1

Har för mej att på tidiga Typ1 motorer snurrade kamaxeln direkt i motorblocket utan lager.
När kom blocken som hade lösa lager på Typ1?

/Lars S

411-70
914 -72
412 -73

2

Larss skrev:

Har för mej att på tidiga Typ1 motorer snurrade kamaxeln direkt i motorblocket utan lager.
När kom blocken som hade lösa lager på Typ1?

/Lars S

62-63

3

stickan skrev:
Larss skrev:

Har för mej att på tidiga Typ1 motorer snurrade kamaxeln direkt i motorblocket utan lager.
När kom blocken som hade lösa lager på Typ1?

/Lars S

62-63

Kom det samtidigt som generatortornet blev separat månne?


/Lars S

411-70
914 -72
412 -73

4

Larss skrev:
stickan skrev:
Larss skrev:

Har för mej att på tidiga Typ1 motorer snurrade kamaxeln direkt i motorblocket utan lager.
När kom blocken som hade lösa lager på Typ1?

/Lars S

62-63

Kom det samtidigt som generatortornet blev separat månne?


/Lars S

Nä,det finns vevhus med löst torn som inte har lösa kamlager.Man känner igen dom på att hålet under generatortornet är runt och inte D-format som på dom nyare.

5

Tack för svaren!
Hörde talas om stora problem med dom axlar som var direktlagrade i blocket på tidigt 60-tal, man bytte block till såna som hade lager som rutinåtgärd vid service har jag hört, nån som vet mer?

/Lars S

411-70
914 -72
412 -73

6

Typ1 1200:a 34 hkr samt tidiga typ2 1500:a har fasta kamlagerlägen.

7

stickan skrev:
Larss skrev:

Har för mej att på tidiga Typ1 motorer snurrade kamaxeln direkt i motorblocket utan lager.
När kom blocken som hade lösa lager på Typ1?

/Lars S

62-63

Jag tror det är senare, 65.