1

Hej på er!

Jag har lite funderingar...
Jag fick idag för mig att jag ska försöka få bubblan besiktigad, men ni vet hur det är, man börjar lite, och sen börjar man tänka...

Jag har en uppsättning weber 40 kompletta med insug och länkage liggande. Kanske man skulle klämma på dem inför sommaren... I alla fall, jag vill ha i original 1500 motorn jag har liggande för att kunna riva och bygga en ordentlig motor av 1600:an som sitter i bilen nu.

Jag har extra dp toppar liggande, så jag tänkte porta dem lite lätt, kanske plana en aning och klämma på dem med webrarna på den annars original 1500. Frågan är nu hur det är vettigt att bestycka förgasarna? Hur skiljer sig storleken på förbränningsrummen mellan enkelportstopparna och dubbelportstopparna? Hur mycket kan vara vettigt att plana för att få lite extra effekt. Det sitter ormbo på också, minns inte nu i huvudet vilken dimension, men rätt så grovt.

Det här bygget handlar bara om att få ihop något snabbt nu att åka med över sommaren, förhoppningsvis ska jag ha en bättre motor klar för nästa år, eller näst nästa, eller kanske året efter det... ICQ/ad

Jag är ny här på forumet förresten, så hej på er!
Jag ska se om jag kan klämma upp lite bilder på bilen om intresse finns!

/Robert

-68 Ragtop Baja

2

Om du skall tillfälligt sätta DP-toppar på 1500cc och har möjlighet att plana (fräsa ur..) dom så rekommenderar jag lite över 3 mm.
Uppemot 3,5 mm får man börja slipa av kylflänsen, så ha lite koll när dina cyl "bottnar" ?

Lite lätt portning, mest öppna upp avgaskanalen och jämna till insugskanal i svängen.

Bestyckningen beror ju på hur dina förgasare är idag ? Men du kan nog grundbestycka dom om du läser gamla inlägg på detta forum?

i höstas testade jag en kamrats IDF 40:or på en helt orörd 1600:a, och den gick som en dröm efter jag bytt från 130 till 150 Huvudmunst.
Tyvärr sparade jag inte anteckning på bestyckning i övrigt.... ;-(

3

Tack för tipsen!

Jag ska nog kunna få hjälp att fräsa ur topparna för ett par pilsner, det lär det ja vara värt.
Vad som sitter i förgasarna nu har jag inte en susning om, köpte dem begagnade. Kanske kan vara värt att bara klämma dit och testa...

-68 Ragtop Baja