad.se/SPEAKA-180-KOAXIAL … 40_1407105
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -m700.html
http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-ti … are-31240/

Så det finns ju lite o välja på. I alla prisklasser.

Vw typ 1 1968.

10

Vilken sorts musik får vi njuta av när den blir klar? Måste bara fråga, hehe  Default/lol

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

11

Säg en låt så kan jag spela det åt dig om du vill  ICQ/af

Ska fundera och försöka måtta upp allting och sen skaffa material! ICQ/ab

12

Gör så här.
http://i1208.photobucket.com/albums/cc375/nisslars/NissLars/DSC00442_zpsfbb8cc43.jpg

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

13

ICQ/an

14

Den öppnar och stänger med en knapptryckning och klarar väder och vind.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

15 Senaste redigerad av Handy (2013-06-18 21:35:52)

nisslars skrev:

Den öppnar och stänger med en knapptryckning och klarar väder och vind.

Detta måste ju vara helt klart bästa alternativet, snyggt, diskret, demonterbart vid behov och dessutom alltihop skyddat  ICQ/af
Inte för att jag skulle vilja ha detta på min bil, nej tack, men jag dissar inte dina idéer.

(o\!/o)

16

Solceller på ovansidan som laddar batteriet i lådan!

17

Om det nu ska vara till en gammal bubbla.. varför köra samma stuk som 80/90-talsraggarbilar? Vore det inte häftigare med en resväska något annat sköj som dunkar å väsnas i så fall?

Visserligen är det ju säkert det bästa sättet att få så dåligt ljud som möjligt i kupén.. att lägga högtalarna på taket.. så jag vill inte erkänna att jag är för det på något vis, men om det nu nödvändigtvis måste vara utanför bilen det ska spela ICQ/ab

Skulle nog personligen skämmas mer över att åka runt med en högtalare på taket än att göra om något som är "original" och som finns i hundratusentals exemplar ICQ/ad

T2b Westfalia -76
T1 1302 -71

18

Jag är inte ute efter ljudsystem i bilen, vill ha portabelt ljud om man blir sugen på musik när man är ute någonstans helt plötsligt. Då kan bubblan stå där så fint och dunka som fan.

Vet att man kan ha en väska och ta med sig.. blablablablabla... Jag vill ha den på takräcket!  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

19

kör 6x9 högtalare av bättre kvalité då får du mest konarea för pengarna & ett grymt ljud ..
ska du ha batterier uppe på taket eller ska du driva dessa via bilen? det finns snabb kontakter till
både ström & högtalarkablar som man kan använda, tänk PA system

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

20

CoSmoZ skrev:

kör 6x9 högtalare av bättre kvalité då får du mest konarea för pengarna & ett grymt ljud ..
ska du ha batterier uppe på taket eller ska du driva dessa via bilen? det finns snabb kontakter till
både ström & högtalarkablar som man kan använda, tänk PA system

Tackar. Har 6 volt i bilen så det är inte aktuellt... Tänk ha som en liten lucka i lådan där man kan ta i/och ut batteriet!

21

tänk extern el. tänk jamaicanska sound systems. tänk mkt bas o bra ljud, yes pa-system++!
återkommer när jag talat med min kompis Lars, dedicerat ljudfreak.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "