1

Skulle åka o bestikta bilen idag. Glad i hågen o solen skinandes.
Kommer dock bara ett par km. Sen låter de som hjulen är lösa, lite klonkande.
Stannar o drar åt, dock så är de inte lösa.
Ljudet o klonket kvartstår. Kör hem, kör på grusgården o sträcker mig ut för att se när jag svänger(värst då).
Ser ut som hjulet kuggar. VAd fan är det? Splines, knut? HAr bytt bromsar bak, men dragit åt slottsmuttern. Utöver det så är det enda jag gjort bak var att jag lossade en kåpa till fjädern. Och det har fungerat hela förra säsongen..

/Tommy

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

2

Grandell79 skrev:

Skulle åka o bestikta bilen idag. Glad i hågen o solen skinandes.
Kommer dock bara ett par km. Sen låter de som hjulen är lösa, lite klonkande.
Stannar o drar åt, dock så är de inte lösa.
Ljudet o klonket kvartstår. Kör hem, kör på grusgården o sträcker mig ut för att se när jag svänger(värst då).
Ser ut som hjulet kuggar. VAd fan är det? Splines, knut? HAr bytt bromsar bak, men dragit åt slottsmuttern. Utöver det så är det enda jag gjort bak var att jag lossade en kåpa till fjädern. Och det har fungerat hela förra säsongen..

/Tommy

Har du dragit trummorna  35 kg = långt rör
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Jag drog med typ 80cm förlängare. Gungade dit den(har ingen momentnyckel), sen kollade så låspinnen hade hål .
Men en sak som jag tänkt på. Vet inte om det var rätt ellr fel innan, men förra säsongen så var det hjulet aningen längre ut vi skärmen, än höger hjul.
Nu är de lika!

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

4

Grandell79 skrev:

Jag drog med typ 80cm förlängare. Gungade dit den(har ingen momentnyckel), sen kollade så låspinnen hade hål .
Men en sak som jag tänkt på. Vet inte om det var rätt ellr fel innan, men förra säsongen så var det hjulet aningen längre ut vi skärmen, än höger hjul.
Nu är de lika!

Det är bara att riva o kolla om truman är hel
Det brukar vara till 99% säkerhet att du inte har dragit tillräkligt
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Anade det! TAck så jättemycket för hjälpen. Blir o kolla så fort soldäcket är färdigskruvat. Går inte så fort nu i värmen...:D

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

6

Vanlig fel vid sänkning...

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

7

Bilen är inte sänkt..

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

8

Såg en sak nu när jag körde in bilen i garaget, det verkar som om hjulen skiftar i sidled. Innan jag körde in den så var hjulen på samma avstånd från skärmakant.
Nu är vänster hjul utanför medan höger kom längre in. Är det ens möjligt. O fick fram ett ljud precis som om när man missar växel. Så då borde det vara splines antar jag.
Men nu är det åtdraget. Kan det vara så att det var försent? Eller kan det hänt något vid drivknuten?

Tacksam för all hjälp...

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

9

Har nu tagit bort trumman, splinsen är hela.
http://img822.imageshack.us/img822/4149/dsc0518no.jpg

Antar att det är normalt som det ser ut på bilden. Kanske att det är lite kladdigare(kan det läcka på något sätt?)
Brickan som sitter går o snurra, antar att det är lagret.
Satte dit trumman o vred för hand runt, känner som om det hackar till på samma ställe varje gång,
Är nästa steg knuten eller? Tips för att kolla den, och för o få bort den.

/Tommy

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

10

Om splinesen ger sig är det i trumman.

11

Om det är en manuell -68 så har du ingen drivknut så den kan vi utesluta.  ICQ/ab

Som Kjellgren skriver kolla trumman. Det är de splinsen som ger sig, inte axelns.
Hackar det en gång per varv kan det kanske vara något i lådan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Trumman är lika hel den. Så då är det nog lådan då! Men vad?
Eller ska de vara några Chims någonstans? Lagerfel?

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

13

Lite uppdatering.
Har hissat upp bilen i baken nu. Snurrat man på vänster hjul framåt, så kommer det med ett halvt varvs mellanrum lite trögare "hack", kollar man samtidigt på höger bakhjul så när vänster går lätt så snurrar höger åt andra hållet (som det ska va?) men när det kommer till de trögare partiet så följer höger hjul med under tiden det går trögt för att sedan återgå åt andra hållet.
Snurrar man däremot vänster hjul bakåt, då går det ej trögt och höger hjul snurrar hela tiden åt andra hållet.
Och fortfarande är vänster hjul förskjutet åt vänster(utanför skärmen).
Kan något hoppat löst i lådan? Har den skurit? Låter lite "skramligt" när man snurrar snabbt. Och snurrar man snabbt känns ej det tröga direkt heller......
Vad kan man ta bort för att kontrollera utan att ta bort låda o motor från bilen??
Har åkt på lite bekymmer med en axel så det blir inte så mycket tungt skruvande nu

//Tommy

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

14

Grandell79 skrev:

Lite uppdatering.
Har hissat upp bilen i baken nu. Snurrat man på vänster hjul framåt, så kommer det med ett halvt varvs mellanrum lite trögare "hack", kollar man samtidigt på höger bakhjul så när vänster går lätt så snurrar höger åt andra hållet (som det ska va?) men när det kommer till de trögare partiet så följer höger hjul med under tiden det går trögt för att sedan återgå åt andra hållet.
Snurrar man däremot vänster hjul bakåt, då går det ej trögt och höger hjul snurrar hela tiden åt andra hållet.
Och fortfarande är vänster hjul förskjutet åt vänster(utanför skärmen).
Kan något hoppat löst i lådan? Har den skurit? Låter lite "skramligt" när man snurrar snabbt. Och snurrar man snabbt känns ej det tröga direkt heller......
Vad kan man ta bort för att kontrollera utan att ta bort låda o motor från bilen??
Har åkt på lite bekymmer med en axel så det blir inte så mycket tungt skruvande nu

//Tommy

Du skriver inte om du har en IRS eller svinglåda i bilen. Utgår från att du har en sving.

Låter som att låsringen som håller vänster stubbaxel inne i diffen har hoppat loss. Då finns det inget som håller hubben mot spindeldreven och det kommer av rappa över. Kan dock inte riktigt förstå hur hjulen kan ha förskjutits. Om dina drivaxelrör är rätt monterade och hjullagret åtdraget så skall det inte kunna röra sig axiellt.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

15

KAn det inte vara så att dreven tvingar axlarna åt sidan. Om de inte sitter fast som de ska.
Den där låsringen, kommer man åt den utan o riva lådan? Hur sitter den? Gärna bilder ICQ/ag
Kan man kanske lossa (http://www.ebay.com/itm/VW-TYPE1-HD-ALU … mp;vxp=mtr) .....
Inte en sådan jag har men den som ser ut som den.

O ja det är en sving. vet dock inte om det finns olika sorter av den??

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

16

Låter lite som att diffen skurit? Min Opel betädde sig likadant sen efter nån vecka så skar den helt med hjullåsning som följd.

17

Ok, låter inte bra de! Leta låda då.

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

18

Grandell79 skrev:

KAn det inte vara så att dreven tvingar axlarna åt sidan. Om de inte sitter fast som de ska.
Den där låsringen, kommer man åt den utan o riva lådan? Hur sitter den? Gärna bilder ICQ/ag
Kan man kanske lossa (http://www.ebay.com/itm/VW-TYPE1-HD-ALU … mp;vxp=mtr) .....
Inte en sådan jag har men den som ser ut som den.

O ja det är en sving. vet dock inte om det finns olika sorter av den??

Dreven är ju koniska i formen, så visst vill spindeldreven trycka ut hubben under belastning. Det är ju därför brickan och låsringen sitter utanför och hindrar detta. Det skall vara en axiell spalt mellan hubben och drivaxelns spade, dvs drivaxlen skall inte bottna i diffen, men om hubben trycks tillräckligt långt ut, så kommer drivaxeln att ta emot.

Har det hoppat loss, så kommer brickan att lägga sig runt drivaxeln medan låsringen lossnar helt. Jag skulle absolut kolla detta för att inte lossnade delar skall ställa till med mer skada och ännu dyrare reparationer.

Drivaxelröret måste bort, och detta är mycket enklare att göra med lådan ur bilen. Låsringen och brickan kommer du åt utifrån utan att behöva göra något mer. Frågan är dock om man i ditt fall inte måste öppna även diffen för att säkerställa att inget mer skadats.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

19

Ja de låter som nästa steg är o riva bort den. Skit. Hade hoppats på o kunna köra nu ju.
Har lagt en sökes annons efter en låda nu.. Borde väl finnas någon som fungerar i gömmorna.

Tack för all hjälp. Kommer någon på något mer så skriv...

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

20

Ifjol på Bug-Run Tierp så hände detta mig:

http://web.comhem.se/uska55/pics/PICT8519_b.JPG

DVS ena sidans låsringar trycktes ut, och dreven "klättrade".
Man får ju ändå skruva isär, men det räcker ju att fixa nya(begagnade) drev...

21

Ok, låter ju helt klart som de felet. Men för en oinvigd i växellådsskruvandet, det drevet som du håller. Hur sitter det i lådan. Kan det påverka axialförflyttningen av mina hjul? Körde ut åbäket idag för att kunna skruva bruksbil i morgon. Kollade då hjulet, man kan se att det förflyttar sig, (2-3 cm)
Och sen kan de låta till som när man missar en växel.
Vart köper man drev o låsringar någonstans?

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

22

Det är vanligare att de små diffdreven (som sitter emellan de(t) som jag visar på bilden, går sönder vid inspirerad körning.
Har man inte delar, eller kompisar som har, ifrån andra delvis trasiga vxl-lådor - så byter man ju hela vxl-lådan mot en annan begagnad.
Nya delar till växellådorna kan man glömma - om man inte skall sätta in förstärkta, nytillverkade delar.  Default/hmm

23

Lite uppdatering här.
Har haft isär lådan lite nu. Det som jag tror hänt är tryckringen innanför låsringen var sprucken, så den har väl med de sidokrafter som blir tryckt ut låsringen.
Ringen var hel och fin. Dreven är lite hackiga. Så en ny låda ska in.
Tar gärna mot tips för monteringen av låda med allt vad det innebär. Har sprängskisser och kan skruva. Men när man inte gjort just detta så tar man den hjälp man kan få!
Har sett att man ska chimsa drivaxelrören med hjälp av packningar...Och även vid hjullagren satt de chims på min.

Så som sagt hjälp mottages tacksamt

//Tommy

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

24

Hej - lustigt att du råkat ut för samma som mig (bilden ovanför...)
Spara vxl-lådan på hyllan, är ju "bara" att byta dreven inuti diffen, och det kan ju fixas från en donatorlåda med annat fel?
Antalet packningar innanför plåtkåporna schimsas så att drivaxelrören går att "lyfta och släppa" utan att kärva.
När jag sätter in drivaxlar, så är det lättast att plocka ihop klossar osv i "trådrullen" först (finns ju ett hål man kan stoppa in fingret i) och sedan stoppa in allt-i-ett i diffen.