1

Istället för ett larmsystem i min bil, tipsade en kund om en tracker. Nån slags gizmo som man ofta har på båtar. När den blir snott då kan man tracera bilen/båten via Google Earth eller nåt liknande.
Nån som har erfarenhet med såna trackers? Vad kan man rekomandera?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Har inte direkt nån kunskap om det men vet att det finns en del såna där gps trackers till hojar också.
Men larm kombinerat med gps borde ju vara det ultimata.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Finns ju tusentals olika lösningar med inbyggd GPS och "telefon". Har varit med och tagit fram en liknande lösning som inte främst var för att spåra fordonet men även kan göra det. De som "bara" är till för att spåra har ju lite andra krav på dold montering.

Nu vet jag inte exakt vilka fordon du har och vad du vill skydda dig mot, men visst, hittar du nåt till vettigt pris, why not... tror de är inriktade mot något dyrare än VW i sin prissättning, men en bil kan ju ha mer värde för en än vad man får om man säljer den...

Det bästa "skydd" jag hört talas om var ett där man hade en fördröjning på typ 2 minuter på tändningen, så en tjuv kan lätt tjuvkoppla, kommer iväg en bit och får sen stopp mitt i trafiken. Där och då är det inte läge att förstå varför, så tjuven förmodas lämna bilen utan ytterligare vandalisering. Då behöver man ingen GPS för att hitta sin bil... ICQ/ad

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

Enkla Gps trackers går att köpa billigt från ca 15-60$ inkl frakt från Kina. Finns billigare och dyrare, man bör väl kolla att de fungerar med svenskt sim-kort och att trackingtjänsten (telefon eller webbaserad) ingår. Borde gå att få tag på via tradera och ebay också med lite påslag.

Själv är jag inte så oroad att få bilarna stulna, mer inbrott och specifikt vad de förstör på vägen in. Hade inbrott i pickisen av en pundare och han bröt sönder samtliga äldre bilar i flerbilsgaraget som var larmlösa. Så ett blinkande larm (eller diod) i rutan avskräcker nog mkt innan det är försent.

5 Senaste redigerad av johan_l (2013-06-16 22:31:39)

Coolt att de är så billiga, men de billigaste verkade inte ha GPS utan bara köra via telefonnätet, men det kanske ger nog upplösning för att hitta tillbaka sitt fordon... Det dyra är väl isåfall själva telefonkortet, de brukar ju bara räcka ett år sen måste man fylla en hundring. Och om trackern kör data (och inte bara SMS när man begär position per SMS) så kan ju det dra litegranna, men troligen inte mycket...

Jag tror att det, beroende på bil, är olika vanligt vad som händer. En trist vardagsbil med immo blir nog sällan stulen, medan en gammal bil typ saab 9000 eller volvo 740 blir snodd hela tiden - där är nog diverse trackers och stöldskydd en bra investering. Frågan är om pundarna stjäl en lika lättstulen men kanske inte lika praktisk VW bubbla eller buss?!?

Vardagsbilen är det nog vanligare man får inbrott i... Man skulle sätta en kamera på bilen som tar kort för att identifiera inbrottstjuven... ICQ/ag

6

Man får vel inte enligt lag ta tillbaka en stulen bil och skulle man hitta den som stulit den blir man nog glad om man bara åker dit för misshandel Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

7

Eftersom vissa bilar försvinner genom att tjuvarna, klädd i overall, drar bilen på ett bilsläp (så ingen som går förbi misstänker nåt), har ett larm väl ingen funktion. Därför tänkte jag att en tracker skulle vara en bra lösning.
Det gäller den här bilen förresten:

http://i42.tinypic.com/2sb7fpi.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

8

Denna kan rekomenderas varmt: http://www.axtech.se/mf.php

9

En bil borde man rakt av "ta tillbaka", eftersom "godtrosförvärv" är i princip omöjligt, då bilen ju är reggad så den som köper måste kolla leg på säljaren. Sen är det nog vettigt att kontakta f-bolag och polis för att inte sabba bevis, men jag skulle inte tveka att "säkra" bilen från ytterligare stöld.

10

Ursäkta sidospåret men godtrolagen är borttagen, man har alltid rätt att få tillbaka stöldgods, även om preskriptionstiden för själva stölden/häleriet  gått ut. Att köparen har kvitto hjälper inte (förutom att den inte kan bli åtalad för häleri). Om man redan fått ut försäkringspengar så blir det väl försäkringsbolaget som får stöldgodset antar jag.

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn