Jag ska byta packbox vid svänghjulet på min motor.
Ska det sitta en o-ring där med?
Motorn är en 1300 6v med 200mm svänghjul.
Om du har rätt svänghjul till din vev så sitter det O-ring i svänghjulet som ska täta mot veven.
Ditt svänghjul är bytt för en 1300 6V ska ha ett 180 mm med 109 kuggar och du har ett 200 med 130 kuggar. Hur är problemet med startmotorn löst?
Ali G
Det finns också svänghjul avsedda för 200mm koppling med 109z kuggkrans i två utförande, äldre utan O-ring ( fanns på 1500 en tid på 60 talet) och senare med O-ring (- 07.1966).
Svänghjulet är från en 1500 o det fanns ingen o-ring när jag tog bort det?
Ska jag köra utan o-ring då?
Svänghjulet är från en 1500 o det fanns ingen o-ring när jag tog bort det?
Ska jag köra utan o-ring då?
Ja!
bjulle skrev:Svänghjulet är från en 1500 o det fanns ingen o-ring när jag tog bort det?
Ska jag köra utan o-ring då?Ja!
Tack :-)
Men du skall ha tätning ändå...mellan vevaxel och s-hjul.
Original sitter det en aluminium eller papp, men det går bra med ett tunnt lager packningssiicon.
Silycon är ingenting som hör hemma i en VW. Antingen papperspackning eller metall men inget sillycon. En belgare står nu åtalad för att ha sålt sillycon till damer med för små bröst men det funkar inte ens där. Ett gäng med 3000 ingenjörer som provat allt kan inte ha fel när det gäller tätning av svänghjul. Ferdinand Porsche hade inget sillycon när han byggde de första prototyperna men de gick bra ändå. På sexvolt behövs packningen för att få ihop rätt axialspel.