Hade de slut på bläck i skrivaren eller? 
Då så! Sista momentet i årets uppgradering. Framvagnen skall på plats och vad passar då inte bättre än att skruva av framskärmarna?
Faktum är att jag aldrig har haft av skärmarna...
Vid en närmare inspektion så hittar jag svaret på varför golvet blir så in i helvete blött när jag kör i regn...
Dessutom så saknas ett antal muttrar till skärmskruvarna.
Med den gamla stommen demonterad så hänger jag upp den nya, passar fint än så länge!
Gavlarna går att precis få dit så jag kan rita ut var jag skall kapa i karossen.
Här ser man även att jag måste fabricera ett fästöra till stötdämparen, anledningen till detta är att tornen kommer att sitta så långt ut som möjligt på rören.
Lufthammare, krymp o sträck, hammare, mothåll, vinkelslip, några timmar, resultat:
Modifieringen inkräktar ca 15mm per sida. Förhoppningsvis så rör det sig om lättare justering av tanken...
Skitgöra men kul!
Andra sidan imorrn...
Trevlig kväll
/Olsson
"Jag säger: det är stabbilt!" 
"Jag säger: det är stabbilt!"

Idag färdigställdes andra sidan och om man tittar på resultatet så får man väl anse vänstersidan som övning...
Jag är i alla fall nöjd.
Med urtagen klara så satte jag igång med rosthålen i vänster skärminfästning. Gamla lagningar som gett vika.
Området var hyffsat rostigt med en massa småhål överallt. Detta tog tid eftersom jag inte vill måla om för stor yta, mycket spackel finns det också och värmen från svetsen gör att det lossnar lätt.
Om jag river för mycket i bilen nu så slutar det bara med ett flerårs-projekt så det får bli som det blir nu!
Rätt som det är så hittar man oväntade saker...!
Botten på A-stolpen är lagad sedan tidigare och detta är ett område jag mer än gärna vill snygga till men det är för stort ingrepp just nu...
...därför blev det en quick fix! Dörren fick jag ju dock skruva av med allt vad det innebar, alltså slagskruvmejsel, våld och till slut borrmaskin! Ändå bara en skruv som fick offras!
Vänster sida nästan klar nu, två nya fästhål till skärmen kvarstår, blindnitmutter får det bli vilket får anses bättre än rostig montageskruv...
Några rosthål återstår på höger sida vilket säkert blir ett helt dagsverke. Därefter skall framvagnen slutföras!
Over and out!
/Olsson
du jag kan lacka skiftnycklen mango grön om du vill Ingmar 
Buss-67
Ghia-72
du jag kan lacka skiftnycklen mango grön om du vill Ingmar
Ja gör det! Ska bara borsta av den litta...tar du mellanplåten oxå? 
Ytterligare ett dagsverke till ända! Medans andra drar till BugRun så knocklar jag på i verkstan...lika bra!
Färdigsvetsat i bägge hjulhusen, dags o måla.
Gavlarna brändes fast på stommen, här har jag fasat hålen i gavlarna en aning.
Inte helt pissigt om man får säga det själv!
Nya nållager knackades på plats. Ska bli omåttligt gött och slippa dom kassa urethanbussningarna...
Stomme och bärarmar provisoriskt på plats, fjäderpaketen skall kapas av 50mm.
Imorrn blir det nog en halvdag i verkstan så trevlig kväll på er!
/Olsson
Riktigt snyggt gjort.
Ragtop 60 No name
X2 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Riktig "factory look" snyggt! 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Kanske jag missat något eller är lite korkad just nu, men varför ha så höga gavlar när du ändå har gjort eget fäste för stötdämparen bredvid? Mycket snyggt arbete men det känns onödigt, eller är det bara jag... 
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand
Tack som fanken alla för att ni gillar det! Factory look vet jag inte men man försöker väl göra det så ordentligt som möjligt...
Kanske jag missat något eller är lite korkad just nu, men varför ha så höga gavlar när du ändå har gjort eget fäste för stötdämparen bredvid? Mycket snyggt arbete men det känns onödigt, eller är det bara jag...
Inte riktigt med på vad du menar, gavlarna är mer eller mindre lika höga som dom gamla. Du kanske menar dom andra gavlarna som syns tidigare i tråden? Dom gavlarna åkte med i en beställning från USA
av misstag, dom kändes för höga och är troligen avsedda för Airkewlds stommar för luftfjädring. Det blev Roggas gavlar istället.
Det blir i princip som original med den skillnaden att tornen sitter längst ut på rören och för att undvika att dammskyddet på stötdämparen tar i tornet så måste jag svetsa dit fästöron för dessa.
Detta resulterar ju i en annan vinkel på stötdämparen vilket jag tror blir bättre.
Ett av felen med den gamla stommen är att där sitter en gängad distans på toppen av tornen till infästningen och likt den nya stommen så sitter tornen även längst ut på rören.
Detta resulterar i felaktig vinkel på stötdämparna i sidled pga förhållandet mellan nedre och övre fästet vilket ger ökat slitage på gummibussningarna.
Svar på din fråga eller?
Det blev ett litet ryck idag! Gäller att jobba på så man blir klar, riktigt fint glidarväder ju!
Nu måste jag ju göra nya försänkningar till stoppskruvarna. Här har jag borrat ett hål genom en kaserad stoppskruv, denna använder jag som styrning för att göra en anvisning i fjäderpaketen.
Tuff match för borret, 3 st 4mm borr gick åt. Ca 5mm behöver man borra.
Bäst resultat uppnås genom att använda en pelarborr. 90 graders försänkare fixar biffen, försänkaren skall gå så pass djupt att dom yttre bladen ej påverkas.
Notera att jag använder original mittbit från stommen för att hålla ihop fjäderpaketet, dessa blir ju över när sänksats svetsas i. På så vis "samlas" bladen ihop.
Tanken fixades till och provmonterades. Ca 8mm sågade jag av från kanten på resp. sida. Tanken trycksattes och läckagetestades...det var tätt!
Nu har man ju faktiskt kommit så långt så att man kan skruva ihop allt och få ner bilen på hjul, dock så kvarstår kortning av styrstag. Den minskade bredden på stommen gör ju att hjulen med största säkerhet kommer att ta i hjulhusen vid fulla rattutslag. Någon form av styrbegränsare likt den som finns på kulbultstommarna skall fabriceras men för det måste bilen stå på hjulen.
Mer om det framöver!
Oj då! Där stod en öl ju...trevlig kväll!
/Olsson
Vilken soppa pump kör du med
Vilken soppa pump kör du med
CB Performance
http://www.cbperformance.com/ProductDet … tCode=3188
Finns en med lägre tryckbegränsning, kommer dock ej ihåg vilken jag har...
Tack som fanken alla för att ni gillar det! Factory look vet jag inte men man försöker väl göra det så ordentligt som möjligt...
Handy skrev:Kanske jag missat något eller är lite korkad just nu, men varför ha så höga gavlar när du ändå har gjort eget fäste för stötdämparen bredvid? Mycket snyggt arbete men det känns onödigt, eller är det bara jag...
Inte riktigt med på vad du menar, gavlarna är mer eller mindre lika höga som dom gamla. Du kanske menar dom andra gavlarna som syns tidigare i tråden? Dom gavlarna åkte med i en beställning från USA
av misstag, dom kändes för höga och är troligen avsedda för Airkewlds stommar för luftfjädring. Det blev Roggas gavlar istället.
Det blir i princip som original med den skillnaden att tornen sitter längst ut på rören och för att undvika att dammskyddet på stötdämparen tar i tornet så måste jag svetsa dit fästöron för dessa.
Detta resulterar ju i en annan vinkel på stötdämparen vilket jag tror blir bättre.Ett av felen med den gamla stommen är att där sitter en gängad distans på toppen av tornen till infästningen och likt den nya stommen så sitter tornen även längst ut på rören.
Detta resulterar i felaktig vinkel på stötdämparna i sidled pga förhållandet mellan nedre och övre fästet vilket ger ökat slitage på gummibussningarna.Svar på din fråga eller?
Tja, jag tänkte mest att gavlarna behöver ju inte gå högre än det övre röret, allt ovanför är ju för att hålla stötdämpare, men den har ju nu egen hållare.
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand
Tja, jag tänkte mest att gavlarna behöver ju inte gå högre än det övre röret, allt ovanför är ju för att hålla stötdämpare, men den har ju nu egen hållare.
Aha, du tänker på att åka utan stötdämpare och på så vis slippa göra urtag i karossen.
Om man åker lågt och långsamt så hade kanske det varit ett alternativ. Nu har jag ju lite kraft i bilen så en fungerande fjädring är att föredra.
Det återstår ju att se vad den smalare stommen gör för körbarheten.
Handy skrev:Tja, jag tänkte mest att gavlarna behöver ju inte gå högre än det övre röret, allt ovanför är ju för att hålla stötdämpare, men den har ju nu egen hållare.
Aha, du tänker på att åka utan stötdämpare och på så vis slippa göra urtag i karossen.
Om man åker lågt och långsamt så hade kanske det varit ett alternativ. Nu har jag ju lite kraft i bilen så en fungerande fjädring är att föredra.
Det återstår ju att se vad den smalare stommen gör för körbarheten.
Nej nej nej, inte utan stötdämpare för Guds och alla andras skull, inte som vissa på BP. Jag undrar bara varför gavlarna sticker upp ovanför framvagnens övre rör? Den biten gavel som sticker upp höjdmässigt ovanför övre röret är väl egentligen till för att fästa in stötdämparen i. Stötdämparen i ditt fall har ju sitt eget fäste, helt okej så långt.. men varför finns då den övre delen av gavlarna kvar ovanför övre röret? Framvagnen klarar sig ju hur bra som helst utan dessa uppstickande metallstycken eftersom stötdämparen har ett nytt separat fäste. Eller?
Jag förstår precis vad du menar
men kolla längre upp på denna sida så ser du att det "modifierade" fästet för dämparen hamnar bara mån cm bakom, och antar att han förlänger tornet bakåt för infästningen då, dvs måste behålla fullängden 
men kolla längre upp på denna sida så ser du att det "modifierade" fästet för dämparen hamnar bara mån cm bakom, och antar att han förlänger tornet bakåt för infästningen då, dvs måste behålla fullängden
Aha då förstår jag
Jag trodde först att han satt det "modifierade" stötdämparfästet i karossen jämte tornet.
Just så! Varför har jag inte hittat den formuleringen tidigare?!
Imorrn kommer bilder på hur jag tänker göra och förhoppningsvis har jag dessa fästen klara.
Nu börjar det mesta falla på plats! Bilen står nu på hjul, om än provisoriskt.
Jag började med att göra en pappmall för fästöronen.
En fräsch kapskiva i vinkelslipen och snart så hade man två sådana här. 8mm plåt...
Bara o slänga på allt samt korta styrstagen
På med hjulen och ner på backen och gissa om jag blev förvånad! Däcken tar inte i någonstans vid fulla rattutslag. Förvisso är bilen tom fram men jag försökte trycka ner den så gott det gick...
Jag var ju såklart tvungen att hiva på en skärn för att kolla förhållandet mot skärmkanten, verkar som att jag kan ha passagerare i bilen nu, och inte tar däcken i pottorna heller!
Där finns gott om sänkmån, nu står allt i högsta läget. Kommer att justeras senare.
Med vetskapen om att jag inte behöver konstruera en styrbegränsare så kan ju faktiskt hela bräsket målas nästa helg, inte helt omöjligt att man till och med kan köra en sväng.
Dock så måste ju en hjulinställning göras såklart!
Fortsatt trevlig kväll!
/Olsson
Förresten....
Tänkte bjuda på lite längdfakta om stommen.
Original stomme mäter 895 mm i bredd.
Denna mäter nu ca 750 mm.
Detta ger en total avsmalning på 145 mm eller 5,7"
/Olsson
Snyggt jobb
Snyggt jobb