1

Mina torisionsstänger verkar ha tappat lite motstånd under åren, för när jag lyfter bussen så går inte svärdet hela vägen ner på stopklacken. Har ca 1 cm kvar till klacken. (har såklart lossat dämparen) Så då antar jag att det är för lite spänning över svärdet.
För det ska väl vara spänning även en bit förbi klacken om jag förstått rätt?!?
Tänkte sänka bussen ett eller två hack på splinesen men undrar då hur sladdrig den kommer bli där bak.
Nån som har erfarenhet av detta?
Vet inte hur jag ska göra för att få mer spänning över torisionrören. Är dom slutkörda eller kan man göra nåt för att spänna upp dom/det?
Jag har dock inte skruvat loss svärdet från trumman ännu, då kanske svärdet vill ner sig lite till.

Hur beter sig bussen på vägen med för hög spänning jämte mot för lite spänning över torisionrören ?

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

2

Det är inte så att den redan är sänkt ett hack?

Nytt mob nr...

3

Fjäderkraften i själva torsionsstaven förändras inte.
Så den kommer inte att bli mujkare i själva fjädringen bara lägre.
Däremot kan toe in och out samt camber förändras vilket gör att den beter sig annorlunda.
Toe in - out borde gå att justera någorlunda rätt medan cambern blir där den är, speciellt om du kör med reducerväxlarna kvar, kör du med straitaxel eller har moddat till IRS så klarar du dig tämligen bra från allt för stora camber förändringar.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

4

iooor_21 skrev:

Det är inte så att den redan är sänkt ett hack?

Det har jag svårt att tro, men kan ju inte vara säker.
Den är ju bra hög alltså

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

5

Reine skrev:

Fjäderkraften i själva torsionsstaven förändras inte.
Så den kommer inte att bli mujkare i själva fjädringen bara lägre.
Däremot kan toe in och out samt camber förändras vilket gör att den beter sig annorlunda.
Toe in - out borde gå att justera någorlunda rätt medan cambern blir där den är, speciellt om du kör med reducerväxlarna kvar, kör du med straitaxel eller har moddat till IRS så klarar du dig tämligen bra från allt för stora camber förändringar.

Just med camber så har jag lite tur iaf, för däcken står lite mer åt det positiva hållet nu faktiskt.
Så det blir spännande och se hur mycket negativ camber det blir på 2 yttre hack.

Tack för svaren om torsionstavarna!
Då är det väl bara att försöka dra ut svärden och flytta hack då.

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70