1

Har bytt kolen i generatorn och ladd reläet under baksätet bak förarstolen utan resultat.
Vad kan man kolla mer?

[img]http://www.vw-mplate.com/mplate2-17364.png[/img]

Janne Lindgren Åmål/Oslo
Bay med dubbla sidodörrar och automat -77

2

Lyser kontrollampan för laddning när du slår på enbart tändningen?
Om inte kan lindningen i rotorn vara kass. Du har ju bytt regulatorn.

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

3

Har också laddproblem på en 1303s -73 ...strange!?  ICQ/an
Nu har jag beställt men inte fått mitt nya laddrelä än.

Posta gärna ifall du löser ditt problem så jag vet vad jag har att vänta mig!

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

4

Hans-Örjan skrev:

Lyser kontrollampan för laddning när du slår på enbart tändningen?
Om inte kan lindningen i rotorn vara kass. Du har ju bytt regulatorn.

Om inte kan det också vara lampan i sig! Är lampan trasig erhålls ingen kontrollspänning=ingen laddning!

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

5

Pratade med farsan då det är hans bil och han sa att ladndnings lampan lyser konstant.
En likströmare är detsamma som en startmotor i princip så han testade att sätta 12 volt på generatorn och den snurrade och det hade den inte gjort om lindningen inuti hade varit kass. Direkt efter startade han upp och lampan slocknade i några sekunder innan den tände sig på nytt.
Pappa nämnde något om att han hade läst en tråd här inne om polarisering av magneter på dessa.
Sen nämnde en annan gubbe att det samlar sig smuts i spåren på rotorn som kan göra att laddningen inte funkar ordentligt.

[img]http://www.vw-mplate.com/mplate2-17364.png[/img]

Janne Lindgren Åmål/Oslo
Bay med dubbla sidodörrar och automat -77

6

Visst kan man göra en snikräddning och polarisera magneterna genom att köra en generator som elmotor, men det varar normalt inte så länge. Bättre att byta ut den och spara onödigt mickleri och återkommande problem.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

7

Handy skrev:

Visst kan man göra en snikräddning och polarisera magneterna genom att köra en generator som elmotor, men det varar normalt inte så länge. Bättre att byta ut den och spara onödigt mickleri och återkommande problem.

Misstänkte nästan att det var så, blir nog en renovering!
Tackar för svar ICQ/ab

[img]http://www.vw-mplate.com/mplate2-17364.png[/img]

Janne Lindgren Åmål/Oslo
Bay med dubbla sidodörrar och automat -77

8

Nytt laddrelä men lampan lyser fortfarande..  ICQ/an

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...