1 Senaste redigerad av Ceejay (2013-06-08 14:13:41)

Hej igen, undrar var denna temperatursensor ska sitta, det är en buss från -79. Nu hänger den i kabelstammen på vänster sida,  och jag minns inte var den satt. Tyvärr visas det inte i verkstadshandboken, den visar bara för de äldre bussarna. Tack på förhand för era tips!

Post's attachments

Attachment icon DSC_0188.jpg 497.52 kb, 83 downloads since 2013-06-08 

2

På min GE motor fanns den på vänster topp istället för ena kylplåtskruven bredvid/framför insuget.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

3

Ok, får lossa de som sitter där och se om den passar, då har jag nånstans att börja iaf:-)

4

Hmm, det verkar klurigt, har lossat skruvarna till kylkåporna, men det är mindre gänga på dem... Några andra tips?

5

Den borde sitta på nån av topparna...

6 Senaste redigerad av Hebster52 (2013-06-08 21:52:19)

När jag tänker efter var det ett extra "hål" med grövre gänga bredvid en plåtskruv.

Edit: bläddrade genom bilderna på bay projektet å hittade ett par bilder där hålet för sensorn syns.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Bay%20Pritschen/DSC_0445.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Bay%20Pritschen/DSC_0412.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

7

Schysst att du la upp bild ICQ/ab Tyvärr ser det inte riktigt likadant ut på min insprutningsmotor. Ingen som kör bay med insprutningsmotor som kan kolla? Tyvärr var det inte jag som plockade isär motorn, så därför har jag ingen aning om var den satt förut...

8

Min motor var ju en frå 79-80. Avgasportarna är sk. Kantiga med riktiga flänsar. Tidiga å mer vanliga är ju dom med ovalformade avgasportar.
Kanske topparna är bytta på din motor?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

9 Senaste redigerad av Ceejay (2013-06-09 12:52:29)

Kantiga avgasportar har jag, så de är nog inte bytta. Det märkliga är att gängorna bredvid insuget som syns på din
bild är alldeles för små. Men nånstans måste den suttit förut.

10

Det kan vara så att du har en eller båda topparna från en T3 förgasarmotor. Skruvhålet till kylpåten är uppborrat på insprutningsmotorerna. Tempgivaren håller ner kylplåten. Själv skulle jag borrat och gängat för givaren. Kolla först så att det inte är förberett för givare på andra toppen.

[

11

Nu har jag hittat rätt (?) plats. Min kåpa ser inte helt ut som på bilden ovan. Och ingen av gängorna på vänstersida är i rätt dimension... Det visade sig dock en plats vänster om tvåans cylinder vara, precis intill insugningsröret vara  Default/yikes. Mycket märkligt, begriper inte hur det kan ha hamnat där...

12

Topparna skiftade?

13

Håller det inte för troligt att de är det med tanke på miltal och motorns allmänna skick vid isärtagning. Men märkligt är det ju, och frågan är isf vilka toppar som nu sitter på, övriga spec verkar stämma väl.

14

Röstar också på att topparna blivit skiftade i nåt skede.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36