1 Senaste redigerad av Stridan (2013-06-16 19:16:27)

Heej!

Nu när jag fått i motorn i bilen och testkört så har det kommit ett mycket oroendeväckande slammrande ljud från motorn! ICQ/ac
Ventilerna är noggrant inställda på 0.15. Detta låter mer som det kommer från blocket.... Nån som har en vild gissning vad det kan va?

Filmade en snutt så man hör lite i alla fall.

https://www.youtube.com/watch?v=xvYagastxyM

Mvh Robin

2

Eftersom det är en 2076 som har lite godsaker så har du säkert stålstötstänger. Dessa ska du ställa 0,0 (noll komma noll) och inte 0,15 eftersom de har lägra värmeutvidgning än alu.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Tycker det låter som remskivan tar i plåtarna runt omkring den...

4

Svårt att höra på videon men det låter som det kommer inifrån motorblocket.

Jag kör med dessa stötstänger  http://www.piersideparts.net/CB1622.html

5

Jag har ändrat ventilspelet så det ligger på 0.0 men det var fortfarande samma ljud dessvärre ICQ/ac

6

En lång skruvmejsel eller metallpinne mot örat och det ställe man misstänker att ljudet kommer från är ett effektivt sätt att lokalisera oljud. Finns speciella stetoskop med en pinne på för det dedikerade felsökaren.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Får testa det!

8

Det händer att man tar ut för lite för frigång vid långslagiga vevar och att värmeutvidgning gör att det tar i och låter illa. Ibland är det kamdrevets skruvar som tar i pumpen när det blir varmt.Ska jag vara ärlig så kan det vara va fan som helst men en sak är säker du åker ingenstans innan du vet var ljudet kommer ifrån. Hur hårt har du dragit svänghjulet?

9

Ja tyckte att jag slipade ur tillräckligt, hade väl åtminstonde 3-4 mm till godo men allt kan hända.
Apropå åtdragning av svänghjul kan det ha någon orsak? Mycket möjligt att den inte blev tillräckligt.

För inte fan ser detta bra ut!!!! "silverdamm" i oljan...

http://forumbilder.se/CEI6V/20130603-213127-1.jpg

10

Hur noga kollade du frigång mellan oljepump och kamdrev?

11

Ser ingen kul ut. Det där är bara att riva och kolla allt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Ikväll har motorn rivits! En av lyftarna ser inte sådär värst bra ut som ni ser.
Frågan är vad som kan ha orsakat detta??? Kammen ser ut att ha klarat sig. Kan tillägga att den sitter
på 3:ans cylinder och den sidan har gått lite varmare på båda cylindrarna har det kännts som.
Lyftarna jag kör med är dessa: http://www.piersideparts.net/SLR25.html

Har ni några tankar om vad som kan ligga bakom detta?

http://forumbilder.se/CEIA4/20130604-220739-1.jpg

13 Senaste redigerad av Nobbe (2013-06-04 21:45:21)

Kvaliteten på lyftarna på senaste tiden har varit bedrövlig.
även om jag inte känner till just de märket.....

kan vara så enkelt som otur på en dålig batch lyftare.......

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

14 Senaste redigerad av mettis (2013-06-04 21:55:13)

Ser ut som materialfel ?
Körde du in kam/lyftare enligt konstens regler när allt var nytt (?).
Dubbla fjädrar? Kollat frigång för lyftartallrik vid fullt lyft ?
När man läser tips så rekommenderas "original" VW-lyftare av många...
Du har alltså köpt "used German lifters parkerized" vad nu detta ord betyder (?)

15

mettis skrev:

Ser ut som materialfel ?
Körde du in kam/lyftare enligt konstens regler när allt var nytt (?).
Dubbla fjädrar? Kollat frigång för lyftartallrik vid fullt lyft ?
När man läser tips så rekommenderas "original" VW-lyftare av många...
Du har alltså köpt "used German lifters parkerized" vad nu detta ord betyder (?)


Parkerizing =korrosionsskydd, kolla : http://en.wikipedia.org/wiki/Parkerizing

16

Jag körde in med pasta i ca 20 min. Sedan monterade jag dubbla ventilfjädrar efter det.
Inte kollat någon frigång. Men det måste ju vara detta som har orsakat oljudet i alla fall på nåt sätt.

17

Ett sånt slitage beror nog på dålig frigång mellan lyftaren och blocket. I många block är inte frigången symetrisk så lyftarna kan bott i ena halva utan att den slår i på ettan och tvåan. Det kan också vara så att ventilfjädern klarar lyftet utan coilbind men på cb-s toppar är det vanligt att knasterna slår i styrningarna. Någonstans i motorn är det för lite frigång om lyftarna går ner sig så fort. Är alla stötstänger raka?

18

Eftersom detta är beg och tillfixade lyftare så är hatten nerslipad och tunnare än på std.Detta gör att den inte borde kunna ta i blocket om du inte har en kam med rejält lyft.

19

Okej... stötstängerna är raka. Måste gå igenom allt grundligt.

20

Jag kan med gott samvete gissa att skadan har blivit till vid max lyft, kontaktpunkten (linjen) vandrar från kant till kant samtidigt som lyftaren snurrar (som den skall och ser ut att ha gjort!). Antingen är något trångt vid max lyft eller så är bara fjäderkrafterna stora och smörjfilmen för klen(zink additiv?). Nu kan lyftaren ha varit på väg redan när du fick den eftersom den är beg, skadan som blivit ser ut som de som blir på rullager när de får utmattningsskador. Lagerskador av denna typ börjar inuti materialet en liten bit in för att växa tills den når ytan och ett flak släpper, inget som händer bums.

Skadan har inte blivit av masskrafter (vid högre varv) eftersom dessa motverkar ventilfjäderkraften.

Om du inte hittar något trångt i ventilaktueringssystemet eller dina fjäderkrafter är hysteriska så hade jag skyllt på skitlyftare..

Sten vW

21

Sten vW skrev:

Jag kan med gott samvete gissa att skadan har blivit till vid max lyft, kontaktpunkten (linjen) vandrar från kant till kant samtidigt som lyftaren snurrar (som den skall och ser ut att ha gjort!). Antingen är något trångt vid max lyft eller så är bara fjäderkrafterna stora och smörjfilmen för klen(zink additiv?). Nu kan lyftaren ha varit på väg redan när du fick den eftersom den är beg, skadan som blivit ser ut som de som blir på rullager när de får utmattningsskador. Lagerskador av denna typ börjar inuti materialet en liten bit in för att växa tills den når ytan och ett flak släpper, inget som händer bums.

Skadan har inte blivit av masskrafter (vid högre varv) eftersom dessa motverkar ventilfjäderkraften.

Om du inte hittar något trångt i ventilaktueringssystemet eller dina fjäderkrafter är hysteriska så hade jag skyllt på skitlyftare..

Sten vW

Dom är SRL om slipade (lyftarna ) 
Du kanske inte vet att man brukar slipa om NYA Lyftare i dag för så skiten att hålla längre i rätt vinkel (typ scat )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

22

Jodå Micke, har hört att man slipar om eftermarknadslyftare så att de skall få rätt profil, svagt-svagt konvexa om jag inte minns fel.
Kör själv med SCAT lyftare utan problem (ännu), gamla grejor (ca 1986) så det kanske var bättre förr?

S

23

Sten vW skrev:

Jodå Micke, har hört att man slipar om eftermarknadslyftare så att de skall få rätt profil, svagt-svagt konvexa om jag inte minns fel.
Kör själv med SCAT lyftare utan problem (ännu), gamla grejor (ca 1986) så det kanske var bättre förr?

S

Gammla fina saker är super  ICQ/ab
Men dom nya är inte samma matrial spes på och slipning är så där  ICQ/ac   lyftar går ned sig för dom inte snörrar på rätt vis  Default/hmm
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

24 Senaste redigerad av Stridan (2013-06-16 19:17:58)

1. Fjädern ser inte ut att bottna.. Nu sitter det STD lyftare, MEN det var annan utformning i sätet så mina nya stötstänger bottnar ej i sätet.
Däremot  fungerar STD stötstänger till dom. Hur mycket tål STD stötstänger egentligen? ska man våga prova att köra med dom ist för att behöva riva ner skiten igen???


2. Detta ser ju då inte bra ut!! Ingen jag pratat med har en aning om hur det har kunnat bli sånt här slitage på så kort tid... För hårda ventilfjädrar??? eller det vanliga
mystiska problemet som gör att man inte har en aning?!


http://forumbilder.se/CEJFK/20130616-190927.jpg

http://forumbilder.se/CEJFK/20130616-190906.jpg

25 Senaste redigerad av Nobbe (2013-06-16 19:30:09)

Är du helt säker att du inte ligger nära coilbind på fjädrarna vid maxlyft?
vad körde du med för kam och utväxling på vipporna ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56