1

Jag har problem med laddningen i min bubbla 1303S -'73 där laddlampan sakta börjar lysa ju mer man gasar. På tomgång lyser den inte men vid högre varvtal lyser laddlampan ordentligt. Vad kan det bero på?

2

Hej!

Den kan bero på att kolen ligger an dåligt, antingen för att kolen är dåliga eller kärvar, eller så kan det vara att komutatorn är orund.

-68 Ragtop Baja

3

Jag var och kollade kolen och såg att fjädern som skall trycka ner kolen på ovansidan var något slapp i spänsten. Den undre fjädern verkade vara betydligt spänstigare. Kolen i sig gick lätt och verkade inte vara konstig i formen, kort eller avbruten. Jag börjar med att skaffa nya fjädrar.
Kunde dock märka under min korta provtur att laddregulatorn under baksätet blir mer än ljummen. Hur pass varm brukar den bli?

4

Hur varm den brukar bli vågar jag inte riktigt svara på, men om du kört med dålig laddning ett tag så lär ju regulatorn ösa på rätt bra med kräm till batteriet när det väl laddar.

-68 Ragtop Baja

5

Jag bytte laddregulator till en elektronisk variant (Bosch) som finns till 12V bubblor och nu lyser inte lampan längre och batterispänningen visar god laddning (mellan 13,5-13,9 V).

6

feto skrev:

Jag bytte laddregulator till en elektronisk variant (Bosch) som finns till 12V bubblor och nu lyser inte lampan längre och batterispänningen visar god laddning (mellan 13,5-13,9 V).

Jag gjorde det också På min 1302, och gjorde rent jod kabeln och byte generator kolen.
Funkar fin fint nu!
Gött att det funkar för dig också!  :-)

Bubbla 1302 -72 (såld)
Buss Late Bay -77

http://www.TimsFotoBlogg.blogg.se