hur får jag reda på vilken färg golvmattan skall vara i min golfblå notch -62
Hejsan Rob!
Såvitt jag kan få fram ur min reservdelskatalog så ska tygmattorna (dvs trösklar och hjulhus) vara 596 Zinngrau på alla bilar 4/61 - 7/65, alltså alla 1500!
Men, när det gäller själva golvmattorna så ska de ju vara av gummi, och för frammattan hittar jag ingen färgkod för bilar innan chassi 221974 (Aug -63) men bakmattan ska vara 426 Graphit på bilar 4/61 - 6/62! Man kan väl tycka att frammattan borde ha samma färg som den bakre!?
Hoppas Du hittar friska mattor!!
MVH: Hella
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)
3 2011-04-07 06:19:15 Senaste redigerad av vwrob (2011-04-07 06:22:40)
jo det va tygmattorna jag menade.
va jag hitta på thesamba va "black-white/silver-beige" och det säger mej inget,
så då vart jag inte så smartare vad jag skall beställa från TMI för där e det ju att välja på :
301-Black
310-Brown
407-Salt&Pep
602-Blue
607-Charcoal
608-Turquoise
615-Red
621-Saddle
622-Lt Blue
625-Maroon
628-Oatmeal
det jag sett på andra bilder va det finns i notchar så liknar på dessa två iaf : 407-Salt&Pep , 607-Charcoal men vilken e mest rätt ?
och sen va det ju vilken kant det skall vara på mattan
Standard, Cloth eller Vinyl ??
jo det va tygmattorna jag menade.
va jag hitta på thesamba va "black-white/silver-beige" och det säger mej inget,
så då vart jag inte så smartare vad jag skall beställa från TMI för där e det ju att välja på :
301-Black
310-Brown
407-Salt&Pep
602-Blue
607-Charcoal
608-Turquoise
615-Red
621-Saddle
622-Lt Blue
625-Maroon
628-Oatmealdet jag sett på andra bilder va det finns i notchar så liknar på dessa två iaf : 407-Salt&Pep , 607-Charcoal men vilken e mest rätt ?
och sen va det ju vilken kant det skall vara på mattan
Standard, Cloth eller Vinyl ??
Jag gissar att det är den här listan du tittar på:
http://www.vwupholstery.com/docs/swatches/carpet.pdf
Om mattan ska ha någon som helst likhet med original är det de som heter "German square weave" och har nummer som börjar på 9 du ska titta på.
Som lekman skulle jag gissa på 901 eller 905 framförallt 905
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
German Squareweeve är för grov jämfört med originalmattan.
Det syns inte jättemycket av mattan här men den har ganska fina öglor och är ljusare än 905. Faktum är att 607 är närmare färgmässigt.
Intressant, lika matta har jag i Notchen. Jag har heller aldrig fått riktigt klarhet vad det kan vara för färg på originalet. Jag skickade en bit till Dalhems, (Christer tror jag att det var), men han kunde inte heller lista ut vad för nyans det var.
Upplever också att 607 är för grå, originalet är åt det bruna hållet.
Nu kan det vara så att det inte finna att få tag på, så man får "nöja" med en annan nyans.
Fredrik: kan vi för det första slå fast att det är kvaliteten (TMI's) Premium Loop som ligger närmast?
/ P
Ghia 1968
8 2011-04-13 04:59:28 Senaste redigerad av vwrob (2011-04-13 05:00:24)
tack för alla tips, då blir det premiumloop med tygkant och 607-Charcoal som jag ska beställa.
så får ni förhoppningsvis se resultatet på bugrun 
Det syns inte jättemycket av mattan här men den har ganska fina öglor och är ljusare än 905. Faktum är att 607 är närmare färgmässigt.
Fast hur är det med strukturen? Det jag sett av premium loop ser inte alls ut som originalmattan utan mer likt det som satt i min 1968 Typ 3.
wrob, kan du vara bussig och ge ett omdömme på färgen och strukturen på mattorna när du får hem dem.
Det vore intressant att veta då jag själv har samma "bruna" nyans på mina mattor som du. Tyvärr är de i för uselt skick att återanvända, så jag måste ha tag på nya. Det vore najs att höra din åsikt om Premium Loop, 607.
/ P
Ghia 1968
ok, de hade 10 dagars leveranstid + tiden för att få grejerne hem hit så jag borde väl ha dem om kanske 4 veckor eller vet nån hur länge det tar att få hem grejer från vwparts.net för de va därifrån jag beställde
13 2011-05-13 18:23:19 Senaste redigerad av vwrob (2011-05-13 18:31:13)
jaa då har äntligen mattan kommit hem, skickades 26 april från LA o i dag kom den till åland, jäkligt lång flygväg hit, undrar riktigt var den varit.. ? iaf så skickade vwparts.net den följande dag så dom va snabba iaf att leverera

duktig skillnad iaf på färgerna, e ju inte så bra bild med mobilen men man ser ju skillnad iaf...
den bakre ljusaste e den mot torpedväggen o den till höger e den över hjulhuset så original skiljer det ju rejält !! sen tmi e ju mycket gråare men det blir ju snyggare än heltäckningsmattan som sitter i nu iaf 
originalmattan har ju som raka rader i tyget men det har inte premiumloop men storleken på själva "looparna" e ju nästan lika iaf
och jo jag glömde ju i beställningen att det skulle va tygkant vilket jag såg nu