Vid ett stressat ögonblick hamnade en domkraft på fel ställe o nu slår dörren så in i h-e.
Domkraften sattes med kloss framför bakhjulet på det ställe där fästet normalt sitter. Så trycket hamnade på karossen ist för plattan. Glipan på dörren är nu förhållande till b-stolpe/dörr, upptill ca 9 mm och nertill 3 mm. Fullständig katastrof på en föredetta perfekt kaross.
Skilja kaross/platta på ena sidan o sedan på nått sätt tvinga tillbaka A o B stolparna är en väg men finns det andra? Jag söker typ Quickfixar för bilen ska ut snart...
1 2013-06-02 07:55:56 Senaste redigerad av Finnfisher (2013-06-02 07:56:42)
Har för mig att jag sett i någon VW rephandbok att man kan sätta en portopower diagonalt i dörrhålet och trycka.
Innan jag såg det så gjorde jag på samma sätt med en rullad kaross och det blev riktigt bra, var inte mycke kraft som behövdes.
Kan vara ett sätt men ta det försiktigt.... lycka till!
Jag har tryckt flera karosser med hjälp av Porto-Power och det är rätt enkelt. Det går även med lite rör och en originaldomkraft.
Nästa gång så lyft på torsionsröret.
Ali G
Aha...så en (antar jag) sträva diagonalt mellan B-stolpe / övre dörrgångjärn som på nått sätt kan sträckas, kanske kunde fungera. Bra info om kraften...lätt o kötta på för mycket!
5 2013-06-02 09:14:48 Senaste redigerad av Finnfisher (2013-06-03 16:37:47)
Jag har tryckt flera karosser med hjälp av Porto-Power och det är rätt enkelt. Det går även med lite rör och en originaldomkraft.
Nästa gång så lyft på torsionsröret.
Jag lyfter alltid på torsionsröret, eller balk lagd mellan dem. Men nu blev det tokigt.
Hur lägger du rören o domkraften?
6 2013-06-02 10:04:31 Senaste redigerad av michaelth (2013-06-02 10:06:24)
om man sticker på röret på originaldomkraften, lämpligen ett så klent rör så det inte skramlar för mycket.. tex ett tjockväggigt vattenlednings rör. sätt domkraften nära botten så stödet blir långt. så det blir som en förlängning av densamma.. så har man en enkel porto power.. sen lite rundade träklossar att ha i hörnen av karossen...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Rätta mig om jag har fel, men originaldomkraften trycker väl under tröskeln och inte på bottenplattan? Domkraftsfästet sitter på golvplåten, men den är ju för sladdrig för att kunna lyfta bilen. Förstår inte riktigt hur man kan få en frisk kaross sned genom att lyfta med domkraft?
Domkraften var ingen orginaldomkraft utan en vanlig hydraulisk 2 tonnare. Fästet för original är borta. Den sattes rakt under kanalen framför bakhjulet o hela passagerarsidan hängde på den innan jag hann stoppa företaget. Jag provar med rörtricket!
Inte företaget som ska stå för skadan?
Nae fan. Bilen står i skolverkstan, på den skola jag jobbar.
Är det någon som ska lastas så är det jag, som inte har tillräcklig koll på allt som händer. Jag har fått en del tips o ska kolla noggrannare hur det ska fixas.