1

Finns det något bra sätt att mäta axialglappet på vevaxeln utan indikatorklocka?

En annan lite dum fråga kanske, varför ändras axialglappet efter renovering med nya lager? Innan satt det 3 brickor, men nu blir dom 3 för mycket, veven blir stum när man drar svänghjulet.

Typ 3 Variant -65

2

Kan ju gå med skjutmått, men det är inte lätt.
Men är man två så blir det ju görbart.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

3

Det är väl olika toleranser på lager som gör att du inte har samma spel, kan ju ha varit slitet innan också och att man justerat med andra schims efter det.

Går det lätt att dra runt innan du monterat svänghjulet?

Skjutmått låter väl kanske lite väl grovt men det är ju bättre än att gissa, har för mig att jag sett något verktyg för att använda bladmått för att mäta spelet.  Känner du ingen som jobbar på någon mekanisk verkstad / bilverkstad som du kan låna en indikatorklocka av?

Tänk på att det alltid ska ligga tre schims, finns i olika tjocklekar

4

nu är något fel? det skall vara ett glapp,det skall vara tre brickor, tunna brickor när lager är nya tre tjocka när dom är slut,när lager är nya måste man mäta in nya brickor,funkar inte axial spelet med tre är något knas,du skall mäta tiondelar indikator klocka enda som blir exakt,

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

5

Axial spelet skall vara i mellan 0,07-0,13
Man brukar använda mikrometer för att kolla bricknas totala mått
Om du monterar i hop vev och svänghjul på bänken och tar fram ett bladmått med lagretmonterat på veven
kan du fåtilldet
Men i motorn utan indikator klocka skulle jag Aldrig försöka  ICQ/ac

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Jag hade nog lite hjärnsläpp när jag skrev 3 brickor, det var fler än 3.

Men jag börjar fundera på om det är slut med blocket eller om jag har gjort nåt fel.
Utan brickor mätte jag upp 1,4 mm i spel, och alla brickor jag har är bara 0,25 tjocka. Hur gör man då? Finns det brickor som är så tjocka så det går med 3 eller kan man testa med fler?
Vad händer om man kör med flera brickor och ett spel på 0,2 mm? Rasar det direkt? Är det lönlöst att fortsätta med den motorn?

Det är första gången jag öppnar en VW motor så säkert har jag gjort nåt fel.

Jag har mätt med indikatorklocka.

Typ 3 Variant -65

7

Urban T skrev:

Jag hade nog lite hjärnsläpp när jag skrev 3 brickor, det var fler än 3.

Men jag börjar fundera på om det är slut med blocket eller om jag har gjort nåt fel.
Utan brickor mätte jag upp 1,4 mm i spel, och alla brickor jag har är bara 0,25 tjocka. Hur gör man då? Finns det brickor som är så tjocka så det går med 3 eller kan man testa med fler?
Vad händer om man kör med flera brickor och ett spel på 0,2 mm? Rasar det direkt? Är det lönlöst att fortsätta med den motorn?

Det är första gången jag öppnar en VW motor så säkert har jag gjort nåt fel.

Jag har mätt med indikatorklocka.

Fick du vevhuset arborrat och fräst axiellt för öd axiallager? Du verkar ha för mycket axialspel i lagerläget så att axiallagret rör sej i vevhuset och det kan du inte chimsa bort.

8

Blocket är inte arborrat eller fräst, det är orginal dimension på lagren.

Är det ingen ide att fortsätta med det blocket, eller kommer det att fungera några hundra mil.
Vi har ju flera block men det börjar bli dags för bilen att rulla.

Typ 3 Variant -65

9

brickor finns till 0.35 vad jag kommer i håg,0.2 är ett ganska vanligt spel,det rasar inte grejen med 3brickor från vw är att du vet när det är dags för rep och att axeln ligger rätt för fördela dreven,det viktiga är ett spel,har sätt många snurror där man flyttar veven flera mm när man drar i remskivan,det som jag sätt till slut pajar är fördelar drevet i mässing

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

10

vwove skrev:

brickor finns till 0.35 vad jag kommer i håg,0.2 är ett ganska vanligt spel,det rasar inte grejen med 3brickor från vw är att du vet när det är dags för rep och att axeln ligger rätt för fördela dreven,det viktiga är ett spel,har sätt många snurror där man flyttar veven flera mm när man drar i remskivan,det som jag sätt till slut pajar är fördelar drevet i mässing

Då kan man köra med flera brickor alltså, tack för svaret  ICQ/ab , motorn ska nog bytas nästa vinter till en trimmad

Typ 3 Variant -65