1

Vi har ett problem med grabbens Bubbla.

När han skulle växla upp från 2'an så klonkade det till och så låste sig lådan på 2'an. Nu går inte växeln att få ur. Växelspaken känns lite extra sladdrig, men så kanske det ska vara.

Kollade lite och upptäckte att bultarna till främre växellådsfästet hade lossnat så motor och låda kunde gunga lite (dåligt draget kanske  ICQ/ad )
Nu har han dragit åt bultarna men det hjäpte inte, det går inte att få ur växeln.

Vad kan ha hänt?

Typ 3 Variant -65

2

Kollat växellänkaget under baksätet?  Kanske hockeyklubban har gått av om ni har otur.  ....

3

Jag har ingen riktigt bra koll på vad Hockeyklubban är och var den sitter, har hört namnet men där slutar min kunskap  ICQ/ab

Ska kolla länkaget en gång till, fick en idé angående det nu.

Typ 3 Variant -65

4

Klubban är växelföraren som går in i lådan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Nu verkar Patrik ha fixat felet.
Efter tips från en VW kompis så skruvades oljepluggen ur och trixade lite med växelgaffeln eller vad det heter via det hålet. Nu funkar det igen.

Nån som vet vad det beror på att den låser sig?
Verkar inte vara helt ovanligt fel, finns det risk att det händer igen när det hänt en gång?

Typ 3 Variant -65

6

Det där brukar hända vid inspirerade växlingar och är väl känt sedan 60-70-talet när det kördes mycket rally med VW. Det är mekanismen som flexar och om jag minns rätt främst på lådor med gaffel i mässing.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G