1

Skulle behöva en guide hur man kortar och sänker en framvagn på min 66a, då industriprogrammet ev är intresserad på göra arbetet, dock ville han se hur den såg ut och så först.
Så jag tänkte om man kunde fixa en guide hur man gör.

2 Senaste redigerad av Johan W (2012-08-21 10:57:29)

Ja du lr ni kanske jag skulle säga, det svåra är ju att bestämma sig för hur mycket man vill korta och sänka Default/hmm

Kullederna har ju en max rörelse innan dom tar i kanten (det finns dom som har större vinkel) och vill man köra snorlågt bör man ha droppspindlar så att sätta sänksatserna rakt ner som en del gör på länkarna är inte att rekomendera mitten delen sitter med en liten skruv mot fjädrarna och den tycker jag att man ska vrida 10mm från orginal som högsta läge men det beror ju på hur lågt man vill köra Default/hmm

Brädden är ju också beroende av hur lågt man vill köra, man vill ju kunna svängarunt med en vettig svängradie.
Vid 2-3" avsmalning så kan man modifiera tornen mer så kan man ta bort dom och sätta stötdämparna i innerskärmarna.

När jag börjar så mäter jag mellan tornen för att ha koll på hur mycket det blir samt mellan innerskärmarna för att få tornen rätt, mäter även cc mått på upphängningen och styrdämparens mått från mitten.

Lyssna på bra musik på högvolym och mycket bas så går det fortare ICQ/ae

Rista in vart du ska kapa (sänksatserna bygger 50mm så det får man lägga till) rista även in låsbultens läge på den del som inte ska bort så du vet vart du är med vridningen. Ta bort armarna och mät mellan stommen och mitten av försänkta hålet på fjäderpaketen så det blir rätt avstånd senare. Innan man kapar upp allt bör man göra en vagga som framvagnen ska ligga i vid svetsningen i vinkeljärn så den blir rakt monterad.

Ta ur fjäderpaketen, slipa bort svetsarna på upphängningsdelarna och styrdämparfästet samt klackarna till styrboxen. Kapa av stommen rakt och v-fogsslipa både sänksatserna och stommen. Gör rent stommens mitt ordentligt.

Glöm inte att dricka Kaffe lr Te och Bullar lr Macka fika kan man inte hoppa över ICQ/ad

Montera fjäderpaketen i mittendelen av sänksatsen med den lillaskruven, sen på med den justerbara delen och in med den långaskruven sen med justerskruven neråt för man på stommdelarna och spänner fast dom i vaggan se till att sänksatsen som av någon anledning har en mindre diameter hamnar i mitten.
Punkta ordentligt och bränn i hop försiktigt så den inte slår sig (hoppas du kan svetsa ordentligt) slipa inte ner svetsfogen. Placera ut upphängningsdelarna och styrdämparfästet där dom ska sitta och brännfast dom.

Kapa fjäderpaketen i båda ändar 3-4mm mindre än du kortat stommen /2 och slipa in den rätt, sätt en tving som klämmer ihop fjäderpaketet och borra försänkningen med en 2mms borr och öka med 2mm tills du har en trappa som du tar bort med försänkare lr omslipad 14mms borr, kolla så det blir rätt (det går att flytta hålet ett par mm med vinkelslip och stadighand men då måste den bli djupare på det nya stället) hällre att gummit sitter tight än löst.

Sen är det bara att korta styrstagen lika mycket, i den rättgängade änden m14 1,5, på dom äldre får man ta allt i den högra.

Bilderna är ifrån en länkledare, är ju rätt lika ICQ/ae

Post's attachments

DSC00268.jpg, 224.2 kb, 778 x 584
DSC00268.jpg 224.2 kb, 431 downloads since 2012-08-20 

DSC00271.jpg, 262.74 kb, 778 x 584
DSC00271.jpg 262.74 kb, 532 downloads since 2012-08-20 

DSC00277.jpg, 135.07 kb, 778 x 584
DSC00277.jpg 135.07 kb, 347 downloads since 2012-08-20 

DSC00278.jpg, 135.51 kb, 778 x 584
DSC00278.jpg 135.51 kb, 343 downloads since 2012-08-20 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

har ingen kortningsguide, men klottrade ihop en sänkguide för ett par år sedan...
http://beachbuggy.se/forum/viewtopic.ph … ka+kulbult

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

4 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-08-21 19:10:01)

Lät lite avancerat detta, dock ska jag ju inte göra jobbet själv, ska skicka till industriprogrammet era guider och höra vad dom tycker annars må jag be någon privatperson om hjälp.
Jag har några bilder på datorn som jag ladda upp och verka som jag kan korta mellan 3 och 4 mm.
Vill även tacka för era svar, kanske någon fler ha fler guider och även hur man korta framvagnen?

Post's attachments

höger.JPG, 895.64 kb, 2000 x 1500
höger.JPG 895.64 kb, 360 downloads since 2012-08-21 

5

Jag har köpt färdiga framvagnar till mina bilar.
Just för att jag inte förstod alla guider osv.

MEN de är inte så klurigt.
Jag har satt ihop framvagnarna själv å när man förstår hur allt sitter å vad allt gör osv så
är alla guider hur lätta som helst att förstå,

Så mitt tips är att skruva isär din framvagn å kolla lite så kommer du förstå hur du ska "lära" IP programmet hur dom ska svetsa om din framvagn.

De är 3-4 cm du kan korta din framvagn.
Tror inte du behöver göra någon ändring om du ska korta 2". Men du kanske måste massera tornen lite.

6

ett bra tips är att skapa en jigg så att rören förblir parallella när du ska korta....
i princip kan du följa min guide, men jag kapade ett rör i taget... i detta fall ska du korta, vilket innebär att du måste lossa de stag som håller framvagnen i ramhuvudet och sedan svetsa dit dom på RÄTT position så att alla mått stämmer...
mitt tips är... TÄNK minst 5 ggr, mät minst 2 ggr och kapa en gång.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

7

Kanske lika bra och informera att den är nu svetsad och fästena hamnade perfekt och tror sänksatserna hamna bra ICQ/ab vart 11 cm avsmalad  ICQ/af
Fick det svetsat billigt, en back öl  ICQ/af

Finns bilder på bloggen

8

Blir nog bra detta,Så bara markera fläderpaketen, borra /försänk hål för klämmskruvarna  och kapa bort överskottet.. brukar gå bäst att borra i en stadig pelarbormaskin..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Jo tro bli bra. Fick då dit stommen iaf. Efter lite massering på innerskärmen ICQ/af .

10

En liten fråga efteråt men vad för svets bör användas ? mig eller tig ? och ungefär hur många amp?  ska själv köpa svets och ska främst använda den till att svetsa framvagnen.
//oscar

23år ung, bomba med vw kunskap vill lära mig alla tipps o trix:) 
Haft en 64, 66, 62 nu har ja en 60 och 61

11

Om du inte kan svetsa mycket bra bör dessa jobb utföras av någon som kan det!!!! då säkerheten inte skall föraktas..
Detta om något är inte en sak man skall lära sig att svetsa på.. ingen kritik utan bara en äldre mans visdom..  ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

michaelth skrev:

Om du inte kan svetsa mycket bra bör dessa jobb utföras av någon som kan det!!!! då säkerheten inte skall föraktas..
Detta om något är inte en sak man skall lära sig att svetsa på.. ingen kritik utan bara en äldre mans visdom..  ICQ/ad

Okej men kan faktiskt svetsa hyffsat bra efter som vi svetsar en del i skolan.

13

3fas mag pendla och se till att få till en bra fogberedning och slipa ej efteråt Default/hmm

14

nån som kan mecka ihop en steg för steg how-to.? som typ är anpassad för dagisbarn och är över tydlig? ska göra detta för första gången nu på min -66a och är fruktansvärt osäker!!

15

Default/hmm jag tror inte att man kan beskriva det enklare, tror att man tycker att det är svårt tills man rivt ner den/kapat och kollat på delarna man köpt och det går att kapa upp svetsen runt sänksatsen om den bottnar i kulleden och vrida upp den och sveta om.
Förstår man fortfarande inte så kan man fråga här så får man hjälp när man inte kommer längre ICQ/ab

16

Får beställa hem ett par sänksatser å börja mäta då

17

1300typ11971 skrev:

nån som kan mecka ihop en steg för steg how-to.? som typ är anpassad för dagisbarn och är över tydlig? ska göra detta för första gången nu på min -66a och är fruktansvärt osäker!!

Hade samma problem som dig men när ja hade beställt sänksattserna och började pula lite under bilen så blev de mesta tydligt, jag gjorde de också för första gången för några veckor sedan och de var lättare än vad man tror.