1

Vad jag vet så är läckande stötstänger en vanlig sjukdom på våra fina bilar.
Jag skulle verkligen uppskatta en "how-to" på hur man byter tätningarna till stötstängerna, utan att byta till "teleskåpare".
Hur mycket jobb är det egentligen? Vart finns kvalitativa tätningar att köpa?

Tack du snälla man.

2

Följer man bara instruktionerna på hur mycket man ska förspänna stötstångsrören så är det sällan några problem. Man kan ha lite packningsklister innan montering men brukar sällan vara nödvändigt.
Hur? Man får ta ut motorn, lossa alla kylplåtar mm coh lyft toppen. Gör grundligt rent och återmontera.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Enligt min erfarenhet så brukar de billigare packningsatserna innehålla "hårdare" tätningar för stötstångsrören. De brukar mista sin elasticitet, torkar och spricker fortare. De dyrare satserna har oftast bättre packningar.

Du finner satserna finns på de vanliga VW-tillbehörsfirmorna.

Annars är det som Swverker skriver.

Good Luck!

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

4

Går ju att byta packningarna utan att lyfta ur motorn, för mig räckte det med att lossa muttrarna i topplocket och så kunde man dra bak toppen och pilla lös stötstångsrören ICQ/ab

5

Olzzon skrev:

Går ju att byta packningarna utan att lyfta ur motorn, för mig räckte det med att lossa muttrarna i topplocket och så kunde man dra bak toppen och pilla lös stötstångsrören ICQ/ab

Visst men du har ingen koll på om det kommer ner någon smuts mellan cylinder och topp. Sen är det enklare att stå och skruva istället för att ligga upp-o-ner när man knappt kommer åt någonting. Men valet gör den som skruvar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Köp ett uppsättnig teleskåpare från Göran Lundgren istället. Då behöver du inte ens släppa toppen.