1

Hej!

Har precis bytt alla lager och packningarna i motorn och vid Uppstart vill den inte starta.

-tändningen står rätt
-soppa får den
-gnista har den
-kollat över hela insprutningssystemet

Den har inte nog med komp och startar inte på startgas.

Så om inte kuggarna på vev/kam sitter fel måste det vara ventilerna? Eller hur..?

Det är ju hydrauliska lyftare på denna så hur ställer man in dom riktigt?
Jag har gjort som jag läste mig till i boken, TDC för 1a och skruva 2 VARV in. Sen fortsät som vanligt med 2 varv på alla ventiler.

Men den startar inte ändå..
Hjälp ICQ/ad

Mvh
Erik

2

Du skriver att tändningen är ok, men sitter fördelaraxeln rätt?
Den kan hamna 180gr fel om jag minns rätt.

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn

3

Japp den är med justerad så att den står rätt.

4

Kan detta va samma problem som jag fick när ventilerna var feljusterade? Då fick jag inget komp i maskinen..

Ventilerna är aldrig stängda=inget komp eller dåligt komp...

5

Bluebug skrev:

Kan detta va samma problem som jag fick när ventilerna var feljusterade? Då fick jag inget komp i maskinen..

Ventilerna är aldrig stängda=inget komp eller dåligt komp...

Hur ska jag be mej åt då? ICQ/ad finns de nåt rätt och fel egentligen så jag kan få ställt in dom rätt..

För TDC på ettan sen 2 varv in hjälpte ju inte Default/tongue

6

I mitt fall funkade endast anliggande,men å andra sidan utreds det i detta nu om mina lyftare är så friska.

1,5 varv är väll det som florerar mest.

Jag låter experterna uttala sig mer ingående om detta;)

7

Det kan vara lite svårt att hitta rätt läge för justeringen om lyftarna har tappat trycket.
Det är bara en liten fjäder som håller emot och med utväxlingen i vipporna så blir man ganska stark när man drar i vippan och då är det lätt att justera in skruven för långt,har man då bottnat fjädern och skruvar in 1,5 varv så står ventilen öppen med tappad kompression som följd.
Ställ ventilerna i kompläge,när insug precis har stängt och kolven har kommit upp i topp på den  cylindern.
Justera ut skruven så det blir spel utan att du behöver dra i vippan,justera in så det den ligger på lite lätt och sen in 1,5 varv.Om lyftarna har tappat trycket så kommer det att rassla ganska rejält men efter ett par minuter på 3000 rpm när den blivit lite varm så brukar det lugna sig,använd gärna 20/50 mineral olja(inte syntet) eller slå i en skvätt GM  E.O.S knäppolja  ICQ/ab
Ett vanligt trick som dom körde med på VAG verkstäder var att åka på 3an i 70-80 blås tills det tystnade    Default/yikes   ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

8

Ja får kolla detta. Eller aa göra och göra om Default/tongue
Ska ja ställa ventilerna i tändordning? Har de nån betydelse, 1432?

9

Enklast brukar vara att börja med 1an och sen rotera baklänges så kommer dom i ordning på varje halv varv 1-2-3-4  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

10

De har ja gjort ICQ/ad får la testa de igen ikv eller imon ICQ/ad