26

Coilbind?  Scat 1.4 vippor och Engle FK-8 kam

27

Original stötstänger fungerar med lite hårdare fjädrar än original men absolut inte dubbla.
Eftersom du har både lyftarhaveri OCH slitage på vippor/ventiler så blir jag oxå misstänksam för coilbind eller för liten frigång vid styrningarna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

28

Håller med svwerker! inte med slitage på både lyftare och vippor.....

Det måste nästan vara lyft relaterat, antingen har fjädrarna bottnat (coilbind) eller för lite frigång under fjädertallrikarna så de bottnat där....
fk 8 med 1:4 är väl ca 13.5 i lyft kan vara gränsvärde beroende på vilken topp man har....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

29

Stridan skrev:

1. Fjädern ser inte ut att bottna.. Nu sitter det STD lyftare, MEN det var annan utformning i sätet så mina nya stötstänger bottnar ej i sätet.
Däremot  fungerar STD stötstänger till dom. Hur mycket tål STD stötstänger egentligen? ska man våga prova att köra med dom ist för att behöva riva ner skiten igen???


2. Detta ser ju då inte bra ut!! Ingen jag pratat med har en aning om hur det har kunnat bli sånt här slitage på så kort tid... För hårda ventilfjädrar??? eller det vanliga
mystiska problemet som gör att man inte har en aning?!


http://forumbilder.se/CEJFK/20130616-190927.jpg

http://forumbilder.se/CEJFK/20130616-190906.jpg

Du måste använda lastcaps på ventilerna
Ventilen har härdat topp där för har du skador på vipporna

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

30

Okej , men om jag använder lastcaps så får jag inget ventilspel. Då får jag korta stötstänger eller schimsa upp vippstället?  Jag kommer köra enkla fjädrar härefter. Tog bort de innersta men vet ej om det blir tillräckligt hårt.

Kan jag använda vippstället eller är det bara skrot???

31

PPRMicke skrev:
Stridan skrev:

1. Fjädern ser inte ut att bottna.. Nu sitter det STD lyftare, MEN det var annan utformning i sätet så mina nya stötstänger bottnar ej i sätet.
Däremot  fungerar STD stötstänger till dom. Hur mycket tål STD stötstänger egentligen? ska man våga prova att köra med dom ist för att behöva riva ner skiten igen???


2. Detta ser ju då inte bra ut!! Ingen jag pratat med har en aning om hur det har kunnat bli sånt här slitage på så kort tid... För hårda ventilfjädrar??? eller det vanliga
mystiska problemet som gör att man inte har en aning?!


http://forumbilder.se/CEJFK/20130616-190927.jpg

http://forumbilder.se/CEJFK/20130616-190906.jpg

Du måste använda lastcaps på ventilerna
Ventilen har härdat topp där för har du skador på vipporna

Lashcaps är ju oxå härdade  ICQ/ad
Hardtip på titan och rostfria ventiler brukar ju göra att man slipper lashcaps som hoppar av,trodde jag i alla fall  ICQ/ab
Tror mer på coilbind eller knaster tar i styrningen problem,eller en olja av modern typ som inte gillar VW motorer  ICQ/ab jag ser inga oljedroppar eller oljefilm på grejerna  Default/yikes

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

32

Jag är amatör på detta så jag tar åt mig av allt. Man lär sig!  Men suget är i botten just nu.
Det kommer inte så mycket olja dit men att det är ser rent ut är för att jag torkat av grejerna.

33

mina vippor var lite slitna liknande dina ( av tidigare ägare ), men de kunde iaf GB renovera upp... så jag tror inte vipporna e körda,
borde gå att slipa upp tassarna på vipporna, men antar de kan behöva härdas igen, skulle även rekomendera lashcaps och kortare stänger  ICQ/ab

Montera dit stängerna du körde med, mot vippstället du körde med och verifiera att inte ventilknastren slår i styrningen och att du har lite frigång,
prova även att överjustera ventilen typ 2mm så att den ligger på och öppnar 2mm när den är opåverkad och prova att dra runt motorn försiktigt så kanske du lättare ser /provocerar fram
om fjädern bottnar eller om det bottnar knastret mot ventilstyrningen :=)

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

34

Chansa inte med enkla fjädrar till den kammen om du inte byter till titanventiler, aluratainers och alustötstänger. Du har för tunga prylar för att det ska fungera.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

35

Okej det var ju synd. Då blir det inget åkande detta året kan ja säga för nu är tålamodet slut!

36

Stridan skrev:

Okej det var ju synd. Då blir det inget åkande detta året kan ja säga för nu är tålamodet slut!

Kom igen nu bryt ihop på midsommar och ta nya tag efter helgen
Det kan bara bli bättre
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

37

Patte skrev:
PPRMicke skrev:
Stridan skrev:

1. Fjädern ser inte ut att bottna.. Nu sitter det STD lyftare, MEN det var annan utformning i sätet så mina nya stötstänger bottnar ej i sätet.
Däremot  fungerar STD stötstänger till dom. Hur mycket tål STD stötstänger egentligen? ska man våga prova att köra med dom ist för att behöva riva ner skiten igen???


2. Detta ser ju då inte bra ut!! Ingen jag pratat med har en aning om hur det har kunnat bli sånt här slitage på så kort tid... För hårda ventilfjädrar??? eller det vanliga
mystiska problemet som gör att man inte har en aning?!


http://forumbilder.se/CEJFK/20130616-190927.jpg

http://forumbilder.se/CEJFK/20130616-190906.jpg

Du måste använda lastcaps på ventilerna
Ventilen har härdat topp där för har du skador på vipporna

Lashcaps är ju oxå härdade  ICQ/ad
Hardtip på titan och rostfria ventiler brukar ju göra att man slipper lashcaps som hoppar av,trodde jag i alla fall  ICQ/ab
Tror mer på coilbind eller knaster tar i styrningen problem,eller en olja av modern typ som inte gillar VW motorer  ICQ/ab jag ser inga oljedroppar eller oljefilm på grejerna  Default/yikes

det finns mjuka lastcaps för härdade vippor
Cb är mjuka för deras vippor
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

38

Känns bara jobbigt just nu, man vill ju kunna använda det nu när sommaren är kommen.

Blev lite fix i garaget ikväll i alla fall. Jag har haft borta en fjäder och kontrollerat frigång mellan ventilstyrning och knaster.  Och däremellan har jag 15.70 mm innan det tar i. Med ett lyft på 13.5 - 14 mm tycker jag inte att det borde vara det. Det syns inte heller några märken på knaster eller ventilstyrning.

Med enkel fjäder monterad bottnar den EJ även med mindre än 0 ventilspel (minus 1-2 mm) 
När jag har dubbla fjädrar löst och drar försiktigt ihop i skruvstädet verkar det som att de gärna vill kroka ihop lite så det gör att det går väldigt trögt och pressa ihop det sista lyftet som blir.  Det är vad jag har kommit fram till ikväll.

39

det finns mjuka lastcaps för härdade vippor
Cb är mjuka för deras vippor
/// Micke

Åfan det visste jag inte,det kan vara bra att veta  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

40

Stridan skrev:


Blev lite fix i garaget ikväll i alla fall. Jag har haft borta en fjäder och kontrollerat frigång mellan ventilstyrning och knaster.  Och däremellan har jag 15.70 mm innan det tar i. Med ett lyft på 13.5 - 14 mm tycker jag inte att det borde vara det. Det syns inte heller några märken på knaster eller ventilstyrning.

Med enkel fjäder monterad bottnar den EJ även med mindre än 0 ventilspel (minus 1-2 mm) 
När jag har dubbla fjädrar löst och drar försiktigt ihop i skruvstädet verkar det som att de gärna vill kroka ihop lite så det gör att det går väldigt trögt och pressa ihop det sista lyftet som blir.  Det är vad jag har kommit fram till ikväll.


Vad tror ni?

41

Någon som vet om man måste byta ut orginal till dessa hårdare fjädrar när man har oljefilter och större pump???

Har ju haft problem med slitage enligt tidigare bilder och kan bara inte hitta problemet!!
Precis som det inte blir ordentligt med oljetryck.. Har kört med standard fjädrar och kolvar (oljereducering)

http://www.dalhems.com/p/d0dba1e3c6284e … ts-2-kolvs

42

Kolla så din pump inte suger luft
Om du mäter oljepumpen så kan den var några hundringar för liten  för i så fall får du dåligt olje tryck

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

43

Fjädrarna i dessa satser brukar inte hålla rätt spänst. Jag använder inget annat än originalfjädrar. Kolvarna kan man använda om de har rätt mått.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

44

Hur slutade det här? hittade du vad som felade ?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

45

Det slutade med att jag köpte motorn i delar  ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

46

Vad tråkigt för Stridan  ICQ/an

Hittade du något fel då Lasslo?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

47

Inte än, jag fick faktiskt hem grejorna nu ikväll.
Så jag har bara inspirerat lite snabbt så att allt var med.

Allt var nytt för 100mil sen, så det ska nog inte vara några konstigheter att få ihop.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"