1 Senaste redigerad av mace (2013-05-30 09:00:44)

Hejsan alla glada ICQ/ab

Helt ny här på forumet.

Jag hjälper min kusin med de sista momenten i att få hennes VW 1300 -67 i fin-fint skick.
Det som saknas är statiska bälten bak. trepunkts vid sidorna och tvåpunkts i mitten. (Monteringshål finnes för sidorna :-)

Fram sitter det statiska trepunktsbälten, det ena svart och det andra grå-vitt, Bältena fram låses i en "ögla" på kardantunneln. De ät av den "klassiska" varianten där två plattor glider för att öppna/låsa.

Ni vet säkert vad jag menar, själv är jag okunnig gällande namnen på bätlestyper, men har redan lärt mig Vattenfall här på forumet  ICQ/ae

Då inredningen är vit/ljusgrå så skulle bälten i samma färg vara perfekt. De föredrar även lås av flygplanstyp i baksätet. (pull flap to release..)

Så totalt fem bälten alltså, de som sitter i nu byter vi gärna ut så att allt synkar.

Om någon har original att sälja eller vet vart jag kan köpa dessa så får ni gärna knappa ner ett svar  ICQ/af

Jag bor i Närheten av Ängelholm.

Tackar för hjälpen!

Ha det BÄST!
/Magnus

2

Jag letar igenom gamla inlägg rörande bälten för att se vilka företag ni gillar ICQ/ab

www.wolfsburgwest.com har ju tjusiga bälten: ZVW20ACRGY  ICQ/ae  ICQ/ae

3

Aldrig sett midjebälte mitten bak och det heller inga fästen för dem.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Hejsan Sverker :-)

Nä, mitten-midje har jag inte heller sett, och hål
finns bara förborrat till sidorna bak.
Bilen är ju dock reggad för fyra passagerare så... ;-)

Själva mitten-bälte fixa det står dock en mekaniker
som började arbeta med VW på 60-talet. Det ska ju vara säkert!

5

Hej Hopp!!

Jag hittade riktigt snygga på Wolfsburg Wests hemsida  ICQ/ag

Det blir säkert riktigt tjusigt!!

Ha det BÄST!
/Magnus

6

Vänta lite Mace. Bara för att den är reggad för fyra pers så behöver du inte bälten för alla fyra. Eftersom bälteslagen kom till efter -67 så gäller det att ha bälten på de platser där de tidigare varit monterade och och genomgått en besiktning. Om det aldrig varit monterat bak så behöver du inte sätta in några heller.

Det är nästan värre om du monterar in bälten som inte Bilprovningen gillar för då tror jag du är piskad att se till att det blir rätt å riktigt.

När det gäller typ av bälten så behöver inte de vara typade (den lagen kom också efter -67), MEN du skall kunna övertyga den som besiktigar bilen att de fyller sin funktion och kan erbjuda tillräcklig säkerhet. Det är alltså upp till kontrollanten att avgöra det. Döm av min förvåning när han kläckte ur sig det vid min besiktning.

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

7

Hej Magher ICQ/ab

Det är kusinen som önskar bälten på alla sittplatser  ICQ/ad

Nu sitter det fyra trepunkts bultade i original fästhål, och ett midje i mitten bak.   ICQ/ae  ICQ/af

två och ett halvt dygn från Corona, California till min brevlåda i Skåne  Default/lol
Tjo!

8

Mmmmm, jag tror vi måste få några bilder på installationen. Funderar själv på att byta mina trista bälten mot något roligare. Keep it comming ICQ/ab

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66